2026-04-26, 19:52
Medlem
Varje manlig landsbygdsminister (sedan år 1579) har varit en fet goddagspilt. Det hör till. Såna ska inte komma med råd om hur andra ska äta.
Citera
2026-04-26, 19:52
Medlem
Jag noterar att fenomenet ätstörning glatt offras på näringsvärdets och klimathotets altare. Diskrepansen mellan vad unga vill och borde äta är förstås inget som föder ätstörningar, o, nej, då. BUP, here they come!
Citera
2026-04-26, 19:59
Medlem
Jag hade gärna sett ett system där feta skolungdomar bara får äta vegetarisk mat i skolan.
Sen dom som är smala får äta kött.
Citera
2026-04-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Kött fyra dagar i veckan, fisk en dag i veckan. Vegetariskt alternativ ska finnas med på menyn. Veganer kan dra åt helvete, önskekost ska förbjudas.

Kött är generellt sett betydligt dyrare än vegetarisk mat. Men du är kanske okej med att vi höjer skatten för att ge eleverna dyrare mat med mycket kött i?
Citera
2026-04-26, 20:08
Medlem
Det är fel att klassa allt kött som farligt.
Enligt alla undersökningar är det ULTRAPROCESSAD MAT inklusive kött som är det!!
Dvs chark, rökt, vissa korvar odyl
Citera
2026-04-26, 20:28
Medlem
Lågintelligenta svenskar litar blint på aktivistmyndigheten Livsmedelsverket som är infiltrerat av klimatmuppar. Vi som är pålästa vet förstås att rött kött är bland det nyttigaste man kan äta.

Svenskar är så sjukt jävla korkade. Vilken pajasbefolkning
Citera
2026-04-26, 20:48
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverkets-rad-for-elever-max-en-portion-kottbullar-i-veckan-bonor-varje-dag

Hur ser ni på detta? Jag anser att skolmaten skall vara näringsriktig och allsidig. Det skall erbjudas både kött och veganska alternativ varje dag + bröd mjölk och smör, givetvis laktos och glutenfritt.

Servera en kötträtt,en fågelrätt,en veganrätt
och en fiskrätt varje dag så eleverna själva får välja
vad de vill äta.

Elever växer fortfarande och behöver all
näring de behöver!
Att de får välja själva kanske gör att de äter mer
och därmed orkar mer i skolan.

Går ju för köket att räkna ut ungefär hur mycket
som går åt.Man lär sig!

Om skolan har 600 elever kan man räkna med
200 portioner kötträtt
150 portioner fiskrätt 100 fågelrätt
och 150 veganrätt,för att ta ngr exempel.

Har man ex köttfärssås,
kan man göra kycklingsås,
och så vidare,kan inte vara så jobbigt.

Jag tror eleverna skulle uppskatta detta.
Citera
2026-04-26, 20:53
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Kött är generellt sett betydligt dyrare än vegetarisk mat. Men du är kanske okej med att vi höjer skatten för att ge eleverna dyrare mat med mycket kött i?

Jag är villig att betala mer för att trygga Sveriges livsmedelsförsörjning ja. Att det svider i stjärten på er vänstermarinerade ryssrunkare är en bonus.
Citera
2026-04-26, 21:09
Medlem
Det borde ständigt finnas två alternativ. Skolmat med kött och vegetarisk skolmat. Varje dag. Serveras det gris nån dag så går det bra att äta vegetariskt ifall man inte vill äta griskött.
Citera
2026-04-26, 21:15
Medlem
triptykens avatar
Jag tycker att det här gnället om skolmaten måste ta slut. Ungarna får mat maten följer Livsmedelsverkets rekommendationer och om.nån ängslig politiker eller förälder ska gnälla om att "lilla Tuva måste äta kött och bars sånt hon gillar och inga champinjoner!" då ska man bara sluta lyssna på dom.
Citera
2026-04-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Livsmedelsverket kan ju dra åt helvete, vad är det för miljömuppar som styr den skitorganisationen?

baljväxter?

var tvungen att googla skiten

"kikärter, kidneybönor, sojabönor, linser och ärter." lol

det är sånt man brukar använda som djurfoder...

Danska Livsmedelsverket förklarar lite mer kring just kostråd och baljväxter här: https://youtube.com/watch?v=RjuIscNK71A
Citera
2026-04-26, 21:17
Medlem
Teus avatar
Ville veta vad rekommendationerna är baserade på..

och minska matens negativa klimat- och miljöpåverkan

...och där kom det. Tanken att Sverige med våra 10 miljoner ska anpassa oss efter klimatmålen samtidigt som Indien skiter ut ett nytt Sverige på ett kvartal är fan löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in