2026-04-22, 23:30
Medlem
Pga ändrade vanor har jag frekventerat en annan matbutik och upptäckt deras spännande fyndkyl
De har egen kött och chark så blir en del sådant
Ibland billigt men ibland unnar man sig ett 350kr/kg kött nedsatt 50%

Ost åker alltid med när det är 50%

Nån som vet hur det funkar?
Får alla varor en chans i "röda kylen" eller slängs vissa direkt?

Jag kollar på en facebooksida som letar mat i butikens containrar
https://dumpstringslyx.com/
Varför väljer vissa butiker att slänga allt direkt och inte rödmärka något alls?
Citera
2026-04-22, 23:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Välkommen i klubben!

Jag har sparat tusentals kronor sen jag upptäckte halva priset-fynden i matbutiken. Jag har inte köpt mjölk, grädde, korv eller ost till fullt pris på flera år.
Citera
2026-04-22, 23:37
Medlem
JustTrollings avatar
Jag handlar på ICA, Willys, Coop och Lidl (samt eventuellt Citygross), vilket är alla större kedjor, och alla butikerna har nedsatta varor. Antingen i en separat kyl eller vid ordinarie hyllplats, alternativt båda.

Näst intill alla butiker har så.

Vilken konstig tråd. Naturligtvis säljer en butik hellre en vara med kort datum till ett lägre pris, än slänger den.
Citera
2026-04-22, 23:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Varför väljer vissa butiker att slänga allt direkt och inte rödmärka något alls?
De som slänger väljer att göra så för att inte konkurrera med sina fullprisvaror enligt en bekant som jobbat där. De kanske tjänar mer på att sälja till fullpris och slänga svinnet.

Andra skänker bort till röda korset eller andra ideella organisationer. Jag brukar handla där de sänker priset, gärna mer än 50% Häromkring är Coop bäst på det.
Citera
2026-04-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Jag handlar på ICA, Willys, Coop och Lidl (samt eventuellt Citygross), vilket är alla större kedjor, och alla butikerna har nedsatta varor. Antingen i en separat kyl eller vid ordinarie hyllplats, alternativt båda.

Näst intill alla butiker har så.

Vilken konstig tråd. Naturligtvis säljer en butik hellre en vara med kort datum till ett lägre pris, än slänger den.
Haha nej absolut inte, läs inlägget ovan

Kan hända att alla har fyndkyl men hur mkt av all mat som slängs får en chans? 10-20%?
Citera
2026-04-23, 00:05
Medlem
zombie-nations avatar
De flesta vill ju inte konkurrera med sig själva så de slänger maten. Det är rätt nischat om man sätter ut mat på kort datum. På Lidl gör man det med grönsaker för då får man sålt dem för de som köper, köper inte dessa grönsaker vanligtvis pga fattigdom. I andra fall är det varor som säljer dåligt överlag.

Där jag bor är detta totalt satt i system. Förr kunde det finnas ojämna skivor av kött eller pålägg. Nedsatta mejerivaror. Nu finns inget sådant. Alla som har varit på en avfallsplats för Ica etc vet att det är hur mycket som helst ätbart som åker ut. Det ligger på hyllan till bäst före, sedan ut direkt. Inte satt i någon binge en dag innan bästföre.
Citera
2026-04-23, 00:06
Medlem
Citat:
Om man kan veta att kunden inte hade köpt varan till fullpris är det ett självklart val. Men börjar man titta på när kunder hade köpt en vara till fullpris om den nedsatta varan inte fanns så är det inte lika självklart.

Man skulle kunna göra det mer attraktivt att försöka få sålt gamla varor genom att lägga någon form av skatt på livsmedel som slängs.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-23 kl. 00:13.
Citera
2026-04-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om man kan veta att kunden inte hade köpt varan till fullpris är det ett självklart val. Men börjar man titta på när kunder hade köpt en vara till fullpris om den nedsatta varan inte fanns så är det inte lika självklart.

Man skulle kunna göra det mer attraktivt att försöka få sålt gamla varor genom att lägga någon form av skatt på livsmedel som slängs.
Japp ett känt exempel är dunkin donuts som sålde gamla donuts till halva priset
Men nu tjänar de mer på att slänga och baka nytt
Citera
2026-04-23, 00:27
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Tror dom flesta som plockar nedsatta varor inte hade planerat att köpa varan till ordinarie pris, det är något man plockar på sig spontant om man råkar se något med röd prislapp. Oftast är inte så många exemplar som behöver märkas ner. Butikerna har väl mjukvara som beräknar beställnigsvolym baserat på hur mycket som säljs. Bygger också lojalitet med kunder om kunden kan känna att man kan göra lite fynd. Butiker gillar att marknadsföra sig som billiga. En butik som aldrig satte ner priser på kort datum hade jag nog undvikit.

I Frankrike förbjöd butikerna att slänga varor som fortfarande är ätbara. Men där slängdes det mer varor också.

Tycker också att man allt mer ser 25% eller 30% avdrag på kort datum, när det för några år sedan direkt var 50%.
Citera
2026-04-23, 00:31
Medlem
Citat:
Tror dom flesta som plockar nedsatta varor inte hade planerat att köpa varan till ordinarie pris, det är något man plockar på sig spontant om man råkar se något med röd prislapp. Oftast är inte så många exemplar som behöver märkas ner.
Kanske, kanske inte. Men det är en gissning och hur det ser ut varierar från produkt till produkt och butik till butik. Och det finns definitivt folk som går till reahyllan det första de gör.

Citat:
Butikerna har väl mjukvara som beräknar beställnigsvolym baserat på hur mycket som säljs. Bygger också lojalitet med kunder om kunden kan känna att man kan göra lite fynd. Butiker gillar att marknadsföra sig som billiga. En butik som aldrig satte ner priser på kort datum hade jag nog undvikit.
Självfallet finns det fördelar. Det har jag aldrig förnekat. Det jag förnekar är att det skulle vara så självklart, och bara det faktum att jättemånga butiker inte gör på det sättet bevisar rätt tydligt att det inte är så självklart.

På minuskontot finns faktorer som att alla butiker inte vill profilera sig som lågprisbutiker, då sådana kan skrämma bort rikare personer. Det kan även ge effekten att folk vänjer sig vid de låga priserna och förväntar sig att det alltid finns utgångna varor och väljer att inte köpa alls när det inte finns.
Citat:
I Frankrike förbjöd butikerna att slänga varor som fortfarande är ätbara. Men där slängdes det mer varor också.
En sådan lagstiftning stödjer jag rakt av.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-23 kl. 00:38.
Citera
2026-04-23, 01:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
kan även ge effekten att folk vänjer sig vid de låga priserna och förväntar sig att det alltid finns utgångna varor och väljer att inte köpa alls när det inte finns.

Brukar kolla av de tre butikerna som ligger på rad om morgonen. Finns där inget köper jag intet. Pensionär så jag har tiden och behöver vardagsmotionen. Mitt Ica har nästan aldrig något. Coop och Willys har nästan alltid något. Lägger dagens/två-tredagarasmenyn efter det.
Citera
2026-04-23, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Brukar kolla av de tre butikerna som ligger på rad om morgonen. Finns där inget köper jag intet. Pensionär så jag har tiden och behöver vardagsmotionen. Mitt Ica har nästan aldrig något. Coop och Willys har nästan alltid något. Lägger dagens/två-tredagarasmenyn efter det.
Ser du något mönster? Vilken dag är det mest rödmarkerat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in