2026-04-23, 03:57
Medlem
Absolut finns det. Det som blir över hamnar där. Men man får planera in det den dagen eller nästa. Alternativt att det åker i frysen annars ett tag. Men så gör jag även med riktigt billigt kött att jag kanske köper så mycket man får och så åker det in i frysen det jag inte planerar hinna äta innan det blir dåligt. Sen kan man ta fram av det när det inte är något billigt eller något man gillar. Handlar i princip alltid storpack. Man får göra vad man kan för att få ner kostnaden.
Citera
2026-04-23, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De som slänger väljer att göra så för att inte konkurrera med sina fullprisvaror enligt en bekant som jobbat där. De kanske tjänar mer på att sälja till fullpris och slänga svinnet.

Andra skänker bort till röda korset eller andra ideella organisationer. Jag brukar handla där de sänker priset, gärna mer än 50% Häromkring är Coop bäst på det.

Men det är ju ett dåligt argument. De som handlar röda varor är ju fattiglappar som aldrig skulle ha råd att köpa några varor alls till fullpris. Det är fråga om personer som systematiskt går runt i butiker och endast tittar bland de rödmärkta varorna
Citera
2026-04-23, 05:11
Medlem
pn222jws avatar
Det blir stora pengar i längden. Jag har köpt tomatsås, kakor, ostbågar och nudlar för en (1!) krona förpackningen flera gånger. Alltså 90-95% rea.
Citera
2026-04-23, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Men det är ju ett dåligt argument. De som handlar röda varor är ju fattiglappar som aldrig skulle ha råd att köpa några varor alls till fullpris. Det är fråga om personer som systematiskt går runt i butiker och endast tittar bland de rödmärkta varorna
Nja jag tror det fungerar som en lockvara för majoriteten
Jag brukar inte vara ensam vid fyndkylen, brukar vara nån pensionär med andra saker i korgen
En gång var det fan kö till fyndhörnan
Citera
2026-04-23, 06:03
Medlem
immenhusens avatar
I regel brukar jag alltid botanisera i kylen med kryssade varor. Varför betala fullpris för något som du kan få för halva priset? Är vidare ingen simp som slänger varor så fort som datumet visar att de är utgångna, förutom färsk kyckling och fisk/skaldjur. Titta, lukta och smaka är mina ledord. Stekte t.ex. senast i går på ett paket med korv som jag köpte på dagen för utgången, och som legat i frysen under minst ett halvår. Smakade hur bra som helst.

/AI
Citera
2026-04-23, 06:33
Medlem
brukar besöka willys 1 ggr /vecka de har en del som är nedsatt
men närmsta butik coop city har en hel del på halva priset brukar bli ett besök varje dag
länge sen jag köpte mjölk fil ock bröd till fullpris
bästa fyndet gjorde jag för några år sen fjällfil 1 kr st
Senast redigerad av diseledvin 2026-04-23 kl. 06:45.
Citera
2026-04-23, 06:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Ser du något mönster? Vilken dag är det mest rödmarkerat?
Måndagar morgon/tidig förmiddag är bäst. Då skall de nya kampanjvarorna ut i hyllan och det gamla rensas bort. Coop är lite slöare än Willys, brukar komma ut just före lunch på Coop medan Willys vanligen är klart när de öppnar på morgonen, samma med Lidl.
Citera
2026-04-23, 06:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Vissa butiker gör så i alla fall. Tror de resonerar som så att "du måste ju äta" finns det inget nedsatt så köper du det dyrare. Vad vet jag? Inte Ica-handlare, bara det en kompis berättade för flera år sedan från när han jobbade där. Inte varit och rotat i deras soprum men kan tänka mig det finns mycket mat där. Aldrig en röd lapp på den Ica.
Citera
2026-04-23, 10:06
Medlem
Connykrims avatar
Alla butiker har nedsatta varor med kort datum nuförtiden….

Men samtidigt så slänger de också en massa, eftersom de kan vara skador och även för dåligt för att säljas då slängs det och nån luffare gräver upp det i en container o kallar det fynd.

Jag personligen har aldrig kört kort datum prylar, tycker det är äckligt!
Citera
2026-04-23, 10:57
Medlem
slagskotts avatar
För några år srdan fick man gårdagens sushi på en butik vid ett långvarit projekt jag hade nedsatt 50%.
Citera
2026-04-23, 11:24
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Vad är grejen med alla som lyfter upp kort-datum-produkter och granskar dom från alla möjliga vinklar? Vad letar dom efter? Om det är köttbit så förstår jag att man vill se vilket skick den är i, men typ Tareq Taylors färdigmat, som alltid finns i denna kyl, vilken information förväntar man sig hitta genom att granska förpackningen på nära håll i en halvminut?
Citera
2026-04-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Jag handlar på ICA, Willys, Coop och Lidl (samt eventuellt Citygross), vilket är alla större kedjor, och alla butikerna har nedsatta varor. Antingen i en separat kyl eller vid ordinarie hyllplats, alternativt båda.

Näst intill alla butiker har så.

Vilken konstig tråd. Naturligtvis säljer en butik hellre en vara med kort datum till ett lägre pris, än slänger den.
Inte inne i stan. Inte sett det på länge iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in