Idag, 18:00
Medlem
olasvenssons avatar
Så sent som på 90-talet eldade vi med bland annat med eldningsolja för att värma upp huset med. Vi bor inte i hus idag och det är sällan jag ser lastbilar som kör omkring med eldningsolja. Eller så upptäcker jag dem inte.

Hur ser det ut idag? Eldar folk med eldningsolja lika mycket som på 80 -90-talet? Kanske eldar de mer?

Annat?
Citera
Idag, 18:03
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Eldar mer gör det troligtvis inte, men det finns de som fortfarande har sina oljepannor kvar och använder dem.
Citera
Idag, 18:05
Medlem
hippilis avatar
Ja det finns folk som kör oljebrännare fortfarande
Citera
Idag, 18:12
Medlem
Vad finns för alternativ? Värmepump? Bergvärme?

Antar att långt ifrån alla kan få fjärrvärme.
Citera
Idag, 18:25
Medlem
ca 20000 hushåll 2017 såg jag.
Sedan om de använder frekvent eller har den som en nödåtgärd vet man ju inte.
Citera
Idag, 18:32
Medlem
Ja nån enstaka. Men här har ju politikerna använda den bästa metod som styrmedel som finns. Gör det så dyrt att det blir ohållbart och erbjud bidrag för omställning.
Då når man resultat utan förbud.
Citera
Idag, 18:36
Medlem
Jo, verkar finnas ett fåtal kvar med oljepanna.

Kände det luktade "avgaser" i vintras varje gång då jag promenerade på vissa gator.

Är väl äldre som inte tycker det är lönt att byta, och folk som inte har råd att investera 150-200k i värmepumpar.
Sedan finns nog vissa som har olja som spetsvärme

Särskilt när det blir köldknäppar och ordinarie uppvärmnig inte räcker till, ofta stora lägenhetsbyggnader...
Citera
Idag, 18:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
Idag, 18:38
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Så sent som på 90-talet eldade vi med bland annat med eldningsolja för att värma upp huset med. Vi bor inte i hus idag och det är sällan jag ser lastbilar som kör omkring med eldningsolja. Eller så upptäcker jag dem inte.

Hur ser det ut idag? Eldar folk med eldningsolja lika mycket som på 80 -90-talet? Kanske eldar de mer?

Annat?

Oljepanna – ca 15 000 används fortfarande i Sverige
Nackdel: Relativt höga löpande kostnader och höga klimatutsläpp.

https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/olika-varmekallor/
Citera
Idag, 18:49
Medlem
hippilis avatar
Så länge pannan är hel får den vara kvar det är ved och olja, värmer i huvudsak med ved men med olja på kalla vinternätter som stödvärme
har en ganska modern brännare med förvärming och grejor den kostade en hel del men är väldigt snål

ved är billigast för min del olja blir näst billigast att värma med och el är helt uteslutet att värma med
Citera
Idag, 18:50
Medlem
Onanikrems avatar
Har en olje/vedpanna. Länge sedan jag kört den på olja men det borde fungera fortfarande. Kanske inte så aktuellt nu med stigande oljepriser.
Citera
Idag, 18:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja nån enstaka. Men här har ju politikerna använda den bästa metod som styrmedel som finns. Gör det så dyrt att det blir ohållbart och erbjud bidrag för omställning.
Då når man resultat utan förbud.

Ja. Exakt så har man jobbat sedan början av 70-talet åtminstone. Helt plötsligt blev den billiga oljan svindyr, så folk satte in direktverkande el, eller fick börja knövla med ved igen. Sen blev elen dyr så då var det värmepupmar som gällde, och pelletsbrännare och fan vet allt. Sen skrämdes vi upp med ännu högre elpriser så folk satte solceller på taken. Och idag får man knappt elda för värme i tätbebyggda områden längre.

Man visste mycket väl att det sk kalla kriget skulle ha ett bäst-föredatum, och på det sättet är klimatagendan (liksom "war on drugs/war on terror") ett mycket bättre sätt att hålla folk på mattan. Har hört att det var Thatcher som kläckte idén att beskatta själva koldioxiden, vilket var ett genidrag eftersom allt levande utom växter då blir skyldiga till att vara "en belastning för klimatet". Och målsättningen är givetvis att vi skall sitta hemma och frysa och vara hungriga och rädda. Så att vi inte ställer till med nåt, och så att vi skall tacka ja till det som pappa staten erbjuder, och fortsätta att rösta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in