2026-04-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Om jag inte minns fel har de sänkt tandvårdskostnaderna för 67 åringar och äldre, att de betalar endast 10% av kostnaden, väldigt bra reform som jag inte kan tänka mig att S ändrar kanske MP o V C ändrar tillbaka så de tömmer de äldres plånböcker för att skänka till dem som ej bidrar, känns faktiskt högst troligt.
Ja det är väl den enda välfärdsteform de fått igenom åh andra sidan tog de bort fri tandvård för yngre och dessutom redan i början på mandatperioden. Men faktum kvarstår att Sd är ett parti som ligger en bra bit högerut
Citera
2026-04-21, 13:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Ja det är väl den enda välfärdsteform de fått igenom åh andra sidan tog de bort fri tandvård för yngre och dessutom redan i början på mandatperioden. Men faktum kvarstår att Sd är ett parti som ligger en bra bit högerut
Den är inte så liten du. Att steffe & co höjde till 24 år gjorde det inte billigare för Svensken. Lata ungdomar som inte orkar borsta tänderna.
De tog bort elbilsrabatten som bara de rika hade råd med. Det gick till sänkt drivmedelspris. Gynnade arbetaren.
Citera
2026-04-21, 13:47
Medlem
Baalzamons avatar
Den dagen det kommer ett invandringskritiskt vändterparti är det kört för både SD och många andra partier, det skulle ruska om hela riksdagen. Vi får väl se om det blir Örebropartiet, deras partiledares stil går inte hem i alla led direkt.
Citera
2026-04-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Den dagen det kommer ett invandringskritiskt vändterparti är det kört för både SD och många andra partier, det skulle ruska om hela riksdagen. Vi får väl se om det blir Örebropartiet, deras partiledares stil går inte hem i alla led direkt.
Ja den väljargrupp som önskar både fördelningspolitik, starka fackliga rättigheter, en trygg välfärdsstat och stram migration samt tuff kriminalpolitik är i dagsläget hemlös
Citera
2026-04-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Partier/politiker med låg/ingen empati vill såklart inte ha empatisk politik på ekonomiskt plan heller.

Sedan är mycket av ”invandringskritiken” bara en bluff för att få lågutbildade väljare att rösta emot sina egna intressen.

If you can convince the lowest white man he's better than the best colored man, he won't notice you're picking his pocket. Hell, give him somebody to look down on, and he'll empty his pockets for you.
- Lyndon B. Johnson

För det är ju jätteempatiskt att rasera vårt välfärdssamhälle genom att skotta pengar in i ett importerat slukhål. Alla förlorar till slut. Men vem behöver realistisk hållbarhet när man kan sitta på soffan och känna lite sådär. Fan vilken bra människa jag är liksom.
Citera
2026-04-21, 14:45
Medlem
neomunaas avatar
Ursäkta för mitt svar kanske låter tramsigt, men svaret är:spara pengar.
Citera
2026-04-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Ursäkta för mitt svar kanske låter tramsigt, men svaret är:spara pengar.
Du menar att Sd för den ekonomiska politik de för för att spara pengar? De lägger ju massor på skattesänkningar och Ukraina
Citera
2026-04-21, 15:06
Medlem
neomunaas avatar
Problem kostar pengar, man får prioritera vilka problem som man ska betala för.
Citat:
Du menar att Sd för den ekonomiska politik de för för att spara pengar? De lägger ju massor på skattesänkningar och Ukraina
Citera
2026-04-21, 15:15
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Om budgeten går ihop så sparar det ju på folks och företagens pengar. Fast Ukraina är ett slukhål som vi lurats på av USA.
Citera
2026-04-21, 15:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Sverigedemokraterna, MED, AFS; alla ligger de väldigt långt högerut I den ekonomiska politiken. AfS vill ha platt skatt, Sd har successivt blivit ett parti för övre medelklass och överklass. Man prioriterar och argumenterar dör låga skatter och har röstat för bibehållen karens, försämrad a-kassa, bibehållna vinster i välfärden etc. Här där jag bor röstar Sd för höjda priser I kollektivtrafiken, utförsäljning av hyresrätter, mer privat vinstdriven äldreomsorg, man röstade emot förslag om att höja lönerna för lågbetald vårdpersonal. MED står också för denna klassiska högerpolitik.
Om dessa nationalister bryr sig om och värnar svenskarna (som de påstår) varför räknas inte arbetarklass, sjuka, arbetslösa svenskar?

I invandringskritiska partier finns personer som inser, att en ansvarslös massinvandring av en lågproduktiv population med hög brottslighet, detta har negativa konsekvenser för landet.

Samma personer inser även, att vänsterns ansvarslösa, ekonomiska politik - tax and spend eller borrow and spend - har negativa konsekvenser för landet.

Kort sagt, personer som bildar invandringskritiska partier har som grundinställning att resurserna är begränsade. Medan vänsterns grundinställning är, att resurserna är obegränsade.
Citera
2026-04-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I invandringskritiska partier finns personer som inser, att en ansvarslös massinvandring av en lågproduktiv population med hög brottslighet, detta har negativa konsekvenser för landet.

Samma personer inser även, att vänsterns ansvarslösa, ekonomiska politik - tax and spend eller borrow and spend - har negativa konsekvenser för landet.

Kort sagt, personer som bildar invandringskritiska partier har som grundinställning att resurserna är begränsade. Medan vänsterns grundinställning är, att resurserna är obegränsade.
Fast "borrow and spend" är ju precis det Tidöregeringen gör
Citera
2026-04-21, 15:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Sverigedemokraterna, MED, AFS; alla ligger de väldigt långt högerut I den ekonomiska politiken. AfS vill ha platt skatt, Sd har successivt blivit ett parti för övre medelklass och överklass. Man prioriterar och argumenterar dör låga skatter och har röstat för bibehållen karens, försämrad a-kassa, bibehållna vinster i välfärden etc. Här där jag bor röstar Sd för höjda priser I kollektivtrafiken, utförsäljning av hyresrätter, mer privat vinstdriven äldreomsorg, man röstade emot förslag om att höja lönerna för lågbetald vårdpersonal. MED står också för denna klassiska högerpolitik.
Om dessa nationalister bryr sig om och värnar svenskarna (som de påstår) varför räknas inte arbetarklass, sjuka, arbetslösa svenskar?

Frågan har varit uppe många gånger förr, men får jag fråga varför du är emot skattesänkningar? Du vet att på 50- och 60-talet hade Sverige (och andra länder) ganska låga skatter? Det var på 70-talet som skatterna höjdes något otroligt, inte bara i Sverige utan även i många andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in