2026-04-28, 08:59
Avstängd
Gorbis avatar
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?

Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?

Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?
Citera
2026-04-28, 09:15
Medlem
Nä, jag bytte till sommardäck i Fredags,.
Fast nu har vi haft minus och frost flera morgonar efter det, -3.5C som lägst.
Om du har råd med böterna så kan du väl ha dina dubbdäck på så länge du vill, om inte får du byta till sommarsulor.
Håller med det är lite av ett dilemma...
Sen har myndigheterna flyttat gränsen när vinterdäcken ska av/på fram och tillbaka flera gånger.
Var det inte första Maj för måånga år sen...?
Citera
2026-04-28, 09:17
Medlem
MagdaTobleronesons avatar
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Citera
2026-04-28, 09:20
Medlem
stilichos avatar
Det är inte särskilt farligt att köra med sommardäck på torr vägbana även om det råkar vara några minusgrader.

Tänk på det från andra hållet. I länder som Frankrike och Italien kör alla med sommardäck året runt. Trots att det faktiskt blir minusgrader där också ibland. Uppenbarligen tycker de att de kan köra säkert ändå.

Det viktiga är inte vilka däck man har utan att man anpassar körningen efter de rådande förhållandena. Har man bara sommardäck en kall morgon så kör man helt enkelt försiktigt och det är inte farligare än om man hade kört lite snabbare med vinterdäck.
Citera
2026-04-28, 09:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
Var i södra sverige var det minusgrader i natt? Småländska höglandet?
Citera
2026-04-28, 09:34
Medlem
RiMaXs avatar
Har dubbade vinterdäck och sommardäcken åkte på den 15 april. Är det minusgrader på morgnarna så får man helt enkelt ta det lite lugnare på vägarna! Vet inte exakt vad bötesbeloppet är men har för mig att det är 500kr per däck, lite onödiga pengar att slänga ut på nåt sånt om man nu har sommardäck till bilen.
Senast redigerad av RiMaX 2026-04-28 kl. 09:41.
Citera
2026-04-28, 09:50
Medlem
Har varit minus och frost alla dagar när jag åkte på jobbet förra veckan och denna vecka.
Är ju fortfarande torrt och isfritt på vägarna.
Citera
2026-04-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Här i Nordvästra Götaland vid Vänern var det -1,5C, igår också, i förrgår -3,5C
Citera
2026-04-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Man anpassar hastigheten.
Jag bytte för över en månad sen.
Kör några mil per dag på landsväg här uppe i övre Norrland.
Det har varit en morgon där jag får fått köra 70 istället för 110kmh.
Citera
2026-04-28, 10:26
Medlem
Citat:

Vad är problemet menar du….?
Man får köra med vinterdäck/dubbdäck även utanför tidsgränsen för vinterdäck, om vinterväglag råder eller befaras råda dit man ska köra.

Dessutom, smaka på ordet ”dubbar” och fundera på vad som ska till för att dessa ska kunna greppa och ge bättre fäste än utan dubbar….? Det är inte minusgrader i sig som gör att dubbar kan bidra med bättre grepp, utan vad som finns på vägbanan. Och naken vägbana eller bara lite frost är inget som gör att dubbar ger bättre grepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Lär er köra utan dubbar för fan. Så jävla svårt är det inte.

Och med den harangen så täcker du alla scenarier….?
Om din harang var den enda ”sanningen” så skulle vinterdäck aldrig behövt uppfinnas, vare sig med eller utan dubbar…

Hur gör du som säkert tycker du ”kan” köra bil utan dubbdäck, den gången nåt plötsligt sker, t ex ett hinder eller fara plötsligt dyker upp. Kan du garantera att du ALLTID kommer att kunna stanna eller väja även om du kör utan dubbar….?

Kanske du menar alla förare i bilar med dubbdäck inte kan köra bil….? Att alla som provat eller i yrket väljer dubbdäck gör det för de egentligen inte kan köra bil, utan dubbar….? Och om man verkligen kan köra bil, utan dubbar, så är man alltid säker och dubbdäck kommer aldrig att kunna behövas…?
Citera
2026-04-28, 10:35
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Ända så långt nere som i Sjöbo som ligger i höjd med Lund i Skåne var det minusgrader kl 06 i morse, när många måste köra till jobbet, räcker det?

https://www.temperatur.nu/sjobo_ost
Citera
2026-04-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ända så långt nere som i Sjöbo som ligger i höjd med Lund i Skåne var det minusgrader kl 06 i morse, när många måste köra till jobbet, räcker det?

https://www.temperatur.nu/sjobo_ost

Men så här års så blir det ju inte vinterväglag bara för att det är minusgrader.

Blir det minusgrader så här års så är det klart och torrt (klart väder).

Vägbanan blir inte heller minusgrader bara för att det är minusgrader i luften.

Titta på Trafikverkets karta som visar både luft och vägtemperatur.

https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?map_x=392873.256&map_y=6246052.72222&map_z=6&map_ l=100000011100000

Sjöbo VSK nu (11.00)

Lufttemp 11.4 °
Vägtemp 23 °

Historik:

https://www.vackertvader.se/v%C3%A4derstation/sj%C3%B6bo-vsk

När det idag på morgonen rådde minusgrader i luften så var det alltså 5-6 grader på vägbanan.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-04-28 kl. 11:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in