Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
vet du vilka lugnande läkemedel som är respekfria på apoteket?
någon annan som vet om vilka naturläkemedel som är "lugnande"?
Nää... Valeriana är väl det enda jag kommer på, kanske funkar på vissa. Själv åt jag upp ett helt paket utan att bli trött ens, o det var ändå Valeriana Natt, dvs. "sömntabletter".
Sen kommer de receptbelagda mildare lugnande medlen, som t.ex Atarax, Esucos och Theralen.
Sen kommer de tunga beroendeskapande medlen som t.ex Stesolid, Sobril & Xanor. Kan man hantera dem o endast ta inför bara t.ex föredrag (utan att bli trött av dem), så är de klart överlägsna.
Det är inte farligt att äta dem varje dag, jag har ätit dem varje dag i 3 år, har inga biverkningar, blir inte trött, men jag är kraftigt beroende av dem. Glömmer jag att ta dem blir jag typ helhispig framåt eftermiddagen.
Jag får köra bil på dem, eftersom jag får de legalt utskrivet, samt har jag gjort ett reaktionstest som visar att jag inte blir seg av dem.
Hur de fungerar är lite komplicerat, men det finns en substans i hjärnan kallad GABA (GammaAminoButuricAcid, eller nått sånt), vilket lugnar kroppen. Bensodiazepiner (t.ex Stesolid, Sobril & Xanor) hjälper till att öppna ett membran i hjärnan där GABA verkar, genom speciella bensodiazepinreceptorer. GABA reglerar normalt membranet, genom att balansera kloridjonerna på var sida om membranet. Bensodiazepinerna fungerar typ på samma sätt, men öppnar "extra kanaler", så att mer GABA kan komma igenom. Nått sånt är det iaf. Var ett tag sedan jag läste på det.