• 1
  • 2
2006-09-11, 13:04
Medlem
hur fungerar såna där lugnande tabletter typ Sobril, Stesolid, Xanor? finns dom på apoteket? är det typ när man ska ha föredrag eller innan stora sociala evenemang osv? man ska ta dom? är det farligt att ta dom varje dag? får man köra bil när man tagig dom?
Citera
2006-09-11, 13:39
Medlem
Goatbreaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
hur fungerar såna där lugnande tabletter typ Sobril, Stesolid, Xanor? finns dom på apoteket? är det typ när man ska ha föredrag eller innan stora sociala evenemang osv? man ska ta dom? är det farligt att ta dom varje dag? får man köra bil när man tagig dom?

Det finns en uppsjö av lugnande tabletter och de flesta om inte alla är receptbelagda.

Detsamma gäller varje tabletts egenskaper. Vissa är mer beroendeframkallande än andra. Gemensamt för dem och för att inte göra en utläggning som jag inte har befog för är väl att de har en ångestdämpande effekt, vilket gör att man känner sig lugnare, mindre stressad och avslappnad i allmänhet.

Sedan är det väldigt personligt hur man uppfattar tabletterna och hur "påverkad" man blir av dem. Detsamma gäller nog bilkörning.

I vilka sammanhang man tar dessa tabletter torde i första hand vara i medicinsk syfte. Visst förekommer det att personer tar dessa i sammanhang där det ska hållas föredrag mm, men som sagt, det mesta är nog medicinskt.

Kan tänka mig att det finns naturläkemedel som säger sig ha lugnande egenskaper likt ovan nämnda tabletter. Detta har jag dock ingen kunskap om.

// GB
Citera
2006-09-11, 15:01
Medlem
vet du vilka lugnande läkemedel som är respekfria på apoteket?

någon annan som vet om vilka naturläkemedel som är "lugnande"?
Citera
2006-09-11, 15:09
Medlem
requiem_s avatar
Bra information för bättre hjälp är om du berättar varför du tror att du måste ha lugnande.
Sobril, Stesolid och Xanor är för övrigt receptbelagda.
Citera
2006-09-11, 15:16
Citat:
vet du vilka lugnande läkemedel som är respekfria på apoteket?

någon annan som vet om vilka naturläkemedel som är "lugnande"?
Nää... Valeriana är väl det enda jag kommer på, kanske funkar på vissa. Själv åt jag upp ett helt paket utan att bli trött ens, o det var ändå Valeriana Natt, dvs. "sömntabletter".

Sen kommer de receptbelagda mildare lugnande medlen, som t.ex Atarax, Esucos och Theralen.

Sen kommer de tunga beroendeskapande medlen som t.ex Stesolid, Sobril & Xanor. Kan man hantera dem o endast ta inför bara t.ex föredrag (utan att bli trött av dem), så är de klart överlägsna.

Det är inte farligt att äta dem varje dag, jag har ätit dem varje dag i 3 år, har inga biverkningar, blir inte trött, men jag är kraftigt beroende av dem. Glömmer jag att ta dem blir jag typ helhispig framåt eftermiddagen.

Jag får köra bil på dem, eftersom jag får de legalt utskrivet, samt har jag gjort ett reaktionstest som visar att jag inte blir seg av dem.

Hur de fungerar är lite komplicerat, men det finns en substans i hjärnan kallad GABA (GammaAminoButuricAcid, eller nått sånt), vilket lugnar kroppen. Bensodiazepiner (t.ex Stesolid, Sobril & Xanor) hjälper till att öppna ett membran i hjärnan där GABA verkar, genom speciella bensodiazepinreceptorer. GABA reglerar normalt membranet, genom att balansera kloridjonerna på var sida om membranet. Bensodiazepinerna fungerar typ på samma sätt, men öppnar "extra kanaler", så att mer GABA kan komma igenom. Nått sånt är det iaf. Var ett tag sedan jag läste på det.
Citera
2006-09-11, 15:19
Medlem
får man köra bil med "Valeriana"? finns dom på apoteket? borde inte hälsokostbutikerna har något lugnande?

jag blir lätt nervös och stressad när jag har föredrag eller pratar inför grupp
Citera
2006-09-11, 15:24
Citat:
får man köra bil med "Valeriana"? finns dom på apoteket? borde inte hälsokostbutikerna har något lugnande?

Jodå du får köra bil på det, såvida du inte blir jättetrött, men det tror jag knappast.
Kanske hälsokostbutikerna har nått mer, Calamus är nått jag hört ska vara lugnande men om det säljs som det, det vet jag inte.
Citera
2006-09-11, 15:34
Medlem
requiem_s avatar
Citat:

Det är naturligt att bli stressad och nervös. Nu låter det på dig som att du inte har några egentliga andra psykologiska sjukdomar så då är det bästa sättet att helt enkelt träna på att hålla föredrag. Dessutom slår du två flugor i en smäll, d blir säkrare och dina föredrag blir bättre.
Annars om du vill slippa skakningar och få hjärtat att slå långsammare kan du prata med din husläkare om att ev. få Inderal utskrivet.

Nackdelen med att inte vara nervös eller stressad är ju ofta att du inte dubbelkollar ditt material och/eller anstränger dig lika hårt för att få det bra.

Sure, det är jobbigt att prata inför grupp. Nervositeten försvinner nog aldrig. Däremot blir det lättare när vanan ökar.

Har du psykologiska problem som social fobi så borde du istället boka tid hos en psykolog.
Citera
2006-09-11, 16:54
Medlem
Lex Talioniss avatar
Brukar inte beta-blockare användas mot sånt här?
Citera
2006-09-11, 16:56
Medlem
DanSnows avatar
Jo, man kan använda icke-selektiva betablockerare för att maskera symptom på nervositet som ostadig röst, darrande händer etc. Vet inga preparatnamn, men det finns säkert någon Fass-ryttare som har koll på det.
Citera
2006-09-11, 17:11
Bannlyst
Inderal är namnet.
Citera
2006-09-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Nää... Valeriana är väl det enda jag kommer på, kanske funkar på vissa. Själv åt jag upp ett helt paket utan att bli trött ens, o det var ändå Valeriana Natt, dvs. "sömntabletter".

Sen kommer de receptbelagda mildare lugnande medlen, som t.ex Atarax, Esucos och Theralen.

Sen kommer de tunga beroendeskapande medlen som t.ex Stesolid, Sobril & Xanor. Kan man hantera dem o endast ta inför bara t.ex föredrag (utan att bli trött av dem), så är de klart överlägsna.

Det är inte farligt att äta dem varje dag, jag har ätit dem varje dag i 3 år, har inga biverkningar, blir inte trött, men jag är kraftigt beroende av dem. Glömmer jag att ta dem blir jag typ helhispig framåt eftermiddagen.

Jag får köra bil på dem, eftersom jag får de legalt utskrivet, samt har jag gjort ett reaktionstest som visar att jag inte blir seg av dem.

Hur de fungerar är lite komplicerat, men det finns en substans i hjärnan kallad GABA (GammaAminoButuricAcid, eller nått sånt), vilket lugnar kroppen. Bensodiazepiner (t.ex Stesolid, Sobril & Xanor) hjälper till att öppna ett membran i hjärnan där GABA verkar, genom speciella bensodiazepinreceptorer. GABA reglerar normalt membranet, genom att balansera kloridjonerna på var sida om membranet. Bensodiazepinerna fungerar typ på samma sätt, men öppnar "extra kanaler", så att mer GABA kan komma igenom. Nått sånt är det iaf. Var ett tag sedan jag läste på det.
Lergigan är kan läggas till gruppen milda lugnande medel (antihistaminer)..
Bens är suveräna preparat, har dock flertalet vänner som är beroende och enligt dem kan abstinensen jämställas med opiatabstinens..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in