2026-04-21, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Sverigedemokraterna, MED, AFS; alla ligger de väldigt långt högerut I den ekonomiska politiken. AfS vill ha platt skatt, Sd har successivt blivit ett parti för övre medelklass och överklass. Man prioriterar och argumenterar dör låga skatter och har röstat för bibehållen karens, försämrad a-kassa, bibehållna vinster i välfärden etc. Här där jag bor röstar Sd för höjda priser I kollektivtrafiken, utförsäljning av hyresrätter, mer privat vinstdriven äldreomsorg, man röstade emot förslag om att höja lönerna för lågbetald vårdpersonal. MED står också för denna klassiska högerpolitik.
Om dessa nationalister bryr sig om och värnar svenskarna (som de påstår) varför räknas inte arbetarklass, sjuka, arbetslösa svenskar?

Mycket sant och bra skrivet. Du har helt rätt och det är totalt förkastligt. Ett invandringskritiskt vänsterparti skulle lätt kunna ta 3/4-delar av sds väljare. Konstigt att inga stora försök görs, med stöd i ryggen skulle man kunna göra sd till ett litet parti.

I sds fall är man köpta och korrupta sv svenskt näringsliv, timbro osv. Verkligen inget som gynnar vanligt folk överhuvudtaget, tvärtom. Hur folk kan rösta på detta utan att förstå detta är bisarrt, för sds väljare överlag är verkligen inga vinnare på detta och får ingenting av att late Åkesson säljer allt för egen vinning och egna positioner.
Citera
2026-04-21, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Så kommer Örebropartiet inrullandes in i debatten som en handgranat.

Invandringskritiskt fast vilar på marxistisk grund.

Intressant om man kommer in genom Örebro, byter till Sverigepartiet och är ett invandringskritiskt vänsterparti. Skulle jag rösta på.
Citera
2026-04-21, 16:16
Avslutad
Citat:
Ja den väljargrupp som önskar både fördelningspolitik, starka fackliga rättigheter, en trygg välfärdsstat och stram migration samt tuff kriminalpolitik är i dagsläget hemlös

Jag det är en vit lucka uppe i det hörnet på gal tan skalan. Här kan Örebropartiet göra sig en framkomlig väg. Vore ju bra om de kunde satsa på riks med. De har väl en del systerpartier med andra namn regionalt?
Citera
2026-04-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troligtvisfel
Jag det är en vit lucka uppe i det hörnet på gal tan skalan. Här kan Örebropartiet göra sig en framkomlig väg. Vore ju bra om de kunde satsa på riks med. De har väl en del systerpartier med andra namn regionalt?
Vet ej vad det finns för sådana lokala partier men vore absolut bra
Citera
2026-04-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Mycket sant och bra skrivet. Du har helt rätt och det är totalt förkastligt. Ett invandringskritiskt vänsterparti skulle lätt kunna ta 3/4-delar av sds väljare. Konstigt att inga stora försök görs, med stöd i ryggen skulle man kunna göra sd till ett litet parti.

I sds fall är man köpta och korrupta sv svenskt näringsliv, timbro osv. Verkligen inget som gynnar vanligt folk överhuvudtaget, tvärtom. Hur folk kan rösta på detta utan att förstå detta är bisarrt, för sds väljare överlag är verkligen inga vinnare på detta och får ingenting av att late Åkesson säljer allt för egen vinning och egna positioner.
Precis. Åkesson har över 90 % frånvaro i riksdagen men svenska knegare måste ha kass a-kassa och karens för att inte lata sig tycker borgarbrackan/nyliberalen Åkesson
Citera
2026-04-21, 16:26
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk

Jag är SD-väljare och vinner på SD's politik. Det gör även alla andra SD-väljare. Sedan får du kalla oss för idioter hur mycket du vill.
Citera
2026-04-21, 16:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Precis. Åkesson har över 90 % frånvaro i riksdagen men svenska knegare måste ha kass a-kassa och karens för att inte lata sig tycker borgarbrackan/nyliberalen Åkesson

Vad tycker du "svenska knegare" ska rösta på då? Sossarna som ger de t.ex. mycket högre bensinpris?
Citera
2026-04-21, 16:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Fast "borrow and spend" är ju precis det Tidöregeringen gör

Tidöregeringen hade säkert önskat, att det hade varit möjligt att skära i skatteförsörjningen av Sveriges nya, ej anställningsbara befolkning för att få loss pengar till att återuppbygga försvaret - men som du säkert förstår, så är det svårt.

Låt mig förtydliga mitt tidigare inlägg.

I invandringskritiska partier finns personer som inser, att en ansvarslös massinvandring av en lågproduktiv population med hög brottslighet, detta har negativa konsekvenser för landet.

Samma personer inser även, att vänsterns ansvarslösa, ekonomiska politik - obegränsat tax and spend eller obegränsat borrow and spend - har negativa konsekvenser för landet.

Kort sagt, personer som bildar invandringskritiska partier har som grundinställning att resurserna är begränsade. Medan vänsterns grundinställning är, att resurserna är obegränsade.
Citera
2026-04-21, 16:42
Medlem
Citat:
Sverigedemokraterna, MED, AFS; alla ligger de väldigt långt högerut I den ekonomiska politiken. AfS vill ha platt skatt, Sd har successivt blivit ett parti för övre medelklass och överklass. Man prioriterar och argumenterar dör låga skatter och har röstat för bibehållen karens, försämrad a-kassa, bibehållna vinster i välfärden etc. Här där jag bor röstar Sd för höjda priser I kollektivtrafiken, utförsäljning av hyresrätter, mer privat vinstdriven äldreomsorg, man röstade emot förslag om att höja lönerna för lågbetald vårdpersonal. MED står också för denna klassiska högerpolitik.
Om dessa nationalister bryr sig om och värnar svenskarna (som de påstår) varför räknas inte arbetarklass, sjuka, arbetslösa svenskar?
Hur menar du SD röstade nej till att avskaffa värnskatten. Alltså en skatt som S och bland annat V röstade bort

För de rikaste btw
Citera
2026-04-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad tycker du "svenska knegare" ska rösta på då? Sossarna som ger de t.ex. mycket högre bensinpris?
Jag vet inte det är ju der som är min poäng; att arbetarklass som vill ha stram migration är politiskt hemlös
Citera
2026-04-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Hur menar du SD röstade nej till att avskaffa värnskatten. Alltså en skatt som S och bland annat V röstade bort

För de rikaste btw
Borttagen värnskatt var en del av uppgörelsen S gjorde med C och L där man prostituerade sig för makten (genom att gå med på borttagen värnskstt, marknadshyror, försämrad LAS etc) Det var vid marknadshyror Vänsterpartiets tålamod som dörrmatta och möjliggörande av nyliberal politik tog slut och Dadgostar fällde regeringen. Att Sd och övriga högerparter var med om och fälla hade inget med det politiska innehållet att göra; Sd har aldrig argumenterat eller verkat för återinförd värnskatt.
Citera
2026-04-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tidöregeringen hade säkert önskat, att det hade varit möjligt att skära i skatteförsörjningen av Sveriges nya, ej anställningsbara befolkning för att få loss pengar till att återuppbygga försvaret - men som du säkert förstår, så är det svårt.

Låt mig förtydliga mitt tidigare inlägg.

I invandringskritiska partier finns personer som inser, att en ansvarslös massinvandring av en lågproduktiv population med hög brottslighet, detta har negativa konsekvenser för landet.

Samma personer inser även, att vänsterns ansvarslösa, ekonomiska politik - obegränsat tax and spend eller obegränsat borrow and spend - har negativa konsekvenser för landet.

Kort sagt, personer som bildar invandringskritiska partier har som grundinställning att resurserna är begränsade. Medan vänsterns grundinställning är, att resurserna är obegränsade.
Jag håller inte med om att vänstern generellt sett anser att resurser är obegränsade. Tittar vi både bakåt och i nutid så är det borgerliga regeringar som lämnar efter sig stora underskott i statsfinanserna medans socialdemokrater brukar hålla ordning och lämna efter sig överskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in