2026-04-19, 20:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Och med det i åtanke - anser du att vi ska bannlysa trubadurer från tunnelbanan eller vad är din åsikt i frågan?

Musikanter bör bara vara tillåtna i passager i anslutning till tunnelbanan där folk går förbi. Inte innanför dörrarna till tunnelbanan. Det är en vettig kompromiss tycker jag.
Citera
2026-04-19, 21:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Så bara för han inte anses bra ska han få försöka få bröd och vatten för dagen? Tänk om

Edit: ska han inte
Huruvida han är bra eller inte saknar betydelse. Se SLs villkor.
Citera
2026-04-19, 23:05
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag ser hellre att folk spelar musik i anknytning till tunnelbanan, ett annat exempel är om det skulle stå någon och dansa eller spela musik vid toaletterna. Folk kan inte undkomma jämmern
Citera
2026-04-20, 00:02
Medlem
Inför licensiering för goda musikanter i tunnelbanan nu! Även clowner bör få förekomma. En liten kommitté ska avgöra vad som är god musik och festligt! Kommittén kan ledas av Alexander Bard och Idoljuryn eftersom den redan är arbetande.
Citera
2026-04-20, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Det är förbjudet av säkerhetsskäl; om nån spelar i t-banan hörs inte utropen.
Äntligen kom rätt svar!

Allt ljud riskerar att överrösta säkerhetsmeddelanden.

William får åka hem till sitt vardagsrum och spela. Hos SL är han gäst precis som alla vi andra och då är det bara att följa värdens regler. Det är inte allmän plats som ett torg är.
Citera
2026-04-20, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Har spelar och sjunger inuti själva vagnen bara för att få visningar på tiktok. Nej det är störande och jobbigt, och det leder till att fler tar efter och stör ytterligare.

Jag tycker han spelar och sjunger bra. Men han får göra det ute på gatan någonstans som alla andra gatumusikanter. Då är det är ett trevligt inslag. Men inne i själva vagnen är det bara störande och jobbigt.

Dessutom är det väldigt arrangerat
Det är
Medföljande kompisar som publik väldigt ofta
Allt för att få klick……
Citera
2026-04-20, 08:20
Medlem
Svenska visor och sånger stör jag mig inte nämnvärt på, är väl också bra att en svensk klenod såsom bellman blir hedrad i dagens samhälle.
Kör han någon lugn låt såsom glimmande nymf eller något under morgon ruschen hade man kunna uppskatta det.
Dock kan jag förstå att det kan vara jobbigt om man är jäktad till jobbet och måste eventuellt ta ett telefonsamtal innan man anländer eller något.
Sen är väl det största problemet att detta kommer inspirera så många andra och snart har vi väl fullt med amatörrappare som freestylar i varenda vagn.
Citera
2026-04-20, 14:01
Medlem
BadPostures avatar
Gatumusikanter ska ha licens, som garanti för någon form av verkshöjd.
Ambulerande, rent tiggeri ska vara förbjudet.
All form av hemskt backing-track ska vara förbjudet.

(Vad gäller missionsmusik är jag ambivalent. Det är lite gulligt med Frälsis, t.ex)
Citera
2026-04-20, 14:09
Medlem
zombie-nations avatar
Det är väl lite av grejen att det ska vara förbjudet, annars kunde han ju inte leka rebell.

Får man sjunga a capella? Ibland får jag lust med det i folksamlingar. Jag brukar annars bara sjunga för mig själv när ingen hör.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in