2026-04-20, 22:17
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Man kan torska på en penna, om polisen anser att man bär den i avseende som vapen, särskilt en taktisk penna.

Något jag funderat på själv eftersom jag äger flera stycken (dock ingen med dolt blad faktiskt - samtliga är faktiskt bra pennor som sådana samt att det är en typ av sista utväg i ett trängt läge - alt om jag behöver krossa något bilfönster vid en olycka vilket lyckligtvis aldrig hänt - men kan dock säga att de flesta glasbrytare på sådana pennor som jag testat på flaskor tex fungerar utmärkt). Jag har dock för vana att inte ta med en sådan ut på krogen tex.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-20 kl. 22:20.
Citera
2026-04-20, 22:28
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Behöva och behöva. Jag tycker att det är praktiskt at ha verktyg nära till hands. I bilen, på cykeln, kan alltid vara bra. Jag överlever utan, men det är gött att alltid ha. Nästan ingen behöver en mobiltelefon, många väljer ändå att ha det.
När använde du senast en kniv "lite random" sådär?
Citera
2026-04-20, 23:16
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Jag har för vana att bära kniv. Jag vet att det är olagligt men jag har tidigare rationaliserat bort det med att det är så himla smidigt och användbart med kniv, samt att jag aldrig begår andra brott och därför inte lär visiteras.

Nu man börjar bli lite mer vuxen och pannloben växer till sig, samtidigt som knivlagen skärpts och våra kontrollfreaks till regering infört visitations-zoner och annat trams så börjar jag luta åt att sluta ha kniv, och istället bära någon form av multiverktyg typ Leatherman. En sån multi-viktång-pryl är ändå mer användbar i mitt vardagsliv än en kniv.

Problemet är att även leatherman har knivblad som ett av verktygen. Ska jag slipa av knivbladet med en vinkelslip? Eller finns det modeller utan kniv? Jag är inte hantverkare så jag kan nog inte på ett lagligt sätt behålla kniv-funktionen.

Hur löser ni det, och tycker ni knivlagen i sitt nuvarande utförande är rimligt? Jag tycker själv att den är alldeles för restriktiv och tror inte att den bidrar till färre våldsbrott. Särskilt med alla fjäderbatonger, pistoler och tazers som är i omlopp.

Mvh en fredlig kniv-samlare utan intresse för våld

Förvisso har jag bl a ett par Leatherman. Den ena ligger i bilen. Den andra har jag med mig på båtturerna. Då begår jag definitivt lagbrott tror jag, då den sitter i bältet hela tiden och den har även följt med på krogen. Fast jag tänker inte på det.
Annars skulle jag inte komma på tanken att ha en sådan med mig bara för att. Totalt meningslöst
Citera
2026-04-20, 23:25
Medlem
Ett tips är att bära en sån här:
https://www.clasohlson.com/se/L%C3%A4derfodral-Leatherman-Universal/p/50-7864

Eller liknande, att gå runt med en kniv (eller leatherman) i fickan jämfört med en ordentlig hållare är ganska stor, speciellt när polisen gör sin bedömning.
Det är liksom inte någonting du knäpper upp och slänger fram ett knivblad med på en sekund, samt så ger det ett mer professionellt intryck.

Samtidigt så bör du kanske inte köpa en https://www.tacticalstore.se/knivar-verktyg/multiverktyg/fodral-till-multiverktyg/leatherman-raptor-hallare/ då den ger intrycket av att du är en sjuk jävel

Du förstår

Citat:
Jag kanske får det att låta skumt i min trådstart men för att förtydliga: Jag är en ganska normal person. klär mig normalt, rent register, inga extrema åsikter eller beteenden. Vill bara kunna ha verktyg nära till hands för mina intressen (båt, trädgård, fordon, cykel etc.) utan att bryta mot lagen.

Citera
2026-04-21, 01:39
Medlem
John.Byerss avatar
Upplever det som att har jag Leatherman i sin förpackning i skärpet och inte döljer att jag har den där så skiter polisen i mig helt.
Inser dock att skulle jag dölja den och den hittas vid en visitation så är det större sannolikhet att polisen klagar, det är så jag lärt mig detta, visa hellre du har den du har, även om sitter en kniv i fickan, inte en enda polis som klagat på det hittills.
Citera
2026-04-21, 07:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Blir lite chockad över att så många verkar tycka det är konstigt att ha behov av en liten pennkniv typ.

Hämtar ni aldrig ut paket i kartonger!?
Köper ni aldrig nya prylar som sitter fast med såna där plastspaghetti-snoddar? Eller i hårda plastpaket?

Ett litet knivblad och en liten sax är otroligt händigt att ha i närheten. De kan ha korta blad så de inte faller under knivlagen.
Citera
2026-04-21, 07:48
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ganska ofta hade det varit gött att ha en tång, det är mest det som lockar egentligen. Vet att vissa EDC-snubbar går runt med en väldigt liten Knipex polygrip, det är inte helt dumt heller men då har man bara en tång.

Brukar skruva på allt möjligt och då kan det vara bra att kunna ha ett litet bräckjärn, bitshållare, avbitare etc. i fickan. Slippa att ha med vertygslåda överallt...

Som vadå? Vi måste leva väldigt olika liv, för jag stöter väldigt sällan på saker jag behöver skruva på. Kan du ge några exempel? Jag blir väldigt nyfiken.
Citera
2026-04-21, 07:50
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Blir lite chockad över att så många verkar tycka det är konstigt att ha behov av en liten pennkniv typ.

Köper ni aldrig nya prylar som sitter fast med såna där plastspaghetti-snoddar? Eller i hårda plastpaket?

Ett litet knivblad och en liten sax är otroligt händigt att ha i närheten. De kan ha korta blad så de inte faller under knivlagen.

Jag blir tvärtom chockad över att folk går runt med såna här saker i fickorna.

Paketen öppnar jag hemma, och nya prylar i plast sliter man väl bara upp med händerna. Ser inget behov för något verktyg i fickorna alls för detta.
Citera
2026-04-21, 08:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
EDIT: förresten - är det någon som vet huruvida en sk kubotan går under knivlagen? låt säga att den inte är spetsig å inte mkt större än en penna. (och OM den är något spetsig - klassas den då under knivlagen eller går under verktyg typ??)

En kubotan har inget annat användningsområde eller syfte än att användas som vapen. Som en batong (vilket det ju faktiskt är, om än liten) eller knogjärn. Ganska tydligt att det är olagligt att bära på allmän plats.
Citera
2026-04-21, 08:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

De enda som jag föreställer mig har ett stående behov av att snabbt kunna forcera olika former av förpackningar på allmän plats är butikstjuvar. Vi andra tar med sakerna hem och öppnar dem där.

Finns ingen officiellt godkänd längd för knivblad, sprid inte myter och missuppfattningar vidare.
Citera
2026-04-21, 10:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
De enda som jag föreställer mig har ett stående behov av att snabbt kunna forcera olika former av förpackningar på allmän plats är butikstjuvar. Vi andra tar med sakerna hem och öppnar dem där.

Finns ingen officiellt godkänd längd för knivblad, sprid inte myter och missuppfattningar vidare.

Nä, jag är ingen butikstjuv. Långtifrån. Jag hämtar saker som jag redan betalat.

Ibland har parkeringsplatser bättre/närmare kartongsoptunnor.
Ibland vill man få ut det inköpta från sitt plastfängelse snabbt.

Menar bara att en liten pennkniv med ett kort blad på ca 2 cm inte är en kniv.
Citera
2026-04-21, 10:46
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:

jag blev också lite förvånad över det bemötandet. Jag tyckte mig vara ganska tydlig i min trådstart över att jag vill har verktyg/kniv av praktiska skäl, inte för att råna, hota och allra minst försvara mig. Ändå blir folk helt till sig och skriver långa utläggningar om hur kriminella ska klä ut sig till hantverkare etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in