2026-04-28, 19:23
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad är det för luddigt med vårdpersonalens roll, och varför skulle de bli psyksjuka? Om de sköter sitt jobb så ser de till att patienten är symptomlindring hela tiden, och om detta innebär att de för en icke -responsiv patient måste välja mellan a) längre tid men mer smärta/ångest, eller b) kortare tid men ingen smärta/ångest, så hoppas jag att de i alla väder väljer b). Iallafall för mig.

Att låta en person dö under smärtsamma och/eller ångestfyllda former är grymhet som torde rimma extremt illa med den hippokratiska eden, och vårdyrket i allmänhet.

Hur dog folk förr i tiden? De låg hemma och somnade in med familjen vid sin sida och fann kanske lugn genom en stark gudstro.

Det känns som ett helt nytt, konstgjort och modernt grepp att medicinera ihjäl människor. Jag har till exempel aldrig tagit vare sig droger (inte ens rökt hasch, vanliga cigarretter eller snusat) eller lugnande som benzo. Har aldrig blivit sövd för operation förutom lokalbedövning. Men i mitt sista skede ska jag alltså bli fullproppad med grejor min kropp aldrig varit i närheten av?

Det är helt enkelt inte naturligt och har inte funnits tidigare i historien.
Citera
2026-04-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Som inhyrd får du direkt inte det tuffaste jobbet.

Va? Nu hänger jag inte med?
Senast redigerad av rawjudge 2026-04-28 kl. 19:29.
Citera
2026-04-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur dog folk förr i tiden? De låg hemma och somnade in med familjen vid sin sida och fann kanske lugn genom en stark gudstro.

Det känns som ett helt nytt, konstgjort och modernt grepp att medicinera ihjäl människor. Jag har till exempel aldrig tagit vare sig droger (inte ens rökt hasch, vanliga cigarretter eller snusat) eller lugnande som benzo. Har aldrig blivit sövd för operation förutom lokalbedövning. Men i mitt sista skede ska jag alltså bli fullproppad med grejor min kropp aldrig varit i närheten av?

Det är helt enkelt inte naturligt och har inte funnits tidigare i historien.

Förr hade man opium, alkohol. Men ja de förekommer utan det också. Och en del fick hjälp av sin tro genom att känna meningsfullhet. Men det finns starka historiska källor på att det var många som led illa mot slutet utan läkemedel.

Det du beskriver är rädsla för kontrollförlust uppfattar jag, helt okej att känna (vanligt och förståeligt) men jag tror du ska mer se det som att målet är inte att göra dig medvetande sänkt så du förlorar helt kontrollen. Sjukdomarna kan däremot kan göra det..

Har du aldrig heller tagit ipren eller alvedon? Typ när du du har feber / smärta? Om du har, hur upplevde du då? Fick du ro? Det finns liknelser om än det kan vara förenklat. Man ska inte förstora det där med att man sänks bort helt, det är inte målet.

Om jag bara tala från mig själv så är jag alltid i fokus för att ge patienten så mycket självbestämmande som de går, det ger kontroll tillbaka och trygghet, när man symtomlindrar. Det brukar inte vara så problematiskt ibland är det det.

Snarare att patienten ber om mer och man får tänka på hur mycket man doserar.
Senast redigerad av rawjudge 2026-04-28 kl. 19:46.
Citera
2026-04-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vissa muppar har ett sjukligt fokus på exakt antal dagar och timmar man överlever.

Ja dessa mediciner kan förkorta livet en del på slutet men tror alla föredrar det när man ligger där med cancer i hela kroppen...
Håller med. Jäkla rättshaverister som klagar på vården jämt och ständigt.
Citera
2026-04-28, 21:06
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Förr hade man opium, alkohol. Men ja de förekommer utan det också. Och en del fick hjälp av sin tro genom att känna meningsfullhet. Men det finns starka historiska källor på att det var många som led illa mot slutet utan läkemedel.

Det du beskriver är rädsla för kontrollförlust uppfattar jag, helt okej att känna (vanligt och förståeligt) men jag tror du ska mer se det som att målet är inte att göra dig medvetande sänkt så du förlorar helt kontrollen. Sjukdomarna kan däremot kan göra det..

Har du aldrig heller tagit ipren eller alvedon? Typ när du du har feber / smärta? Om du har, hur upplevde du då? Fick du ro? Det finns liknelser om än det kan vara förenklat. Man ska inte förstora det där med att man sänks bort helt, det är inte målet.

Om jag bara tala från mig själv så är jag alltid i fokus för att ge patienten så mycket självbestämmande som de går, det ger kontroll tillbaka och trygghet, när man symtomlindrar. Det brukar inte vara så problematiskt ibland är det det.

Snarare att patienten ber om mer och man får tänka på hur mycket man doserar.

Nej, jag tänker inte i första hand kontrollförlust. Utan mer hur naturen tänkt och skapat oss. Vad är naturligt och vad är det inte.

Min mor (+40 år i sjukvården och har säkert själv delat ut ett ton preparat genom yrkeslivet) gick bort ganska snabbt på vårdhem och vi bevittnade hennes dödskamp. Det var givetvis hemskt och hon fick lindring, särskilt mot rosslig andning. Dödskampen gjorde henne ändå väldigt utmattad och jag minns särskilt hur svettig hon blev. Mitt problem med detta var att jag inte vet själv hur hon ville ha det.

Hon växte upp i en djupt religiös familj. Droger var såklart helt uteslutna och hon hade druckit alkohol färre gånger än ena handens fingrar. Senare i livet sade hon upp medlemskapet i Svenska Kyrkan av olika skäl, men jag vet att droger inte fanns på kartan. Vem vill möta sin Skapare helt utom sina sinnen?

Jag vill understryka att jag och hela min familj absolut tror på vetenskapen och tar alla vacciner som erbjuds osv.
Citera
2026-04-28, 21:14
Medlem
Uppdrag granskning tog ju upp detta nyligen i serien "Mormor ska dö".

Det palliativa kittet ordineras till patienter i livets slut, som har ett VILS intyg och har en förväntad överlevnad på mindre än 2 veckor.

Det är mediciner som lindrar lidandet. Smärta, illamående, vätska och slemansamling i luftrören, lugnande kan dessa mediciner ta bort /dämpa. De ska naturligtvis ges efter bedömning, och i första hand ska andra lösningar ses över. Tyvärr ersätter nog läkemedel andra åtgärder som kostar mer tid hos personalen. En ssk (för i Sverige är det sjuksköterskor som får ge dessa läkemedel) kan ansvara för 40 patienter dagtid, på olika adresser. 100 tals natt och helg. Det ges säkert därför ibland pga tidsbrist, av godhet.

Om det påskyndar döden ? Större doser kan dämpa andningen. Men vad är alternativet ? Att patienten dör i plågor ? Jag hade hellre dött en vecka tisdage än att plågas i ångest, smärta och andnöd pga slem i luftvägar eller vätska i lungorna.

I UG togs upp att kittet tyvärr sätts in för tidigt och felaktigt. Att ett specifikt läkarföretag satte in detta för ofta. Osv. Men rätt använt är det en nödvändighet. Fel använt givetvis ett fall för IVO.
Citera
2026-04-28, 21:55
Medlem
Jag som jobbar i vården tycker många öden är värre än döden, om ni bara visste hur långt vi går för att rädda folk i det akuta skedet. Och vi är duktiga på det, men det kan vara så mycket kämpande efter. I många fall är det värt det och allt blir bra sen, men vissa gamla och sköra är det verkligen bara ett förlänga de av ett oundvikligt förlopp. Och jag fattar att vi inte bara kan låta folk dö och vi lindrar så mycket vi kan. Jag är helt okej med att dö sålänge det går hyffsat snabbt. Jag är för dödshjälp.

Tills man är 70+ får man inte dö, man tas till Iva och får slangar i alla hål. Finns det slangar över gör vi nya hål och stoppar slangar i dem med. Så jag vet inte vad folk pratar om med att dö fridfullt hemma, visst det händer säkert men det är även jobbigt, plågsamt, smärtsamt och ångestladdat i många fall.

Sen pratade någon om förstoppning och att tarmarna exploderar av bajs, bara så du vet kroppen stänger spontant ner i slutet när organen börjar svikta, tarmarna slutar jobba och ta upp mat. Så de slutar dricka och äta, och slutar ju då kort därefter även att bajsa och kissa. Så en förstoppning som ger problem om 3-4 dagar är sällan ett problem i den terminala fasen av palliation.
Citera
2026-04-28, 22:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttkne
Jag som jobbar i vården tycker många öden är värre än döden, om ni bara visste hur långt vi går för att rädda folk i det akuta skedet. Och vi är duktiga på det, men det kan vara så mycket kämpande efter. I många fall är det värt det och allt blir bra sen, men vissa gamla och sköra är det verkligen bara ett förlänga de av ett oundvikligt förlopp. Och jag fattar att vi inte bara kan låta folk dö och vi lindrar så mycket vi kan. Jag är helt okej med att dö sålänge det går hyffsat snabbt. Jag är för dödshjälp.

Tills man är 70+ får man inte dö, man tas till Iva och får slangar i alla hål. Finns det slangar över gör vi nya hål och stoppar slangar i dem med. Så jag vet inte vad folk pratar om med att dö fridfullt hemma, visst det händer säkert men det är även jobbigt, plågsamt, smärtsamt och ångestladdat i många fall.

Sen pratade någon om förstoppning och att tarmarna exploderar av bajs, bara så du vet kroppen stänger spontant ner i slutet när organen börjar svikta, tarmarna slutar jobba och ta upp mat. Så de slutar dricka och äta, och slutar ju då kort därefter även att bajsa och kissa. Så en förstoppning som ger problem om 3-4 dagar är sällan ett problem i den terminala fasen av palliation.

Insiktsfullt inlägg!

Som jag skrev tidigare i tråden har det snarare blivit för mycket fokus på att förlänga livet med några dagar eller veckor. Man ÖVERVÅRDAR ofta i livets slut. Bättre att låta folk somna in i frid.

Sen finns givetvis exempel på motsatsen. Att hävda kategoriskt att det alltid och överallt är lika är stenkorkat, för så är det inte.
Citera
2026-04-28, 22:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
gick bort ganska snabbt på vårdhem och vi bevittnade hennes dödskamp

Ja? Och? Beklagar din sorg, men alla ska dö nångång och det är ofta inte någon vacker historia sista tiden. Bara för att man plågas några dagar så ska väl inte det förta hur hela ens liv varit?

Många av oss kommer få en plågsam dödsprocess. Det är helt normalt. Det är helt naturligt. Att man då får preparat som gör det lite lättare och måhända kanske t.o.m snabbar på det lite är ju något att vara tacksam över.
Citera
2026-04-28, 22:40
Avslutad
Citat:
Nej, jag tänker inte i första hand kontrollförlust. Utan mer hur naturen tänkt och skapat oss. Vad är naturligt och vad är det inte.

Min mor (+40 år i sjukvården och har säkert själv delat ut ett ton preparat genom yrkeslivet) gick bort ganska snabbt på vårdhem och vi bevittnade hennes dödskamp. Det var givetvis hemskt och hon fick lindring, särskilt mot rosslig andning. Dödskampen gjorde henne ändå väldigt utmattad och jag minns särskilt hur svettig hon blev. Mitt problem med detta var att jag inte vet själv hur hon ville ha det.

Hon växte upp i en djupt religiös familj. Droger var såklart helt uteslutna och hon hade druckit alkohol färre gånger än ena handens fingrar. Senare i livet sade hon upp medlemskapet i Svenska Kyrkan av olika skäl, men jag vet att droger inte fanns på kartan. Vem vill möta sin Skapare helt utom sina sinnen?

Jag vill understryka att jag och hela min familj absolut tror på vetenskapen och tar alla vacciner som erbjuds osv.

Om du vill avstå från morfin och i stället möta Gud med ett rent sinne men med intensiva smärtor så står det dig naturligtvis fritt att göra så. Poängen var?
Citera
2026-04-28, 22:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja? Och? Beklagar din sorg, men alla ska dö nångång och det är ofta inte någon vacker historia sista tiden. Bara för att man plågas några dagar så ska väl inte det förta hur hela ens liv varit?

Många av oss kommer få en plågsam dödsprocess. Det är helt normalt. Det är helt naturligt. Att man då får preparat som gör det lite lättare och måhända kanske t.o.m snabbar på det lite är ju något att vara tacksam över.

Personligen tänker jag mig en ögonblicklig död i strid. Efter att ha eliminerat 300 ryska orcher först…!
Citera
2026-04-28, 23:06
Medlem
Citat:

Okej jag förstår vad du menar. För att jag är osäker på om vi går för OT så gör jag en spoiler.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in