Citat:
Ursprungligen postat av
JustTrolling
Tror dom flesta som plockar nedsatta varor inte hade planerat att köpa varan till ordinarie pris, det är något man plockar på sig spontant om man råkar se något med röd prislapp. Oftast är inte så många exemplar som behöver märkas ner.
Kanske, kanske inte. Men det är en gissning och hur det ser ut varierar från produkt till produkt och butik till butik. Och det finns definitivt folk som går till reahyllan det första de gör.
Citat:
Butikerna har väl mjukvara som beräknar beställnigsvolym baserat på hur mycket som säljs. Bygger också lojalitet med kunder om kunden kan känna att man kan göra lite fynd. Butiker gillar att marknadsföra sig som billiga. En butik som aldrig satte ner priser på kort datum hade jag nog undvikit.
Självfallet finns det fördelar. Det har jag aldrig förnekat. Det jag förnekar är att det skulle vara så självklart, och bara det faktum att jättemånga butiker inte gör på det sättet bevisar rätt tydligt att det inte är så självklart.
På minuskontot finns faktorer som att alla butiker inte vill profilera sig som lågprisbutiker, då sådana kan skrämma bort rikare personer. Det kan även ge effekten att folk vänjer sig vid de låga priserna och förväntar sig att det alltid finns utgångna varor och väljer att inte köpa alls när det inte finns.
Citat:
I Frankrike förbjöd butikerna att slänga varor som fortfarande är ätbara. Men där slängdes det mer varor också.
En sådan lagstiftning stödjer jag rakt av.