2026-04-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ett klipp där ordningsvakter ber musikern William Sundman Sääf lämna tunnelbanan har fått stor spridning och väckt reaktioner. Samtidigt har han inga avsikter att sluta med det otillåtna spelandet.

– Senaste gången tyckte jag de var töntiga, säger han.

Länk till artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/william-stoppas-fran-att-sjunga-pa-tunnelbanan-sl-ingen-fri-scen

Själv tänker jag att det är ett jävla gissel just i tunnelbanevagnen, utanför spärrarna ok...

William verkar inte för en sekund tro att någon kanske störs av det verkar som... Men det driver väl följare till hans instagram så han skiter väl i det... jävla tomte!

Eller är det jag som är ute och flyger? Vad tycker flashback?
Citera
2026-04-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jirachi
Länk till artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/william-stoppas-fran-att-sjunga-pa-tunnelbanan-sl-ingen-fri-scen

Själv tänker jag att det är ett jävla gissel just i tunnelbanevagnen, utanför spärrarna ok...

William verkar inte för en sekund tro att någon kanske störs av det verkar som... Men det driver väl följare till hans instagram så han skiter väl i det... jävla tomte!

Eller är det jag som är ute och flyger? Vad tycker flashback?

Är det så jävla jobbigt att nån sitter och spelar en låt eller två?
Du har alltid möjligheten att byta vagn, du behöver inte ge honom pengar, så jag ser inte riktigt vad lite musik gör för skada här?

Samtidigt så låter man ju tiggare gå runt i vagnarna och störa folk. Eller så sitter de vid ingångarna. Jag ser inte riktigt varför det tillåts men inte det här, som ju är underhållning och inte tiggeri?
Citera
2026-04-19, 10:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om de spelar Bellman, Taube och Vreeswijk så är jag för.
Kan inte tänka mig nåt störigare.
Citera
2026-04-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan inte tänka mig nåt störigare.
Blasfemi! Avgå!
Citera
2026-04-19, 10:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du har alltid möjligheten att byta vagn, du behöver inte ge honom pengar, så jag ser inte riktigt vad lite musik gör för skada här?

Samtidigt så låter man ju tiggare gå runt i vagnarna och störa folk. Eller så sitter de vid ingångarna. Jag ser inte riktigt varför det tillåts men inte det här, som ju är underhållning och inte tiggeri?
Men det är lite som ladicius skriver. Sitter nån och plinkar Bellman på en akustisk gitarr är det inte så farligt.

Men när någon drar fram en trumpet eller djembetrumma börjar det bli jobbig. Så varför ska JAG behöva byta vagn när jag bara vill ta mig till jobbet i lung och ro?

Kanske sitter det en dåre med dragspel i nästa vagn.
Citera
2026-04-19, 10:46
Avstängd
StoreSvartes avatar
Har spelar och sjunger inuti själva vagnen bara för att få visningar på tiktok. Nej det är störande och jobbigt, och det leder till att fler tar efter och stör ytterligare.

Jag tycker han spelar och sjunger bra. Men han får göra det ute på gatan någonstans som alla andra gatumusikanter. Då är det är ett trevligt inslag. Men inne i själva vagnen är det bara störande och jobbigt.
Citera
2026-04-19, 10:49
Medlem
Citat:

Hade jag fått välja skulle det vara helt jävla knäpptyst i kollektivtrafiken á la Japan. Varför ska jag byta vagn? Spela din jävla musik utanför spärrarna istället! Vi behöver, precis som du säger inte FLER störningsmoment utöver tiggare, stoppklossar, andra idioter osv. Det öppnar bara för fler bidrag till kakofonin.
Citera
2026-04-19, 10:50
Medlem
Problemet är väl att det är varierande kvalité och mängd.

Att exempelvis Ed Sheeran sitter och spelar gitarr och sjunger lite i tunnelbanan skulle nog de flesta uppskatta. Men att valfri halvkass amatörmusiker ska sitta och öva i tunnelbanan uppfattas nog mer som ett störande moment än något som förhöjer.

Så om man skulle tillåta folk att spela borde man nog i sådant fall först ha någon typ av licens där det framgår att du kan utföra det hela på ett högt kvalitativt sätt.
Citera
2026-04-19, 10:51
Medlem
Citat:

Hur många musiker ska vi tillåta då? Eller är det bara han som ska få spela? Ska vi ha någon gräns gällande max antal musiker samtidigt per vagn?
Citera
2026-04-19, 10:59
Medlem
Jag tycker bara det gör samhället trevligare och helt i linje med mina liberala värderingar
Citera
2026-04-19, 11:13
Medlem
Vad vi måste ha bort är blattarna som sätter upp sina skitiga fötter på sätet.
Och rullatorerna. Bort med dem.
Citera
2026-04-19, 11:17
Medlem
Crabbofixs avatar
utanför tunnelbanan är väl en bra kompromiss, t ex gången vid gamla stan eller gången vid gullmarsplan.

inne i själva tunnelbanan är värst eftersom man där inte har någonstans att ta vägen, tänk om nån bedrövlig artist t ex från göteborg med krulligt hår och sjömanskostym skulle börja med nån falsksång och typ sjunga KOM IGEEEEN LEEEEENAAAA... precis när dörrarna slår igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in