Citat:
Är det fler som spenderar sommaren ensamma? Utan partner, utan nära vänner att hänga med?
Ja, ser ut att bli så för mig, även denna sommar. Har haft det så ett tag nu.
Citat:
Hur ser er situation ut annars – jobbar ni, pluggar ni, eller är ni utan jobb just nu? Hur får ni dagarna att gå?
Studerar just nu. Söker en del jobb inför sommaren men inte fått något än. Annars tränar jag en del och är ute och går mycket på min fritid, och det är ju lite extra trevligt att göra under sommaren.
Citat:
Och hur är det för er under högtider och sommaren – mår ni dåligt av det, eller har ni hittat sätt att hantera det?
Mår inte dåligt över det. Det brukar hända att jag blir inbjuden till någon släkting på exempelvis midsommar, brukar vara rätt små och lugna tillställningar dock, inget där man träffar nya bekantskaper så. Skulle jag vara ensam under midsommar så vore det okej det med.
Citat:
Om ni vill dela: vad har gjort att ni inte har vänner idag? Har ni glidit ifrån gamla relationer, vuxit ifrån varandra, eller hänt något annat?
Det är lite blandat. En del har man vuxit ifrån, sen har både jag och andra flyttat och då blir det ju lätt att man tappar kontakten. Vissa har träffat någon, fått barn, och blivit fullt upptagna med familjelivet osv.
Är väldigt introvert som person och har inte jättelätt att träffa nya vänner heller. Har varit svårt med det senaste åren. Men jag funderar på att gå någon kurs till hösten eller försöka söka mig till något socialt sammanhang och kanske träffa nya vänner eller kanske rent av någon kärlek, men vi får se hur det blir.