2026-04-20, 20:02
Medlem
Knivlagen är ganska omfattande och samtidigt ganska vag, men allting kan användas som vapen går under brott mot knivlagen
Basebollträ, metallrör, hammare, skruvmejlsel - vad om helst egentligen.

Har du precis arbetat på cykeln och har din leatherman i fickan lär inget hända.
Har du precis kommit från skogen och har en 4cm svampkniv i fickan lär inget hända

Sedan är det upp till polisen att göra en bedömning.
Har själv blivit stoppad (sker ofta slumpmässiga nykterhetskontroller här) med fällkniv liggandes på golvet flertal gånger, de gånger polisen uppmärksammat den så har det enbart blivit en snabb kommentar om att "den borde du lägga undan".
Går ofta i skogen så har alltid kniv med mig, samt yxa och kläder i bagageluckan.

Tror det viktigaste är att inte klä sig som en idiot, bete sig som en idiot samt inte vara "känd" hos polisen så att säga.

Bara orden "en fredlig kniv-samlare utan intresse",,,, "samtidigt som knivlagen skärpts och våra kontrollfreaks till regering infört visitations-zoner och annat trams så börjar jag luta åt att sluta ha kniv"

samt "Jag har för vana att bära kniv. Jag vet att det är olagligt men jag har tidigare rationaliserat bort det med att det är så himla smidigt och användbart med kniv.......Jag är inte hantverkare så jag kan nog inte på ett lagligt sätt behålla kniv-funktionen"

Låter ju inte direkt som att du är någon som ska bära kniv.
Citera
2026-04-20, 20:10
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Ja det är det som jag ibland nojjar över själv. Hur extrema kan de vara? Den minsta victorinoxen har ju ett knivblad på typ 4 cm, blir man fälld för det?

Om man har en sån skruvmejsel med många bits i ryggan (jobbar med IT t.ex.), är det kriminellt?

Ska kolla in dina rekommendationer, tack!

Alltså, vill dom jävlas med dig och vara nitiska så absolut att man kan åka dit på det. Hade jag styrt å ställt så hade jag ju tillåtit multiverktyg och typ små knivar på offentlig plats med längd/typ som sannolikt inte kan orsaka någon större skada utan att verkligen anstränga sig - med undantag för tex krogen och vissa andra platser där du ej behöver något sådant (även om dom klagar även i UK ang knivlagen där så är den absolut mer generös än här med en viss längd å typ tillåten - även i Tyskland är den mer generös generellt vet jag). Såvitt jag minns från mina mor å farföräldrars tid var det väldigt vanligt att alltid bära en liten praktisk fickkniv (vi snackar väl runt 30-50-talet). Skruvmejsel generellt måste väl anses som OK bara du har ett klart praktiskt syfte med den (å inte tex bär den på natten mitt i stan råfull "ifall någon behöver hjälp att mecka med bilen", haha). På arbetsplatser är det dock arbetsgivaren som godkänner vilken typ av verktyg du får ha i jobbet (och inte ha). Godkänner arbetsgivaren tex en större kniv för en viss typ av jobb så ska detta vara helt legalt såvitt Jag vet - bara du befinner dig i yrket när du använder den.

EDIT: förresten - är det någon som vet huruvida en sk kubotan går under knivlagen? låt säga att den inte är spetsig å inte mkt större än en penna. (och OM den är något spetsig - klassas den då under knivlagen eller går under verktyg typ??)
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-20 kl. 20:35.
Citera
2026-04-20, 20:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Om - obs om - du är normal (det är du sannolikt inte), är risken att bli stoppad och visiterad under din livstid så försvinnande låg att det är mycket mer sannolikt att du åker dit för något annat. Du kan lugnt ta med din Leatherman.
Citera
2026-04-20, 20:38
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Spelar ingen roll om du är hantverkare, du får inte längre ha kniv till och från jobbet om den inte ligger till exempel i en låda i bagaget. Den får inte vara "lättilgänglig".

Och det är ju självklart rent nonsens att du skulle behöva ett multiverktyg i ditt vardagliga liv ute på stan.

Så lämna du kniven hemma, eller köp ett multiverktyg utan kniv, för något med ett knivblad på får ingen ha på sig längre.

Behöva och behöva. Jag tycker att det är praktiskt at ha verktyg nära till hands. I bilen, på cykeln, kan alltid vara bra. Jag överlever utan, men det är gött att alltid ha. Nästan ingen behöver en mobiltelefon, många väljer ändå att ha det.
Citera
2026-04-20, 20:42
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwert6666
läs mina exempel. ett multiverktyg går under just denna kategorin med eller utan något blad i. lämna arbetskläderna i omklädningsrummet och sluta spring runt med full utrustnign på torgen på lunchrasterna eller släng verktygen i arbetsbilen innan ni klampar in på en lunchbuffe bland allmänheten. hur svårt är det för en privat person att klä ut sig som snickare som en förklädnad för att begå ett mord. uppenbarligen ser du inte skillanden och har svårt att tolka en sådan uppenbar sak.

Nu gillar jag att ha verktyg nära till hands och skriver ju i min trådstart att jag vill ha en lösning där jag kan ha ett multiverktyg utan att bryta mot lagen t.ex. genom att ta bort kniven och andra vassa verktyg som man kan sticka med, men behålla möjligheten att använda tång, avbitare, skalare och andra funktioner som är bra att ha.

Hjälpsamma användare länkar till verktyg anpassade för att vara kompatibla med våra hårda lagar, vad bidrar du med?
Citera
2026-04-20, 20:46
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwert6666
helt rätt att du blev kontrollerad. lämna jobbkläderna och verktygen åt sidan innan du springer runt i butiker och tror du har nån befogenhet till att göra så. förstår folk ringer bängen på er och med all rätt. ni tror ni är nån matchoman som springer runt med era verktyg in på lunch buffen bland allmänheten. vem vet om du har det som förklädnad för att begå brott eller inte? nej såna som du försvarar er intill det sista i en sådan sits kan jag tänka mig.

Nu låter det som att du har någon slags mindrevärdeskomplex eller hatar hantverkare. Sen när är ligor av kriminella utklädda till hantverkare ett problem?
Citera
2026-04-20, 20:50
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Många som bär kniv lyckas själva bli skurna i slagsmål. Det är bedrövöigt att du ska behöva gå runt och vara rädd.

vad menar du? Jag skulle aldrig använda kniv för självförsvar. Mycket bättre att bli rånad eller påpucklad än att hamna i knivslagsmål.

Som jag skrev i min trådstart så är jag helt ointresserad av våld, bråk, självförsvar etc. Det är bara ett verktyg för mig.

Eller menar du att någon magiskt kommer dyka upp och hugga ihjäl mig för att jag bär kniv som inte syns, som jag använder för att öppna paket och skära frukt på lunchen?
Citera
2026-04-20, 20:53
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hur många knivälskare här har egentligen fått användning för den mot det dom påstår att dom skyddar sig mot?

Tror ingen i tråden nämnt att de vill använda kniv för självförsvar. Knivar är inte särskilt bra för självförsvar, bättre att springa.
Citera
2026-04-20, 20:59
Avslutad
Om du har en flipper med clip så kan du förvara den i kalsonglinningen. Lättillgänglig, men samtidigt en sådan zon poliser ofta är försiktiga med att visitera för noga. Kalla dem gärna för bög!, och anklaga dem för att ta dig på kuken om de börjar närma sig kniven.

Fråga mig inte hur jag vet
Citera
2026-04-20, 21:00
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Knivlagen är ganska omfattande och samtidigt ganska vag, men allting kan användas som vapen går under brott mot knivlagen
Basebollträ, metallrör, hammare, skruvmejlsel - vad om helst egentligen.

Har du precis arbetat på cykeln och har din leatherman i fickan lär inget hända.
Har du precis kommit från skogen och har en 4cm svampkniv i fickan lär inget hända

Sedan är det upp till polisen att göra en bedömning.
Har själv blivit stoppad (sker ofta slumpmässiga nykterhetskontroller här) med fällkniv liggandes på golvet flertal gånger, de gånger polisen uppmärksammat den så har det enbart blivit en snabb kommentar om att "den borde du lägga undan".
Går ofta i skogen så har alltid kniv med mig, samt yxa och kläder i bagageluckan.

Tror det viktigaste är att inte klä sig som en idiot, bete sig som en idiot samt inte vara "känd" hos polisen så att säga.

Bara orden "en fredlig kniv-samlare utan intresse",,,, "samtidigt som knivlagen skärpts och våra kontrollfreaks till regering infört visitations-zoner och annat trams så börjar jag luta åt att sluta ha kniv"

samt "Jag har för vana att bära kniv. Jag vet att det är olagligt men jag har tidigare rationaliserat bort det med att det är så himla smidigt och användbart med kniv.......Jag är inte hantverkare så jag kan nog inte på ett lagligt sätt behålla kniv-funktionen"

Låter ju inte direkt som att du är någon som ska bära kniv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om - obs om - du är normal (det är du sannolikt inte), är risken att bli stoppad och visiterad under din livstid så försvinnande låg att det är mycket mer sannolikt att du åker dit för något annat. Du kan lugnt ta med din Leatherman.

Jag kanske får det att låta skumt i min trådstart men för att förtydliga: Jag är en ganska normal person. klär mig normalt, rent register, inga extrema åsikter eller beteenden. Vill bara kunna ha verktyg nära till hands för mina intressen (båt, trädgård, fordon, cykel etc.) utan att bryta mot lagen.
Citera
2026-04-20, 21:09
Medlem
Baechus avatar
https://advokaternas.se/2026/03/25/brott-mot-knivforbudslagen-ny-rattspraxis-fran-hogsta-domstolen/

Relevant stycke:

Citat:
Knivens utformning kan även ha betydelse för bedömningen av om innehavet är befogat. I de flesta fall godtas innehav av en mindre fickkniv, av typen pennkniv. Om det föreligger speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att sådan mindre kniv kommer att användas som vapen är även sådant innehav förbjudet.

Så vad är en mindre pennkniv? Det verkar inte vara definierat i lagen, men i folkmun innebär detta en mindre kniv med tvåhandsöppning och sk "slipjoint"-låsning. Wikipedia använder en äldre Victorinox Soldier som exempelbild, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Pennkniv

Det innebär att en Victorinox med slipjointlåsning, t.ex deras olika Pioneer (som är samma mått och låsning som Soldier-modellen på Wikipedia) kan anses undantagen knivlagen - så länge man inte försätter sig i situationer där det finns ökad risk att den kommer till olaglig användning, typ på krogen, sportsammanhang, rättegångar etc.
Citera
2026-04-20, 22:01
Avstängd
Man kan torska på en penna, om polisen anser att man bär den i avseende som vapen, särskilt en taktisk penna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in