2026-04-22, 20:59
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterPundare
Friends tycker jag håller måttet ändå, för mig är det karaktärerna i sig och deras relation till varandra som är underhållande, inte nödvändigtvis när dom lägger på skratten.

2 avsnitt varje kväll på kåken i 2 år, typ min enda rutin jag faktiskt tyckte om där.

Så, jag tycker friends är både bra och kul.

Är första avsnittet representativt för resten av serien? Jag har aldrig klarat ta mig igenom första avsnittet.
Citera
2026-04-22, 21:21
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Så varför är sitcoms så "tråkiga" eller inte roliga? Vad tror ni?

Jag gissar att det handlar om att tv-kanalerna främst är ute efter att ge den stora -- och egentligen rätt ointresserade -- massan vad den vill ha, eller snarare: vad den står ut med. Inget får sticka ut. Det som gör det kommer automatiskt att uppröra andra. Hellre då att ingen egentligen tycker det är bra, men inte orkar slita sig loss från tv-rutan eller byta kanal.

Detta är ju tv4:s filosofi: menlösa program som lockar tröga människor som mest av allt är ute efter att bli bedövade. Det är talande att tv4 är Sveriges största tv-kanal. De är inte ute efter att visa kvalitetsprogram utan sänder bara utfyllnad mellan annonsblocken.

Tyvärr är det ett vanligt fenomen, detta att allt blir fisljummet när det anpassas för att passa alla och man fokuserar på att locka dem som inte är så intresserade, man ändrar t.ex. regler i olika sporter för att de ska bli mer "tv-mässiga" o.s.v..

Två exempel från bra serier från 80-talet:

* 'The comic strip', från England, visserligen inte en sitcom, utan en radda fristående program med ett antal av de bästa unga komikerna i landet. Grymt roligt och tämligen oborstat. SVT köpte bara in vissa avsnitt, ty i tittarundersökningar visade det sig att en liten minoritet inte bara gillade programmen, utan fullkomligt älskade dem, medan den stora majoriteten avskydde dem och till och med hörde av sig och klagade. Allt var inte bra, men det mesta.

* 'The young ones' ('Hemma värst'), med de flesta skådisarna från ovanstående program. Inte heller den en genuin sitcom, men nästan. Och jävligt rolig.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Young_Ones_(TV_series)
Citera
2026-04-22, 21:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Såg om alla Seinfeld-avsnitt nyligen och blev faktiskt ganska irriterad på det där "laugh track" som är på hela tiden. Det vill säga inspelade skratt.
Seinfeld är burdust rolig ändå, kanske inte första och sista säsongen, men annars...
Citera
2026-04-22, 21:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag gissar att det handlar om att tv-kanalerna främst är ute efter att ge den stora -- och egentligen rätt ointresserade -- massan vad den vill ha, eller snarare: vad den står ut med. Inget får sticka ut. Det som gör det kommer automatiskt att uppröra andra. Hellre då att ingen egentligen tycker det är bra, men inte orkar slita sig loss från tv-rutan eller byta kanal.

Detta är ju tv4:s filosofi: menlösa program som lockar tröga människor som mest av allt är ute efter att bli bedövade. Det är talande att tv4 är Sveriges största tv-kanal. De är inte ute efter att visa kvalitetsprogram utan sänder bara utfyllnad mellan annonsblocken.

Tyvärr är det ett vanligt fenomen, detta att allt blir fisljummet när det anpassas för att passa alla och man fokuserar på att locka dem som inte är så intresserade, man ändrar t.ex. regler i olika sporter för att de ska bli mer "tv-mässiga" o.s.v..

Två exempel från bra serier från 80-talet:

* 'The comic strip', från England, visserligen inte en sitcom, utan en radda fristående program med ett antal av de bästa unga komikerna i landet. Grymt roligt och tämligen oborstat. SVT köpte bara in vissa avsnitt, ty i tittarundersökningar visade det sig att en liten minoritet inte bara gillade programmen, utan fullkomligt älskade dem, medan den stora majoriteten avskydde dem och till och med hörde av sig och klagade. Allt var inte bra, men det mesta.

* 'The young ones' ('Hemma värst'), med de flesta skådisarna från ovanstående program. Inte heller den en genuin sitcom, men nästan. Och jävligt rolig.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Young_Ones_(TV_series)
The Young Ones är väl i allra högsta grad en sitcom?
Citera
2026-04-22, 21:45
Medlem
Citat:
De hade åtminstone förr i tiden skratt i bakgrunden. Detta hävdades komma från en studiopublik, men säkerligen använde de "canned laughter" också.

Typ en karaktär kommer in i ett rum för att äta middag, säger något, och publiken brister ut i gapskratt. Folk som ser det på TV är dock mindre roade, eftersom det är humor som på sin höjd är fnissa lite men knappt det.

Det är helt enkelt inte ofta det är roligt i nivå med en komedi... Du tycker kanske "Alla älskar Raymond" var en konstant skrattfest men jag tvekar på att de flesta håller med.

Sen finns undantag som många avsnitt av The IT-crowd, vissa avsnitt av Frasier, etc...

Överlag är det dock "humor" som inte är på en "skratta högt"-nivå åtminstone. Lite smålustigt men inte mer än så...

Jag antar det kan vara för de vet att många slötittar när de äter och annat, så humorn är nedtonad. Det finns dock sitcoms som är riktigt roliga, så det går att göra.

Många av dem är inspelade för 25 år sedan. Alla klipp var betydligt långsammare än vad vi är vana med idag. Dessutom är många inspelade i USA. Oavsett hur duktiga vi tror oss vara på språket och samhället så har de flesta av oss ingen koll och fattar inte alla skämt. Det kan vara pikar mot kändisar och politiker som var aktiva för 30 år sedan. Ungefär som att dagens ungdomar inte förstår att en skosula med glasögon åsyftar Sveriges tidigare statsminister Ingvar Carlsson.

Exempel, Ingvar Carlsson som skosula i Helt Apropå https://youtu.be/5Zs0EqCANAk
Citera
2026-04-22, 21:46
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
The Young Ones är väl i allra högsta grad en sitcom?

Du har givetvis rätt.

Enligt wikipedia (nu när jag läst på) kan man göra uppdelningen sitcom/sketch comedy och då faller 'The Young Ones' naturligtvis in i kategorin sitcom. Liksom 'Faulty towers' ('Pang i bygget'), en annan pärla.

För övrigt var ju 'Not the nine o'clock news' en fantastisk kul sketch comedy-serie från samma tid.
Citera
2026-04-22, 21:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du har givetvis rätt.

Enligt wikipedia (nu när jag läst på) kan man göra uppdelningen sitcom/sketch comedy och då faller 'The Young Ones' naturligtvis in i kategorin sitcom. Liksom 'Faulty towers' ('Pang i bygget'), en annan pärla.

För övrigt var ju 'Not the nine o'clock news' en fantastisk kul sketch comedy-serie från samma tid.
Just Fawlty Towers tycker jag är hysteriskt överskattat. Det finns många bra skämt men mycket kokar ner till att Cleese är en komplett idiot som man vill slå en hammare i ansiktet på. Det roligaste är skylten i början av varje avsnitt. Men jag vet inte, den kanske var roligare när den kom - jag såg den när den gick på TV3 på 90-talet. Connie Booth var dock jävligt snygg.
Citera
2026-04-22, 21:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Många av dem är inspelade för 25 år sedan. Alla klipp var betydligt långsammare än vad vi är vana med idag. Dessutom är många inspelade i USA. Oavsett hur duktiga vi tror oss vara på språket och samhället så har de flesta av oss ingen koll och fattar inte alla skämt. Det kan vara pikar mot kändisar och politiker som var aktiva för 30 år sedan. Ungefär som att dagens ungdomar inte förstår att en skosula med glasögon åsyftar Sveriges tidigare statsminister Ingvar Carlsson.

Exempel, Ingvar Carlsson som skosula i Helt Apropå https://youtu.be/5Zs0EqCANAk
Fast alltså.. Scrubs är 25 år, Arrested Development också däromkring, Malcolm in The Middle började år 2000 och ingen av dom känns särskilt långsamma med dagens mått mätt. Jag kollade för ett tag sen igenom En Fyra För Tre, som visserligen är en svensk remake av en brittisk serie från 70-talet men det som överraskade mig var att den var så rapp och full av energi. Jag var helt säker på att jag skulle tycka att den kändes långsam men det gjorde den inte.

Just sitcom-formatet bygger på rapphet och energi.
Citera
2026-04-22, 22:01
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Just Fawlty Towers tycker jag är hysteriskt överskattat. Det finns många bra skämt men mycket kokar ner till att Cleese är en komplett idiot som man vill slå en hammare i ansiktet på. Det roligaste är skylten i början av varje avsnitt. Men jag vet inte, den kanske var roligare när den kom - jag såg den när den gick på TV3 på 90-talet. Connie Booth var dock jävligt snygg.
Connie Booth och John Cleese var gifta och skrev serien ihop. Jag har läst att de avsatte sex veckor för att skriva varje avsnitt, så där kan man tala om att BBC värnade om kvalitet. Connie Booth har senare, efter skilsmässan, sagt att Basil Faulty betedde sig ungefär som John Cleese gjorde hemma.
Citera
2026-04-22, 22:05
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
De hade åtminstone förr i tiden skratt i bakgrunden. Detta hävdades komma från en studiopublik, men säkerligen använde de "canned laughter" också.

Typ en karaktär kommer in i ett rum för att äta middag, säger något, och publiken brister ut i gapskratt. Folk som ser det på TV är dock mindre roade, eftersom det är humor som på sin höjd är fnissa lite men knappt det.

Det är helt enkelt inte ofta det är roligt i nivå med en komedi... Du tycker kanske "Alla älskar Raymond" var en konstant skrattfest men jag tvekar på att de flesta håller med.

Sen finns undantag som många avsnitt av The IT-crowd, vissa avsnitt av Frasier, etc...

Överlag är det dock "humor" som inte är på en "skratta högt"-nivå åtminstone. Lite smålustigt men inte mer än så...

Jag antar det kan vara för de vet att många slötittar när de äter och annat, så humorn är nedtonad. Det finns dock sitcoms som är riktigt roliga, så det går att göra.

Skitbra topic ärligt talat!
Jag har funderat på detta mycket. Jag har fan gett många sitcoms åtminstone en chans men det är jävligt sällan jag fastnar för någon eller blir helt besatt - det känns liksom lite "för plastigt/ytligt" hela tiden om den typiska sitcom-humorn ("the big bang theory" fattar jag inte alls tex - massa invecklade halvt intellektuella skämt å jag ser liksom inte "djupet" i det). Jag kan faktiskt uppskatta Jerry Seinfeld som stand up komiker men hans serie faller mig sällan i smaken förutom vissa scener med typ Kramer (som ju kanske som bekant råkade dra ett N-ord-skämt lite för långt som stand up komiker å blev cancelled typ).

Varför vissa av oss sällan fastnar för denna humor antar jag är pga den är typisk amerikansk(&/judisk) - inte uteslutande men dominerande sas. Det är en viss stil helt enkelt å avviker sällan från mallen för denna. Saknar dock mkt äldre amerikansk humor i stil med Airplane ("Titta vi flyger") - slapstick humor mao. EDIT: senaste bra filmen på lite det temat var "Tropic Thunder".
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-22 kl. 22:11.
Citera
2026-04-22, 22:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Connie Booth och John Cleese var gifta och skrev serien ihop. Jag har läst att de avsatte sex veckor för att skriva varje avsnitt, så där kan man tala om att BBC värnade om kvalitet. Connie Booth har senare, efter skilsmässan, sagt att Basil Faulty betedde sig ungefär som John Cleese gjorde hemma.
Jo, jag vet allt detta - jag tycker inte att den är rolig för det.
Citera
2026-04-22, 22:59
Medlem
AlfaQhards avatar
Våra värsta år är skitkul och har åldrats bättre i dagens samhälle än det gjorde på 80-90talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in