Citat:
Ursprungligen postat av
Villekulla90
Klart regimlakejen tycker det är skitsamma några "timmar" hit eller dit, varför inte göra det till något år hit eller dit också. Svin
Timmar eller år handlar om helt olika situationer, och helt olika vårdbehov, vilket du hade förstått om du hade varit åtminstone normalbegåvad. Men med lite tur och ett par vändor reinkarnation så kanske även du kan komma upp på den nivån, om du lägger ner att använda helt onödiga invektiv - för din karmas, och alla andras trevnads skull. Men till dess får du väl fortsätta visa världen vad som händer om barn tappas på huvudet alltför många gånger,
När kroppen börjar stänga ner så ska fokus helt självklart vara på symptomlindring. Om det innebär att man måste ge så mycket morfin att döden blir lugnare men inträffar några timmar tidigare, så är det en trade off som nog de allra flesta människor som har suttit vid en närståendes dödsbädd skulle acceptera. Själv skulle jag utan tvekan vilja rida morfinet in i efterlivet hellre än att stanna kvar några timmar i smärta och oro, så jag hoppas att min familj ser till att jag får minst så mycket av det palliativa kitet som jag behöver. Gärna mer, det finns ingen poäng med att dra ut på tiden under livets allra sista timmar.
Huvudproblemet i livets slutskede är inte det palliativa kitet, utan att kunskapen om vård i livets slutskede hos sjuksköterskor och vårdpersonal på vårdboenden - och ibland även läkare - ofta är extremt dålig. Detta innebär att döende människor ofta inte får riktig symptomlindring för att läkemedlen ges alldeles för sällan, och/eller i alldeles för små doser. Säkert förekommer även för höga doser, eller felaktiga läkemedel i fel tid, men jag tror att det är mer ovanligt eftersom läkarna ofta är försiktiga i överkant. Detta skapar helt onödigt lidande både för patienterna och för de anhöriga. Det borde vara obligatoriskt för all vårdpersonal på äldreboenden och vårdhem med vidareutbildning i effektiv symptomlindring och dosering av läkemedel för vård under livets sista dygn.