Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Det är svårt att seriöst få diskutera en åsikt som inte överensstämmer med de flesta övrigas för att diskussionen drunknar i vad andra tycker om mig, inte om åsikten.
Det blir ungefär som att starta en tråd om att förbjuda sällskapshundar på Familjeliv.
Aha! Där har vi antagligen kärnan till din frustration, och det var det jag vände mig mot inledningsvis. Du uttryckte dig på ett sätt som fick det att låta som att du på något sätt begränsas från att säga vad du tycker, vilket alltså inte är fallet. Flashback censurerar inte åsikter genom att radera eller dölja inlägg som inte uttrycker "rätt" åsikter. Det kan vi väl vara överens om i alla fall?
Så det du tycker är problematiskt är att det inte går att ha en
seriös diskussion, utan att det slutar med att folk är otrevliga och angriper dig som person snarare än dina argument. Det håller jag helt och hållet med om att det kan hända och händer mycket mer än på andra forum. Som jag skrev tidigare är det många här som egentligen inte är ute efter en seriös diskussion, de vill bara säga vad de tycker och har inga som helst planer på att ändra åsikt eller ens bemöta sakliga argument.
Det är tyvärr nackdelen med ett forum som Flashback där man tillåts vara helt anonym, och där reglerna är väldigt förlåtande. Du kan såklart rapportera inlägg för trams och off-topic, och moderatorer brukar vara rätt bra på att ta bort sådant som är flams-trams och inte hör till topic. Men i och med att det är ett öppet och anonymt forum så kommer en stor andel helt enkelt inte vara intresserade av en seriös diskussion. Det är något man får lära sig att filtrera bort, om man är ute efter att hitta just en intressant och seriös debatt. Ungefär som vi gör nu.
Fördelen är att inte en jävel bryr sig om någon mitt i tråden slänger in ett "sköt dig själv kärringjävel" om du helt enkelt ignorerar det och fortsätter svara på den person som faktiskt bemöter dina argument snarare än attackerar din person. Tramsinlägget försvinner förhoppningsvis när en moderator ser det, och det som blir kvar i slutet av tråden är många gånger rätt intressanta diskussioner. Men visst, det krävs lite skinn på nästan för att orka med att navigera sig genom "bruset" som uppstår.
Förhoppningsvis klarar du av att hantera det, för det finns många intressanta människor här på forumet och du kan säkert ha en hel del givande diskussioner.
EDIT: Ser nu att jag blandade ihop dig och TS, men jag orkar inte skriva om inlägget.