2026-04-26, 23:52
Medlem
Fan saknar skolmat
Citera
2026-04-27, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverkets-rad-for-elever-max-en-portion-kottbullar-i-veckan-bonor-varje-dag

Hur ser ni på detta? Jag anser att skolmaten skall vara näringsriktig och allsidig. Det skall erbjudas både kött och veganska alternativ varje dag + bröd mjölk och smör, givetvis laktos och glutenfritt.

Kan du berätta vad landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) har för utbildning? Alla ministrar har ju ett offenligt CV, men av någon konstig anledning verkar det mycket svårt att få veta vad landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) har för gymnasieutbildning?
Citera
2026-04-27, 04:26
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverkets-rad-for-elever-max-en-portion-kottbullar-i-veckan-bonor-varje-dag

Hur ser ni på detta? Jag anser att skolmaten skall vara näringsriktig och allsidig. Det skall erbjudas både kött och veganska alternativ varje dag + bröd mjölk och smör, givetvis laktos och glutenfritt.
Näringsriktigt och gott måste utgångspunkten vara. Inte att det är några speciella ingredienser, det får ansvariga avgöra efter budget och känna av efterfrågan i skolorna
Citera
2026-04-27, 05:48
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag hade gärna sett ett system där feta skolungdomar bara får äta vegetarisk mat i skolan.
Sen dom som är smala får äta kött.

Va, haha, tror du man blir tjock av att äta kött
Fan får folk allt ifrån?
Citera
2026-04-27, 06:49
Medlem
Citat:

Baljväxter?
Hah, nej.

Livsmedelsverket spånar fritt igen, rekommenderar utifrån sina arslen

Kan de någonsin inte vara värdelösa?
Måste väl hända.. nångång
Citera
2026-04-27, 07:05
Medlem
Moobs avatar
Inte skolans ansvar att bygga upp barnens kroppar, det är föräldrarnas.
Citera
2026-04-27, 07:45
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Baljväxter är ur många synvinklar ett alldeles utmärkt födoämne. Både för människor och djur.
Nej, din idiot till tyckare. Baljväxtprotein är typ av protein som absorberas typ sämst i tarmarna.
Citera
2026-04-27, 07:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Tycker att maten ska vara varierande men att kidsen gott och väl kan käka vegetarisk en gång i veckan.

Jag äter döda djur varje dag.
Och jag äter döda växter varje dag.

Är det ett problem?
Citera
2026-04-27, 08:23
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja. Det enda du kan räkna med är någorlunda konstant så är det veganrätten. De som är veganer tar alltid veganmat, och köttätare kommer ytterst sällan ta den. I synnerhet om det finns tre andra alternativ.

Resten kommer fluktuera en hel del, så det kommer behövas göras fler portioner än om man bara har två rätter, vilket kommer leda till ökat svinn. Ja, om man inte vill köra på att om en rätt är slut så får de ta något annat, men jag har en känsla av att skolbarnen kommer bli rätt griniga då.

Den mat som inte är ute i matsalen,kan man kyla ner
och sedan frysa in,för att servera en senare dag,
Eller servera som rester.
Citera
2026-04-27, 08:25
Medlem
AndersPersson99s avatar
Barnen ska bli tvångsvegetarianer. Detta är ren aktivism och ideologi.

Både skolor, universitet och myndigheter har klimatinriktning inskrivet i olika styrdokument, värdegrunder och direktiv. SU och många andra skolor har uttalade mål de strävar efter, även kallad agenda 2030, där feminism, hbtq och klimat ingår. Dessa frågor är både deras input och output, det är alltså både vad de bestämt att de ska ägna sig åt innan men också vad innehållet är i det de producerar.

Personal på myndigheter (som t.ex. livsmedelsverket) har studerat vid dessa universitet och tar emot universitetens politiska innehåll som de sedan implementerar överallt.

De som söker sig till universitet är redan från början vänster.

https://www.su.se/om-universitetet/hallbar-utveckling/stockholms-universitet-och-agenda-2030
Citera
2026-04-27, 08:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Och förbjuda både halal- samt kosherslakt. Dessa vidriga traditioner bör aldrig tillåtas i moderna samhällen.

Det är väl förbudet i Sverige redan?
Citera
2026-04-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja. Det enda du kan räkna med är någorlunda konstant så är det veganrätten. De som är veganer tar alltid veganmat, och köttätare kommer ytterst sällan ta den. I synnerhet om det finns tre andra alternativ.

Resten kommer fluktuera en hel del, så det kommer behövas göras fler portioner än om man bara har två rätter, vilket kommer leda till ökat svinn. Ja, om man inte vill köra på att om en rätt är slut så får de ta något annat, men jag har en känsla av att skolbarnen kommer bli rätt griniga då.

Kunde man inte göra en matplan för en vecka eller en månad i taget, där barnen kunde kryssa i vilken rätt de ville äta varje dag? Då skulle bara antalet portioner som skulle ätas behöva göras, och inget svinn skulle uppstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in