2026-04-28, 15:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Tycker du att det vore bättre om patienten fick mindre morfin så att den levde några timmar längre med mycket mer smärta, eller vad är egentligen problemet här? Vad hade du själv valt?

Är inte skitbra om vårdpersonalen blir psyksjuka för att de har en luddig roll heller.
Citera
2026-04-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Detta du beskriver är en del, för att patenten skall må bättre men det man ofta inte pratar om är den allt vanliga passiva dödshjälpen som utan denna medicin är mycket plågsamt. Utan vätska så dör man efter ett par dagar, Man ger inte heller näringsdropp i livets slutskede, inte för att svälta utan för det kan innebära andra problem men framförallt ger man inte vatten vilket resulterar i att patenten törstar ihjäl. Detta är lagligt och anses etiskt och då behövs denna cocktail av droger för att det skall minska lidandet.

Vissa läkare, inofficiellt, även på våra stora sjukhus ger även patienten en överdos av andra läkemedel vilket för att patenten somnar in snabbare, utan att lida (aktiv dödshjälp).

Själv tror jag att jag hade valt det sistnämnda, vill inte ha smärtlindring och förlänga lidandet med massa droger, det räcker gott att få somna en sista gång när det väl är så nära.

Hmm det där med törstar ihjäl? I livets slutskede sjunker kroppens vätske behov enormt så de stämmer inte riktigt. Däremot har dom problem m muntorrhet som man måste verkligen se efter, det kan vara mer plågsamt än man tror. Munvård är a/o. Dom har i regel hög andningsfrekvens som torkar ut munnen m.m.

Sen den här diskussionen med att läkemedel kan förkorta livet. Det är inte målet men ja teoretiskt möjligt.. Men ja, alltså skulle jag ligga där skulle jag gärna låta dom ge mig allt för att lindra smärta, oro, ångest, och slem som sitter ivägen för dina luftrör, som du inte orkar hosta upp för du är för skör m.m.

Dör jag av att det är något för hög dos av lkm i livets slutskede, tack kommer jag säga i dessa skeden.

Sen äre inte läkare som ger doserna utan sjuksköterskor, läkaren ordinerar ett paket på läkemedelslistan. Det är en standard lista för alla patienter sen kan den skilja sig om du har grav skelett cancer tex och behöver höga doser morfin. Du kommer annars skrika av smärta. Det är inte trevlig syn.
Senast redigerad av rawjudge 2026-04-28 kl. 15:50.
Citera
2026-04-28, 15:52
Medlem
Allmänt tror jag att det faktiskt är bra med ett kit för att förhindra onödigt lidande i livets slutskede. Alltså information om vilka läkemedel det är bra att kombinera för att uppnå önskad effekt.

Sen kommer det svåra. Frivillighet? En döende människa kan lida, men inte vara tillräckligt klar i huvudet för att ta beslut. Anhöriga kan ha svårt för att i princip säga "Låt honom/henne dö", och/eller vet inte hur patienten skulle vilja ha det.

Möjligen kunde man tänka sig ett framtidstestament så att patientens vilja i friskt skick i alla fall är känd. Men det är inte enkelt. Dels kan man tycka annorlunda när man verkligen hamnar i en viss situation, dels finns risken (som med all dödshjälp) att människor känner sig pressade att "välja" att inte vara till besvär.

Sen måste det gå att säkerställa att palliativ vård för livets slutskeende verkligen bara ges till döende, som alltså har mycket kort tid kvar i livet. Där har det nog ofta brustit, inte bara under Covidpandemin, utan längre tillbaka än så. Städa bort olönsamma gamlingar, trots att det kan handla om människor som skulle kunna tillfriskna och rentav leva självständiga liv x antal ytterligare år.

Av missriktad hjälpsamhet, som när man ger morfin för att lindra smärta och döden bara är en biverkan av den höga dos som krävs för effektiv lindring, eller avsiktlig utrensning? Omöjligt att veta. Men det borde aldrig få hända. (Edit: "För mycket" morfin till en döende patient är alltså OK, enligt mig. Det är överdriven smärtlindring till icke döende som, enligt mig, inte ska få hända.)

Slutsats: bra med kit, men nödvändigt med klara riktlinjer för användning, och kontroll av att de faktiskt följs.
Senast redigerad av GoForBroke 2026-04-28 kl. 16:37.
Citera
2026-04-28, 15:55
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Klart regimlakejen tycker det är skitsamma några "timmar" hit eller dit, varför inte göra det till något år hit eller dit också. Svin
Timmar eller år handlar om helt olika situationer, och helt olika vårdbehov, vilket du hade förstått om du hade varit åtminstone normalbegåvad. Men med lite tur och ett par vändor reinkarnation så kanske även du kan komma upp på den nivån, om du lägger ner att använda helt onödiga invektiv - för din karmas, och alla andras trevnads skull. Men till dess får du väl fortsätta visa världen vad som händer om barn tappas på huvudet alltför många gånger,

När kroppen börjar stänga ner så ska fokus helt självklart vara på symptomlindring. Om det innebär att man måste ge så mycket morfin att döden blir lugnare men inträffar några timmar tidigare, så är det en trade off som nog de allra flesta människor som har suttit vid en närståendes dödsbädd skulle acceptera. Själv skulle jag utan tvekan vilja rida morfinet in i efterlivet hellre än att stanna kvar några timmar i smärta och oro, så jag hoppas att min familj ser till att jag får minst så mycket av det palliativa kitet som jag behöver. Gärna mer, det finns ingen poäng med att dra ut på tiden under livets allra sista timmar.

Huvudproblemet i livets slutskede är inte det palliativa kitet, utan att kunskapen om vård i livets slutskede hos sjuksköterskor och vårdpersonal på vårdboenden - och ibland även läkare - ofta är extremt dålig. Detta innebär att döende människor ofta inte får riktig symptomlindring för att läkemedlen ges alldeles för sällan, och/eller i alldeles för små doser. Säkert förekommer även för höga doser, eller felaktiga läkemedel i fel tid, men jag tror att det är mer ovanligt eftersom läkarna ofta är försiktiga i överkant. Detta skapar helt onödigt lidande både för patienterna och för de anhöriga. Det borde vara obligatoriskt för all vårdpersonal på äldreboenden och vårdhem med vidareutbildning i effektiv symptomlindring och dosering av läkemedel för vård under livets sista dygn.
Citera
2026-04-28, 16:00
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är inte skitbra om vårdpersonalen blir psyksjuka för att de har en luddig roll heller.
Vad är det för luddigt med vårdpersonalens roll, och varför skulle de bli psyksjuka? Om de sköter sitt jobb så ser de till att patienten är symptomlindring hela tiden, och om detta innebär att de för en icke -responsiv patient måste välja mellan a) längre tid men mer smärta/ångest, eller b) kortare tid men ingen smärta/ångest, så hoppas jag att de i alla väder väljer b). Iallafall för mig.

Att låta en person dö under smärtsamma och/eller ångestfyllda former är grymhet som torde rimma extremt illa med den hippokratiska eden, och vårdyrket i allmänhet.
Citera
2026-04-28, 16:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad är det för luddigt med vårdpersonalens roll, och varför skulle de bli psyksjuka? Om de sköter sitt jobb så ser de till att patienten är symptomlindring hela tiden, och om detta innebär att de för en icke -responsiv patient måste välja mellan a) längre tid men mer smärta/ångest, eller b) kortare tid men ingen smärta/ångest, så hoppas jag att de i alla väder väljer b). Iallafall för mig.

Att låta en person dö under smärtsamma och/eller ångestfyllda former är grymhet som torde rimma extremt illa med den hippokratiska eden, och vårdyrket i allmänhet.

Därför att de inte har något facit för patienten. Och att det kan kännas psykiskt tungt att avliva patienter. Att de den dödande sprutan. Samtidigt som alla låtsas om som att det inte är så. Eftersom det är mord/aktiv dödshjälp och förbjudet.

Sköta sitt jobb i detta fall är att gå mot lagen. Du ser inga som helst problem med det?
Citera
2026-04-28, 16:30
Medlem
Citat:
Därför att de inte har något facit för patienten. Och att det kan kännas psykiskt tungt att avliva patienter. Att de den dödande sprutan. Samtidigt som alla låtsas om som att det inte är så. Eftersom det är mord/aktiv dödshjälp och förbjudet.

Sköta sitt jobb i detta fall är att gå mot lagen. Du ser inga som helst problem med det?

Din bild är kraftigt överdriven. Det finns ganska bra forskning inom palliativ vård och klinisk konsensus att det är ett fåtal inom palliativ vård som ligger i gråzon för vad du beskriver där palliativa mediciner kan ge en sedering som hämmar andningen tillräckligt för att förkorta livet.

Det allra flesta patienter dör av sin sjukdom. Det får läkemedel som lindrar lidandet. En liten andel får en dos som kan påverka marginellt. Å Aktiv dödshjälp sker inte systematiskt i sjukvården. Snarare tycker jag problemet är att man är lite feg och ger för lite, varpå patienter ibland lider ionödan.
Citera
2026-04-28, 16:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Din bild är kraftigt överdriven. Det finns ganska bra forskning inom palliativ vård och klinisk konsensus att det är ett fåtal inom palliativ vård som ligger i gråzon för vad du beskriver där palliativa mediciner kan ge en sedering som hämmar andningen tillräckligt för att förkorta livet.

Det allra flesta patienter dör av sin sjukdom. Det får läkemedel som lindrar lidandet. En liten andel får en dos som kan påverka marginellt. Å Aktiv dödshjälp sker inte systematiskt i sjukvården. Snarare tycker jag problemet är att man är lite feg och ger för lite, varpå patienter ibland lider ionödan.

Du vet att de flesta dör på en vanlig vårdavdelning med helt vanlig vårdpersonal? Och det du säger kan stämma i en del fall, men i andra fall så ja, sköterskan dödar faktiskt patienten. Överdrivet? Tycker du ska fråga dessa sköterskor istället. Det gjorde jag. I andra fall får man passiv dödshjälp, vilket är tillåtet, men då bestämmer läkaren vem som har livskvalitet (också mot svensk lag).
Citera
2026-04-28, 17:28
Medlem
Citat:
Du vet att de flesta dör på en vanlig vårdavdelning med helt vanlig vårdpersonal? Och det du säger kan stämma i en del fall, men i andra fall så ja, sköterskan dödar faktiskt patienten. Överdrivet? Tycker du ska fråga dessa sköterskor istället. Det gjorde jag. I andra fall får man passiv dödshjälp, vilket är tillåtet, men då bestämmer läkaren vem som har livskvalitet (också mot svensk lag).

Jag är sjuksköterska. Och känner inte alls igen den bilden du ger.

Däremot kan de vara en subjektiv upplevelse att en patient som är precis på väg att dö och man ger något lindrande och uppfattar det felaktigt som man gav nåt som dödade.
Citera
2026-04-28, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag är sjuksköterska. Och känner inte alls igen den bilden du ger.

Däremot kan de vara en subjektiv upplevelse att en patient som är precis på väg att dö och man ger något lindrande och uppfattar det felaktigt som man gav nåt som dödade.

Eller också jobbar du någonstans där vårdsituationen fortfarande är bättre.
Citera
2026-04-28, 18:40
Medlem
Citat:
Eller också jobbar du någonstans där vårdsituationen fortfarande är bättre.

Jag har jobbat på 3 olika sjukhus på olika ställen i Sverige, 5 olika avdelningar, på ca 12 år.
Citera
2026-04-28, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har jobbat på 3 olika sjukhus på olika ställen i Sverige, 5 olika avdelningar, på ca 12 år.

Som inhyrd får du direkt inte det tuffaste jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in