2026-04-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Så varför är sitcoms så "tråkiga" eller inte roliga? Vad tror ni?

För att när någon föröker vara rolig, så blir det inte speciellt roligt. Det är när det oväntade sker som det blir roligt. Därav är t.ex. bloopers betydligt roligare. Eller kanske stand up när komikern kan vrida till poängen i ett skämt till något annat än det förväntade.
Kort och gott. Det blir inte kul när det blir förutsägbart.
Citera
2026-04-23, 01:25
Medlem
Brittiska ”The Office” tyckte jag var rolig, älskar sån där humor när det blir pinsamt. Även Gervais andra serier , t ex ” Extras” och ”Life is short”. Även ”Big Bang Theory” var kul i början, samt givetvis ” Seinfeld” och ”Curb your Enthusiasm”.
Citera
2026-04-23, 02:57
Medlem
Folk kanske skrattar mer när de förväntas bli underhållna.

I "Svenska nyheter" skrattar ju publiken som bara den även om man inte gör det hemma i soffan.
Citera
2026-04-23, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Två exempel från bra serier från 80-talet:

* 'The comic strip', från England, visserligen inte en sitcom, utan en radda fristående program med ett antal av de bästa unga komikerna i landet. Grymt roligt och tämligen oborstat. SVT köpte bara in vissa avsnitt, ty i tittarundersökningar visade det sig att en liten minoritet inte bara gillade programmen, utan fullkomligt älskade dem, medan den stora majoriteten avskydde dem och till och med hörde av sig och klagade. Allt var inte bra, men det mesta.

* 'The young ones' ('Hemma värst'), med de flesta skådisarna från ovanstående program. Inte heller den en genuin sitcom, men nästan. Och jävligt rolig.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Young_Ones_(TV_series)
Ja The young ones var vansinnigt rolig! Helt crazy
Citera
2026-04-23, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hur är det med dom riktiga framgångsrika?
Married with children eller två och en halv men?
Dom var väl roliga?

Nej, fy fan. Mådde fysiskt illa av att behöva titta på detta ibland med kompisarna. Vred mig i soffan. Sjukt tråkiga skämt, och jag skämdes ofta. Skämten var som att slå in öppna dörrar.

Dock har såklart alla olika humor så min åsikt är ju ingen sanning. Men jag tror inte jag vet en enda rolig sitcom. Det är bara de där fejkade skratten som skrattar, inte jag.

Jag var inget stort fan av Friends heller, och roligt vet jag inte om jag tyckte att det var men däremot hade serien en bättre berättelse som höll utöver skämten.
Vissa andra sitcoms från samma period verkade bara byggda på alla dessa ”skämt”.

Jag gillar nog bara inte själva genren sitcom. Då är till och med svensk buskis bättre… Då är det illa.
Citera
2026-04-23, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Folk kanske skrattar mer när de förväntas bli underhållna.

I "Svenska nyheter" skrattar ju publiken som bara den även om man inte gör det hemma i soffan.

Det blir ju en upptriggad stämning som man reagerar på, så man lättare skrattar samt att när en börjar skratta dras andra lätt med.

Men jag vet inte om det i tex Svenska nyheter ändå är någon som säger åt publiken att de ska skratta? I många sitcoms är det ju både burkskratt och riktig publik som skrattar på kommando.
Citera
2026-04-23, 05:38
Medlem
Kollade nu på The young ones (Hemma värst) på Youtube och det fanns massor. Kul att kolla på.
Citera
2026-04-23, 06:47
Medlem
Lite konstigt det där med komediserier. När jag var liten kollade vi på nästan allting som gick på TV:n, inklusive Cosby . Var sällan man faktiskt skrattade. Man kollade för att det inte fanns något annat att kolla på. Friends och liknande har jag aldrig förstått - jag bara sitter där helt nollställd. Seinfeld var bara rolig när det var någon bra gästskådis som den där bibliotekspolisen. Känns som konceptet är förlegat nuförtiden. Vi har förlorat många gemensamma referenser i och med fragmenteringen av medielandskapet.
Citera
2026-04-23, 07:22
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Nej, fy fan. Mådde fysiskt illa av att behöva titta på detta ibland med kompisarna. Vred mig i soffan. Sjukt tråkiga skämt, och jag skämdes ofta. Skämten var som att slå in öppna dörrar.

Dock har såklart alla olika humor så min åsikt är ju ingen sanning. Men jag tror inte jag vet en enda rolig sitcom. Det är bara de där fejkade skratten som skrattar, inte jag.

Jag var inget stort fan av Friends heller, och roligt vet jag inte om jag tyckte att det var men däremot hade serien en bättre berättelse som höll utöver skämten.
Vissa andra sitcoms från samma period verkade bara byggda på alla dessa ”skämt”.

Jag gillar nog bara inte själva genren sitcom. Då är till och med svensk buskis bättre… Då är det illa.
Jag tror inte det alltid har med skämten att göra ifall det blir roligt.
Oftast är det tajmingen som gör det.
Du kanske fokuserar för mycket på orden och inte på känslan.

Om du analyserar varje skämts ord, så blir det inte speciellt bra. Det är som att slå in öppna dörrar, ja.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-04-23 kl. 07:34.
Citera
2026-04-23, 08:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Tror det har att göra med hur vi konsumerar media nu mera. Alla är vana med konstanta dopaminkickar via telefonen man har i handen.

Förr krävdes det inte lika högt tempo och snabba klipp för att ha uppmärksamheten.

Därför kan vissa "smartare" serier generellt lite underhållsvärde för man måste aktivera hjärnan för att förstå.

Sen är det ju mindre och mindre igenkänningshumor, då vi umgås på andra sätt. (Även här är telefonerna troligen skurken)

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
De hade åtminstone förr i tiden skratt i bakgrunden. Detta hävdades komma från en studiopublik, men säkerligen använde de "canned laughter" också.

Typ en karaktär kommer in i ett rum för att äta middag, säger något, och publiken brister ut i gapskratt. Folk som ser det på TV är dock mindre roade, eftersom det är humor som på sin höjd är fnissa lite men knappt det.

Det är helt enkelt inte ofta det är roligt i nivå med en komedi... Du tycker kanske "Alla älskar Raymond" var en konstant skrattfest men jag tvekar på att de flesta håller med.

Sen finns undantag som många avsnitt av The IT-crowd, vissa avsnitt av Frasier, etc...

Överlag är det dock "humor" som inte är på en "skratta högt"-nivå åtminstone. Lite smålustigt men inte mer än så...

Jag antar det kan vara för de vet att många slötittar när de äter och annat, så humorn är nedtonad. Det finns dock sitcoms som är riktigt roliga, så det går att göra.

Så varför är sitcoms så "tråkiga" eller inte roliga? Vad tror ni?

Citera
2026-04-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Tror det har att göra med hur vi konsumerar media nu mera. Alla är vana med konstanta dopaminkickar via telefonen man har i handen.

Förr krävdes det inte lika högt tempo och snabba klipp för att ha uppmärksamheten.

Därför kan vissa "smartare" serier generellt lite underhållsvärde för man måste aktivera hjärnan för att förstå.

Sen är det ju mindre och mindre igenkänningshumor, då vi umgås på andra sätt. (Även här är telefonerna troligen skurken)

Du har en poäng. Snabb humor är lättare att konsumera... Fast jag observerade att sitcoms inte var så himla kul redan innan smartphones blev så vanliga...

Det har alltid eller länge funnits serier som är på en "skratta högt"-nivå. De flesta serier är dock inte det, men även annan sorts humor kan vara givande.

Många serier ger dock uttryck för något som kan jämföras med en sorts existentiell nihilism. Absolut inget intressant händer alls. Inte heller några starka känslor eller något, för att inte tala om att allt är samma tills att en dag serien slutar sändas...

Hehe, det låter kanske lite väl dystert. Och "charmen" med en del serier är väl just igenkännandet. Fast ändå har många serier så många avsnitt det kanske kan ses som ett utdraget spammande av total meningslöshet...
Senast redigerad av Snobird 2026-04-23 kl. 12:08.
Citera
2026-04-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Skitbra topic ärligt talat!
Jag har funderat på detta mycket. Jag har fan gett många sitcoms åtminstone en chans men det är jävligt sällan jag fastnar för någon eller blir helt besatt - det känns liksom lite "för plastigt/ytligt" hela tiden om den typiska sitcom-humorn ("the big bang theory" fattar jag inte alls tex - massa invecklade halvt intellektuella skämt å jag ser liksom inte "djupet" i det). Jag kan faktiskt uppskatta Jerry Seinfeld som stand up komiker men hans serie faller mig sällan i smaken förutom vissa scener med typ Kramer (som ju kanske som bekant råkade dra ett N-ord-skämt lite för långt som stand up komiker å blev cancelled typ).

Varför vissa av oss sällan fastnar för denna humor antar jag är pga den är typisk amerikansk(&/judisk) - inte uteslutande men dominerande sas. Det är en viss stil helt enkelt å avviker sällan från mallen för denna. Saknar dock mkt äldre amerikansk humor i stil med Airplane ("Titta vi flyger") - slapstick humor mao. EDIT: senaste bra filmen på lite det temat var "Tropic Thunder".

Nja, allt tilltalar väl inte alla men jag tyckte Seinfeld var ganska kul.

Och Airplane... De som gjorde den var väl faktiskt judar (som det ofta är i Hollywood)? Det är dock en speciell sorts humor som nog inte förekommer mer än i just filmer gjorda av dem. Det finns ju också Nakna pistolen, Hot Shots med samma sorts humor.

Jag tror inte det passat i en serie men jag kan rekommendera Father Ted och The IT-crowd. Humorn i den första drar ofta åt det bisarra hållet. Och den andra är det överlag mer normalt men med bisarra element. Hursomhelst, ofta mycket roligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in