2026-04-25, 05:45
Medlem
Dummaste jag hört. Jag har levt utan tv, många år dessutom. Och innan internet. Aldrig nyttjat sociala medier på något sätt.
Har inte satt på min dammsamlande tv på över ett år.

Idag kollade jag dock på två rejäla clickbaits på Youtube sista timmen på min arbetstid så jag tycker jag hänger med hjälpligt!
2026-04-25, 06:19
Medlem
Conams avatar
Det måste finnas nån Facebook-grupp för detta, utan tv måste nog vara ett av det trendigaste just nu!
Undrar bara när gemene man (och kvinna) inser det.
2026-04-25, 07:22
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag har helt slutat se på nyheter i tv. Ser endast film och serier via kabel.

Bra jag är va? Nej, inte alls. Via internet är jag lika påläst som innan. Jag får nyheter dessutom tidigare och kan styra mina nyheter mot ämnen som intresserar mig.

Att framhålla min bojkott av nyheter som en bedrift är fel. Jag är lika påläst som innan. Ungefär som en alkis som slutat dricka sprit och nu bara dricker nio 7,2or om dagen.
2026-04-25, 07:31
Medlem
Jag är mer unik genom att jag nyligen köpte kabeltv. Nu har jag 70 kanaler som jag bläddrar igenom. Glöm inte text-tv!

Vissa säger gubbigt, jag säger avkopplande att bläddra runt på måfå. Det finns alltid något att kika på.
2026-04-25, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag slutade titta på television 1995 när jag fick min första dator. Min fru och jag lever utan tv sedan 1995, så vi måste leva i en subkultur. En subbkultur som inte många svenskar känner till. Att gå tillbaka till television kommer inte på frågan. Internet har det mesta och vi saknar inget.

Att leva utan en tv-apparat är som bo i en husvagn året runt, tycker många. Men så tycker inte vi.

Skulle du kunna leva utan en tv-apparat och i en subkultur?
Annat?

Vad lever du i för drömvärld ?? Subkultur att i te använda tv 2026 ??

De flesta i dag är mer bunden vid en skärm än en tv. Du verkar ha fastnat i tiden.

Alla verkar tro de är speciella i dag. Något feminizmen sett till där alla är egoister och kan bara se sig själv i samhället.
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag slutade titta på television 1995 när jag fick min första dator. Min fru och jag lever utan tv sedan 1995, så vi måste leva i en subkultur. En subbkultur som inte många svenskar känner till. Att gå tillbaka till television kommer inte på frågan. Internet har det mesta och vi saknar inget.

Att leva utan en tv-apparat är som bo i en husvagn året runt, tycker många. Men så tycker inte vi.

Skulle du kunna leva utan en tv-apparat och i en subkultur?
Annat?

Förklara gärna vad du menar med att ni "måste leva i en subkultur", och beskriv gärna hur den yttrar sig också.

Jag bojkottar själv både TV och radio sedan många år, men har inte märkt några andra kulturyttringar än att jag känner mig ännu mera alienerad från ännu flera människor.

Och då har jag ändå många i bekantskapskretsen som inte heller kollar på TV. Men de flesta verkar fortsätta knarka sociala medier/nyhetsmedia/netflix/poddar/ljudböcker/streamingtjänster med stor aptit. Dvs typ samma fårskocksbeteende som forna tiders TV-tittning.
Dvs man utsätter sig frivilligt för distraktion, och inte sällan ren hjärntvätt, i flera timmar varje dag, via skärmar eller högtalare/hörlurar. Tror inte det blir så stor skillnad bara för att man avstår ett visst medium som TV.
Och själv är jag inte mycket bättre eftersom jag fortfarande kollar på youtube och även har ett fb-konto som jag loggar in på stup i kvarten.

Den enda subkultur som eventuellt har uppstått hos mig och mina icke TV-tittande gelikar är att vi idag har ännu svårare att hitta samtalsämnen som engagerar båda parter. För hur kul är det att prata om grejer som dyker upp i nån annans flöden?
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har levt större delen av mitt liv utan TV sedan jag flyttade hemifrån. Finns ingen anledning att ha det, eftersom allt finns på nätet, och där kan man ju också kolla på det på en tid som passar, i stället för att passa TV-tablåns tider. Man kan också se flera avsnitt av en TV-serie i sträck, man kan se om en film när man känner för det, man kan pausa och gå tillbaka om man missade något eller om man vill se om en fin scen. Man kan också se utländska filmer utan störande undertexter, och samtidigt lär man sig språket.

Ibland blir jag tipsad om något program på SVT, men då kan jag ju se det på SVT Play på datorn.

Fast under småbarnsåren med exmannen hade vi faktiskt TV. Var praktiskt att amma till, det blev ju många timmar man måste sitta still, och nivån på de flesta programmen var alldeles lagom för min amningshjärna!
2026-04-25, 07:47
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har levt större delen av mitt liv utan TV sedan jag flyttade hemifrån. Finns ingen anledning att ha det, eftersom allt finns på nätet, och där kan man ju också kolla på det på en tid som passar, i stället för att passa TV-tablåns tider. Man kan också se flera avsnitt av en TV-serie i sträck, man kan se om en film när man känner för det, man kan pausa och gå tillbaka om man missade något eller om man vill se om en fin scen. Man kan också se utländska filmer utan störande undertexter, och samtidigt lär man sig språket.

Ibland blir jag tipsad om något program på SVT, men då kan jag ju se det på SVT Play på datorn.

Fast under småbarnsåren med exmannen hade vi faktiskt TV. Var praktiskt att amma till, det blev ju många timmar man måste sitta still, och nivån på de flesta programmen var alldeles lagom för min amningshjärna!

Japp, TV är som en napp för både vuxna och barn. Men idag snuttar vi på våra mobiler och netflix istället.
2026-04-25, 07:51
Medlem
proconsuls avatar
Du har ju dator? Vad är skillnaden menar du?
2026-04-25, 09:11
Medlem
Pinoputchins avatar
Intressant med sådana här trådar, det blir nämligen nästan alltid en tävling i vem som tittar/tittat allra minst minst på traditionellt sänd radio eller TV. Har minsann inte sett på TV på hundra år, har minsann inte lyssnat på radio på 50 år osv, fattar inte poängen liksom, låter mest som fjäskeri. Själv så lyssnar jag på internet-radio, jag tittar på Youtube/internet mm, men jag kan också titta på vanlig TV ibland och även lyssna på vanlig radio om jag nu har lust med det. Exempelvis i bilen kan jag lyssna på P4, det tycker jag är ganska skönt när jag kör. Detta gör mig tydligen till en ytterst suspekt person på Flashback, eller iaf i såna här trådar. Jag gör nämligen som jag vill och skiter i vad andra tycker, varför är ni så skitnödiga o bryr er om omgivningen och jobbar så hårt på att passa in? Ni är alla stöpta i samma form precis som de gamla PK-svenssons som ni föraktar. Sådan är inte jag. Jag går min egen väg. Jag kan titta både på gammal och ny TV, jag kan kolla både på alternativmedia och vanlig media och jag skiter i vad andra tycker.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-04-25 kl. 09:14.
2026-04-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jag har helt droppat TV sedan minst 20 år tillbaka.

Har knappt koll på vilka kanaler som ens finns idag.
Ibland känns det som att det här är normen, men eftersom TS upplever det som en subkultur blir jag lite tveksam.

Kollar ofta filmer och serier, men enbart via streaming och torrents.

Tror mer att de som kollar TV idag lever i en subkultur.

Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Detta. Samma här
Så det ni egentligen har droppat är linjär tv för ni verkar ju fortfarande titta på tv men streama istället det ni vill se när ni vill se det.
2026-04-25, 10:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Intressant med sådana här trådar, det blir nämligen nästan alltid en tävling i vem som tittar/tittat allra minst minst på traditionellt sänd radio eller TV. Har minsann inte sett på TV på hundra år, har minsann inte lyssnat på radio på 50 år osv, fattar inte poängen liksom, låter mest som fjäskeri. Själv så lyssnar jag på internet-radio, jag tittar på Youtube/internet mm, men jag kan också titta på vanlig TV ibland och även lyssna på vanlig radio om jag nu har lust med det. Exempelvis i bilen kan jag lyssna på P4, det tycker jag är ganska skönt när jag kör. Detta gör mig tydligen till en ytterst suspekt person på Flashback, eller iaf i såna här trådar. Jag gör nämligen som jag vill och skiter i vad andra tycker, varför är ni så skitnödiga o bryr er om omgivningen och jobbar så hårt på att passa in? Ni är alla stöpta i samma form precis som de gamla PK-svenssons som ni föraktar. Sådan är inte jag. Jag går min egen väg. Jag kan titta både på gammal och ny TV, jag kan kolla både på alternativmedia och vanlig media och jag skiter i vad andra tycker.
Precis. Alla trådar som handlar om TV fylls alltid av flashbackare som minsann slängde ut TV:n för 20 år sedan. Att titta på TV är enligt dom synonymt med att vara hjärntvättad. Man sitter kvar i pojkrummet i källaren där man har sina "egna" nyhetskanaler, som givetvis är mycket bättre än "statens propaganda".

Man har helt missat teknikskiftet och tror att man är "fri" fast man sitter vid skärmen tiofallt mer än generationerna på 70- och 80-talet.

Man verkar inte förstå att en TV bara är en skärm där man själv väljer vad man ska titta på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in