2026-04-24, 23:39
Medlem
olasvenssons avatar
Jag slutade titta på television 1995 när jag fick min första dator. Min fru och jag lever utan tv sedan 1995, så vi måste leva i en subkultur. En subbkultur som inte många svenskar känner till. Att gå tillbaka till television kommer inte på frågan. Internet har det mesta och vi saknar inget.

Att leva utan en tv-apparat är som bo i en husvagn året runt, tycker många. Men så tycker inte vi.

Skulle du kunna leva utan en tv-apparat och i en subkultur?
Annat?
2026-04-24, 23:44
Medlem
Varför är det bättre att använda tiden på internet än på tv?

Det bästa vore väl inte att ha smartphone, internet och tv alls. Tänk hur folk levde förut. Sånt borde vi ha det.
2026-04-24, 23:53
Medlem
Yaourters avatar
Att leva utan TV är ingen subkultur.

De allra flesta jag känner har en TV, men inga kanaler, utan streamar bara, vilket blir samma sak som att leva som ni gör.

Så det är nog snarare bara en kultur. De enda jag vet som fortfarande kollar på linjär TV är mina och andras föräldrar och mor- och farföräldrar.
Senast redigerad av Yaourter 2026-04-25 kl. 00:10.
2026-04-24, 23:56
Medlem
Jag har 4 fiberuppkopplade TV. Vardagsrum, sovrum, mancave och gästrum. Tanten ser alla nyhetsprogram, nästan fanatiskt. Jag kollar fotboll, nästan fanatiskt.
Nåja. Vi skulle kunna se allt på våra datorer också. Max 27 tums-skärmar på datorerna, man ser bättre på TV-skärmarna på 55 tum.
Det tanten tittar på anser jag till största delen är politisk propaganda. Det jag tittar på är i sitt värsta scenario riggade matcher. Men trots allt ganska osannolikt på högsta proffsnivån.
Nåja. Men vi bor inte i våra mobiltelefoner som så många andra gör.
Hur är det TS, sitter du och din käresta och kollar mobilen varje kväll utan störande TV-ljud?
2026-04-24, 23:59
Medlem
Fantens avatar
Nej, det är inte en subkultur.
2026-04-25, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag har 4 fiberuppkopplade TV. Vardagsrum, sovrum, mancave och gästrum. Tanten ser alla nyhetsprogram, nästan fanatiskt. Jag kollar fotboll, nästan fanatiskt.
Nåja. Vi skulle kunna se allt på våra datorer också. Max 27 tums-skärmar på datorerna, man ser bättre på TV-skärmarna på 55 tum.
Det tanten tittar på anser jag till största delen är politisk propaganda. Det jag tittar på är i sitt värsta scenario riggade matcher. Men trots allt ganska osannolikt på högsta proffsnivån.
Nåja. Men vi bor inte i våra mobiltelefoner som så många andra gör.
Hur är det TS, sitter du och din käresta och kollar mobilen varje kväll utan störande TV-ljud?

Tv is for dummies. Ni kommer att ångra er på ålderns höst. Likaså alla idioter som lever sina liv via smartphones.
2026-04-25, 00:02
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag slutade titta på television 1995 när jag fick min första dator. Min fru och jag lever utan tv sedan 1995, så vi måste leva i en subkultur. En subbkultur som inte många svenskar känner till. Att gå tillbaka till television kommer inte på frågan. Internet har det mesta och vi saknar inget.

Att leva utan en tv-apparat är som bo i en husvagn året runt, tycker många. Men så tycker inte vi.

Skulle du kunna leva utan en tv-apparat och i en subkultur?
Annat?

Så du tittar på en liten skärm istället för på en stor, eller vad menar du?
2026-04-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Tv is for dummies. Ni kommer att ångra er på ålderns höst. Likaså alla idioter som lever sina liv via smartphones.
Vi är redan på "ålderns höst". Vi ringer och sms:ar på våra smartphones. Funkar utmärkt.
2026-04-25, 00:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo när jag ser naturen. Träden och vattnet rinner. Jo skulle kunna leva utan det! TV och skit. Jag känner ju mig som mest lyckligast just när jag ser det. En helt oberörd mark, fan någon annan har nog inte satt sin fot här någonsin.
2026-04-25, 00:37
Medlem
Pinoputchins avatar
Nej, jag har en TV som jag trivs bra med!

Television i sin ursprungliga betydelse är kort & gott bara en teknik att genom- den så kallade etern- vidarebefordra bild och ljud på avstånd direkt till många människor- så kallad broadcasting. Idag har den tekniken i mångt och mycket ersatts med datoter, internetnätverk, appar och mobiltelefoner. Inte konstigare än så. Dagens TV-apparater är smart TV med tillgång till internet och appar, men också viss broadcasting om man så önskar, en TV idag är inte som en TV var 1995, försök att fatta. Du är inte bättre eller sämre än någon annan, du använder dig bara av annan teknik och andra distributionssätt. Du är inte Jesus eller Einstein bara för att du sitter på nätet och glor, det är också en skärm som en TV som du blir precis lika beroende av som folk som kollade på TV förr.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-04-25 kl. 00:46.
2026-04-25, 00:39
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
OCH du lever som du lär antar jag..
2026-04-25, 00:41
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Så du tittar på en liten skärm istället för på en stor, eller vad menar du?

Killen tittar på en skärm på 6,5 tum och tror att han är ett geni och att alla som kollar på en 65 tums skärm är dumma.

Han har suttit under en sten i 25 år, noll koll på teknikutvecklingen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in