Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag slutade titta på television 1995 när jag fick min första dator. Min fru och jag lever utan tv sedan 1995, så vi måste leva i en subkultur. En subbkultur som inte många svenskar känner till. Att gå tillbaka till television kommer inte på frågan. Internet har det mesta och vi saknar inget.
Att leva utan en tv-apparat är som bo i en husvagn året runt, tycker många. Men så tycker inte vi.
Skulle du kunna leva utan en tv-apparat och i en subkultur?
Annat?
Förklara gärna vad du menar med att ni "måste leva i en subkultur", och beskriv gärna hur den yttrar sig också.
Jag bojkottar själv både TV och radio sedan många år, men har inte märkt några andra kulturyttringar än att jag känner mig ännu mera alienerad från ännu flera människor.
Och då har jag ändå många i bekantskapskretsen som inte heller kollar på TV. Men de flesta verkar fortsätta knarka sociala medier/nyhetsmedia/netflix/poddar/ljudböcker/streamingtjänster med stor aptit. Dvs typ samma fårskocksbeteende som forna tiders TV-tittning.
Dvs man utsätter sig frivilligt för distraktion, och inte sällan ren hjärntvätt, i flera timmar varje dag, via skärmar eller högtalare/hörlurar. Tror inte det blir så stor skillnad bara för att man avstår ett visst medium som TV.
Och själv är jag inte mycket bättre eftersom jag fortfarande kollar på youtube och även har ett fb-konto som jag loggar in på stup i kvarten.
Den enda subkultur som eventuellt har uppstått hos mig och mina icke TV-tittande gelikar är att vi idag har ännu svårare att hitta samtalsämnen som engagerar båda parter. För hur kul är det att prata om grejer som dyker upp i nån annans flöden?