2026-04-28, 09:05
Medlem
Det känns som att det väldigt många passionerade personer här, särskilt i sina intressen.
Men är det bara för mig det känns som att folk kan ta det för långt?

Jag är hyffsat ny till Flashback, men såklart visste jag vilka som brukar hänga här.
Till er som har varit här länge, är det normalt med så här många incels?
Alltså, det känns som det kan bli en väldigt dålig stämning här, vilket är synd när man försöker debattera.
Är "majoriteten" här bara rasister osv eller finns det chill personer här?

Sen finns det såklart väldigt många roliga personer här, vilket alltid är skitkul
2026-04-28, 09:13
Medlem
Sqrbankens avatar
Vet inte hur gammal du är men att det kan bli dålig stämning på nätforum har varit sant sen 90-talet (sen det blev en grej). Själv hängt på alla möjliga forum genom decennierna och det är nått i blandningen av anonymitet och starka åsikter (som folk inte alltid får utlopp för irl) som till och från kan sätta saker i brand. Nog kan "incels" ha mer dötid över till att sitta och veva på nätforum men de är långt ifrån alla passionerade skribenter som är "incels".
2026-04-28, 09:25
Medlem
Flashback har alltid varit ett forum där ytterkantåsikter får ta plats. Detta främst eftersom det är anonymt. Vissa bär på rätt extrema åsikter som inte bör dryftas i det offentliga, eftersom det kan leda till rätt obehagliga konsekvenser. Rasister, nazister, kvinnohatare m.fl. har här möjlighet att debattera och (mer ofta) ösa ur sig sitt allmänna hat utan att behöva censurera.

Här kan man säga "vad man verkligen tycker" utan risk för repressalier, bortsett ev. varningar om man tramsar alltför mycket eller försöker outa någon.

Det finns inga andra ställen där du kan debattera med väl pålästa nazister kring nazityskland, där de ger dig källhänvisningar till handskrivna brev mellan högt uppsatta nazister som "bevis" för att det inte fanns en plan att systematiskt utrota judar, till exempel. Vissa anser att sådana diskussioner ö.h.t. inte borde få existera, men här tillåts det.

Många har lärt sig att filtrera bort det värsta skitsnacket och fokusera på sakfrågan, och då kan det också leda till verkligt intressanta diskussioner. Men om du har tänkt att du ska debattera/diskutera politiska sakfrågor kring invandring, feminism, jämställdhet och liknande får du räkna med att det är många som bara hoppar in och slänger ur sig hatiska meddelanden eftersom de kan.

Många tycker om att hoppa in och diskutera politik på en rätt ytlig nivå också ("jag hatar negrer, så jag tycker att alla borde utvisas imorgon", "kvinnor som klär sig som horor förtjänar att bli våldtagna"), d.v.s. det är inte speciellt djupa diskussioner. Många har en väldigt svartvit (no pun intended) världsbild och är egentligen inte ute efter att diskutera eller ta till sig information som kan leda till att denna världsbild riskerar att naggas i kanterna.

Andra är bara ute efter att ge utlopp för en frustration eller ett hat (ofta mot invandrare eller kvinnor), d.v.s. de är inte ute efter att diskutera över huvud taget. De vill bara skriva fula saker och håna dig som tycker annorlunda, eftersom de kan. Det här är "deras ställe" och du hör inte hemma här.

Slutligen är Flashback ett ställe där många med dessa avvikande åsikter samlas, just eftersom det inte finns så många andra ställen där man ha friheten att uttrycka sig som här. Så du kommer att se en större koncentration av dessa typer här. Det handlar inte om att det är dålig stämning, det är bara så här Flashback alltid har varit, och det är precis så många vill att det ska tillåtas fortsätta vara.
2026-04-28, 09:28
Medlem
Det är en allsköns blandning av människor här på FB.
Det går snabbt att sortera ut de som bara kommenterar för att jävlas/Trolla och de som verkligen vill fördjupa sig i ett ämne.
Torftiga/löjliga ämnen tenderar att snabbt få popularitet och viktiga händelser förringas och sopas bort i en avlägsen kolumn som är svår att hitta.
Man kan också snabbt avläsa vilken mognadsnivå svaranden har och om det är förtappade individer som blint tror att SVT är den enda sanningen.

Kul att motionera sin hjärna och bibehålla kommunikationsförmågan...
2026-04-28, 09:32
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Det beror väl på vilken tråd man hänger i. Finns chill personer, jobbiga elaka, snälla, kloka hjärndöda.
2026-04-28, 09:44
Medlem
triptykens avatar
Överlag är folk åt extremhögerkanten och det finns gott om stugsittande incels här med redigt skarpa hemmasnickrade teorier om allt från invandrare till kvinnor till UFOn.

Flashback är också litet skevt modererat. Man kan mordhota om personen som.mordhotats är sosse eller invandrare eller våldtäktshot med om man är litet vag i kanterna. Säg liknande om SD och jävlar vad du åker på örat. Jag brukar använda omskrivningar som Göteborgs-Afganen om man vill det

Sen tycker jag som glad vänsterlallare bland allt fylleheilande att det är rätt gött. Man får läsa och skriva saker från ett spann av folk och det är ju kul.

Men ta skit med en nypa salt. Datordelen var ju förr rätt respekterad till exempel och nu är det mest folk som böghånar nån med "fel" telefon (vilket är kul det med å andra sidan)
2026-04-28, 09:51
Avslutad
Föredrar faktiskt att "grupperingarna" du nämnde är öppna med sina åsikter och allt mittemellan på flashback över något oärligt personen tror jag vill höra då hade jag lika gärna kunnat fråga grannen som jag känner avskyr mig men vågar inte vara något annat än trevlig och slicka röv. Oavsett tycker jag det är kul när personer tycker annorlunda och försvarar sina åsikter vilket bör skyddas och respekteras även från "idioten".

Det är inte så att jag kommer ligga i fosterställning och gråta om någon säger/skriver något som inte faller mig i smaken.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-28 kl. 10:11.
2026-04-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Flashback har alltid varit ett forum där ytterkantåsikter får ta plats.
Är det verkligen så? Man kan ju för fan bli näst intill lynchad om man inte råkar tycka som "gemene flashbackonit".

Testa, skapa en tråd om att du vill få in fler invandrare för att kunna personalförsörja inom äldreomsorgen, och att du gärna då vill ha in unga starka män från Afrika. Glöm att du får en seriös diskussion där dina "ytterkantåsikter får ta plats".
2026-04-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligtegelsten
Det känns som att det väldigt många passionerade personer här, särskilt i sina intressen.
Men är det bara för mig det känns som att folk kan ta det för långt?

Jag är hyffsat ny till Flashback, men såklart visste jag vilka som brukar hänga här.
Till er som har varit här länge, är det normalt med så här många incels?
Alltså, det känns som det kan bli en väldigt dålig stämning här, vilket är synd när man försöker debattera.
Är "majoriteten" här bara rasister osv eller finns det chill personer här?

Sen finns det såklart väldigt många roliga personer här, vilket alltid är skitkul
Som andra varit inne på är detta symptomatiskt för nätforum. Det kommer alltid finnas troll, galningar, rättshaverister, översittare, narcissister osv. som inte kommer till tals i verkliga livet som gärna spyr sin galla på nätforum. Se det som en sorts tryckventil, förmodligen psykologiskt mycket viktig för många personer. Ända sedan Lunarstorm-tiden i slutet på 90-talet har jag sett samma beteenden, så det är ett ständigt återkommande tema kan man säga.

Däremot så har tyvärr moderatorerna här bestämt sig för att gå hårt på oss vanliga användare som försöker bidra. Man delar ut varningar och avstängningar till oss men låter de uppenbara trollen härja år efter år. Därför är forumet på dekis och kommer snart vara ett minne blott, tyvärr.
2026-04-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det verkligen så? Man kan ju för fan bli näst intill lynchad om man inte råkar tycka som "gemene flashbackonit".

Testa, skapa en tråd om att du vill få in fler invandrare för att kunna personalförsörja inom äldreomsorgen, och att du gärna då vill ha in unga starka män från Afrika. Glöm att du får en seriös diskussion där dina "ytterkantåsikter får ta plats".
Får ta plats = censureras inte av moderatorer eller ansvarig utgivare (i det här sammanhanget). Det är lika tillåtet att ta ställning för marxism som nazism.

Jag har själv lämnat politiska debatter på Flashback bakom mig sedan många år tillbaka, men det finns underforum där det huvudsakligen hänger människor som har dessa åsikter - men ingenstans på forumet är man fredad från meningsmotståndare såklart.

Sen är det absolut så att Flashback är mer högerextremt än vänsterextremt, om man nu ska väga dessa mot varandra utan nyanser. Underforumen "Integration och invandring" och "feminism" är och har väl i princip alltid varit underforum där man i princip mest bara klagar och spottar ur sig gift - i alla fall på toppnivå. Sen finns det hyfsat ofta några som argumenterar mot inne i trådarna, men jag håller med dig om att man på Flashback helt klart är i underläge om man är för en ökad invandring, till exempel.

Sen om det beror på att de flesta som hänger här är mot invandring, eller om det är så att de som tar sig tid att skriva i större utsträckning är mot invandring (d.v.s. en högljudd minoritet), eller om det är så att en majoritet av befolkningen egentligen är emot det (men inte pratar högt om det utanför Flashback) - det är en annan fråga. Just när det gäller invandringsfrågan visar ju opinionsundersökningar att en klar majoritet är emot ökad invandring, så just den punkten kanske inte är så svår att gissa sig till svaret på.

Seriösa diskussioner känns också generellt som att det inte är en självklarhet. Som jag skrev tidigare är det många som kommer in i en tråd med dåliga intentioner - man vill bara trolla och hata lite, och är inte intresserad av argument eller seriös diskussion. Det är priset man får betala för att ha ett öppet forum av den här typen. Många är inte ens kapabla att argumentera för sin sak, och eftersom det är tillåtet att svära, håna och förlöjliga är det många som gör det. Här hittar man på en eftermiddag i princip samtliga argumentationsfel, men det är också för att det inte finns några ordningsregler eller krav på att man argumenterar i god tro.
2026-04-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Får ta plats = censureras inte av moderatorer eller ansvarig utgivare (i det här sammanhanget). Det är lika tillåtet att ta ställning för marxism som nazism.
Mobben är värre än de som bestämmer, så nej, man får inte ta plats om man har "fel" åsikter. Eller man får ta plats, men man kan inte göra det.
2026-04-28, 11:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är en osalig blandning. Vad man dock märkt är det blivit mer blandat med åren. För 20 år sedan var det närmast helt höger. Numera är det många sossar med. Tom en massa miljömuppar.

Att det kan bli bråk ibland är givet. Gäller väl dock att tänka på vissa grundläggande saker. Du vet ju aldrig vem denna person är bakom tangentbordet, och man ska alltid undvika vissa saker. Typ ironi funkar ju aldrig online.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in