2026-04-19, 19:54
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Nu när man kan diskutera med AI. På vilket sätt är flashback relevant då?
Det är inte som förr. AI kommer ta över kommunikationsfälten.

Vad tänker ni om det?
Om du tror att du på allvar diskuterar med ett AI så är du något snett ute. Det som verkar vara en diskussion är egentligen inget annat än ett avancerat datorprograms behandling av input som genom diverse algoritmer och tillgång till en stor faktadatabas oftast kan leverera ett skapligt vettigt svar på din förfrågan eller din allmänna fundering. Du diskuterar alltså inte med någon som helst medveten varelse utan allt är bara avancerade Turingmaskiner. Fast visst för den som är nöjd med att diskutera med maskiner kan det eventuellt ersätta mänskligt umgänge över huvud taget.
Citera
2026-04-19, 20:02
Medlem
När man läst något (en artikel, en bok) eller sett en dokumentär, kan det vara mycket givande att diskutera innehållet med en chatbot. Man får oväntade infallsvinklar som skruvar till ens egna tankebanor. Jag visar ett citat eller ber chatboten sammanfatta innehållet, skriver in vad jag själv tycker och ber om andra idéer.
Citera
2026-04-19, 23:58
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Vad tänker ni om det?
Jag tänker att du kanske istället borde fråga dig på vilket sätt AI är relevant när flashback finns.
Citera
2026-04-20, 00:32
Medlem
Citat:

Vad tänker ni om det?

Folk ställde förut frågor om de behövde hjälp med saker, som skapade trådar.
Det lär försvinna med takt att AI blir allt bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast, AI är ju PK. Flashbacks storhet var ju just att det inte är/var PK. Annars hade man ju kunnat resonera att det finns inget behov av Flashback eftersom det finns media som tillför information, men riktigt så har ju inte verkligheterna sett ut. Och det största hotet mot Flashback har ju hela tiden varit myndigheter och politikers strävan mot att Flashback bör upphöra, eftersom det varit en alldeles för frispråkig plattform. Så det ser ju mer ut att behovet av Flashback kvarstår, men användarbasen blir mer den delen av befolkningen som, som alltid, inte vill köpa de officiella narrativen, narrativ som nu även språkmodellerna framför.

Färre lär fråga enkla frågor "hur gör jag det här" om AI finns, som blir allt bättre på att inte hallucinera.
Citera
2026-04-20, 00:49
Medlem
zombie-nations avatar
Man diskuterar väl inte så mycket med AI. Jag skiter väl i om AI:n ändrar uppfattning, det är ju ändå ingen människa. För att kunna ha AI som en kompis behöver den bli mycket, mycket bättre. Sedan kallar AI aldrig mig för efterbliven, kan sakna det.
Citera
2026-04-20, 03:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Vad tänker ni om det?

Jag använder Flashback nuförtiden mera till att kolla vad som händer i Sverige och världen, mera som nyhetskanal än som forum att ställa frågor på. Visst jag kan diskutera enskilda saker jag finner intressanta. Men inte på samma vis som tidigare. Det här med att starta massa trådar i tid och otid, har jag dragit ner kraftig på. Tror jag lägger 80% mindre tid på Flashback sedan ChatGPT kom.

Jag märker också att jag slötittar när jag är på Flashback, det kan ju vara en fördel. För i ChatGPT måste jag vara mera aktiv tycker jag. Inget fel och Flashback fyller fortfarande en bra funktion för mig.
Citera
2026-04-20, 04:44
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:

Vad tänker ni om det?
AI är alldeles för korkad för att diskutera med. Den kommer i grunden bara supporta dig och säga sånt du vill göra. Det räcker med en kvart med ChatGPT för att man borde förstå att börja ifrågasätta hälften av den respons man fått. Kunskapsluckorna hos ChatGPT är enorma och den gör ofta misstag som man måste rätta. Den är bra för inlärning, översättning och kodning. Det går fort att lära sig grundläggande saker om ett nytt ämne om man tar hjälp av ChatGPT. Men det går inte att diskutera med den och samtidigt känna sig nyfiken på hur den kommer resonera. Du vet ju redan på förhand hur den kommer lägga fram svaret. Det finns ingen kreativitet eller dynamik alls som gör att man ens vill diskutera med detta verktyg. Du ser ju bara hur det spottas ut miljontals närmast identiskt formulerade texter i varenda socialt media.

ChatGPT är helt genomskinligt och förutsägbart. Man ser direkt när ett inlägg på Facebook eller Instagram, eller en reklamtext, är framfuskat av en analfabet som varken kan stava eller tänka utan måste låta det här verktyget skapa texten i sin helhet. Känner du inte själv att det är fullkomligt ointressant att läsa dessa texter eller följa ett konto som bara slänger upp dessa textväggar och sen tar åt sig äran för att ha någon form av kunskap? Jag respekterar inte såna personer. Någon som skriver personligt är alltid mer givande att lyssna på, även om texterna innehåller skrivfel. Så jag skulle faktiskt vilja vända på frågan – på vilket sätt är AI relevant när Flashback finns?
Citera
2026-04-20, 05:11
Medlem
100% av det som skrivs på flashback stämmer. Det gör det inte i AI.
Citera
2026-04-20, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackAlex
100% av det som skrivs på flashback stämmer. Det gör det inte i AI.
Hmmmm kan du utveckla det lite ??
Citera
2026-04-20, 06:19
Medlem
Flashback är en absolut nödvändighet i dagens läge där AI tillåts samexistera då Flashback i grund och botten är en handbok för idioter. Och det om något utgör i sig objektivt bevis på mänsklig mångfald.
Citera
2026-04-20, 06:21
Medlem
Firewaias avatar
”Varför diskutera med en människa när det finns algoritmer”

Dummaste frågeställningen idag. Men är man inte intresserad av nya synsätt och bara vill rapa upp vad någon annan sagt så varsågod.
Citera
2026-04-20, 06:26
Medlem
Citat:

Vad tänker ni om det?
Relevant för vad, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in