Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
Hur dog folk förr i tiden? De låg hemma och somnade in med familjen vid sin sida och fann kanske lugn genom en stark gudstro.
Det känns som ett helt nytt, konstgjort och modernt grepp att medicinera ihjäl människor. Jag har till exempel aldrig tagit vare sig droger (inte ens rökt hasch, vanliga cigarretter eller snusat) eller lugnande som benzo. Har aldrig blivit sövd för operation förutom lokalbedövning. Men i mitt sista skede ska jag alltså bli fullproppad med grejor min kropp aldrig varit i närheten av?
Det är helt enkelt inte naturligt och har inte funnits tidigare i historien.
Förr hade man opium, alkohol. Men ja de förekommer utan det också. Och en del fick hjälp av sin tro genom att känna meningsfullhet. Men det finns starka historiska källor på att det var många som led illa mot slutet utan läkemedel.
Det du beskriver är rädsla för kontrollförlust uppfattar jag, helt okej att känna (vanligt och förståeligt) men jag tror du ska mer se det som att målet är inte att göra dig medvetande sänkt så du förlorar helt kontrollen. Sjukdomarna kan däremot kan göra det..
Har du aldrig heller tagit ipren eller alvedon? Typ när du du har feber / smärta? Om du har, hur upplevde du då? Fick du ro? Det finns liknelser om än det kan vara förenklat. Man ska inte förstora det där med att man sänks bort helt, det är inte målet.
Om jag bara tala från mig själv så är jag alltid i fokus för att ge patienten så mycket självbestämmande som de går, det ger kontroll tillbaka och trygghet, när man symtomlindrar. Det brukar inte vara så problematiskt ibland är det det.
Snarare att patienten ber om mer och man får tänka på hur mycket man doserar.