2026-04-22, 08:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
jag vet en metod att kattägaren håller reda på sin katt. De är ingen annan persons skyldighet att hålla reda på den om de inte vill eftersom de inte är deras katt. Kräv inte ansvar av andra du själv inte vill ta,

Det enda kravet jag har är att min katt inte blir dödad eller skadad. Vill någon inte ha någon annans katt på sin tomt så finns det många fredliga metoder att få bort den på.
Citera
2026-04-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
jag vet en metod att kattägaren håller reda på sin katt. De är ingen annan persons skyldighet att hålla reda på den om de inte vill eftersom de inte är deras katt. Kräv inte ansvar av andra du själv inte vill ta,

Rör mina katter och jag bränner ner ditt hus med dig i den.

Till ämnet. Om katten hittades nära en skola och ägaren till katten jobbar på skolan så kan svaret finnas där. Vad säger ryktet? Har hon frågat runt? Någon eller några vet mer än vad dom säger.
Citera
2026-04-22, 18:39
Medlem
Vem0ths avatar
Medelåldern i Viksjö är runt 70 då säkert någon arg pensionär ville ta medeltida metoder mot pesten.

Jag skämtar inte, besök Viksjö i Järfälla och känn dig omringad av pensionärer.
Citera
2026-04-22, 20:57
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vilken typ av skada gör katten på trädgården?
Eller pratar vi kattbajs och katthår nu?

Hår och smuts från tassar i hammocken, kanske också piss ibland (hankatter kan markera revir där bl.a.)

Många klagar över kattbajs i trädgårdslanden men mest på att katterna gräver och förstör sådder och växter i samband med tömningarna där. Och sen upp i hammocken med jordiga tassar. En och annan blodig halv mus, orm eller fågel kan också lämnas på en dyna.
Inget av det beskrivna brukar kattägaren anses ha gjort med avsikt eller av vårdslöshet. Trädgårdsägaren får återställa allt själv och kan inte få ersättning för förstörda rädisor eller tagetes.
Citera
2026-04-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det enda kravet jag har är att min katt inte blir dödad eller skadad. Vill någon inte ha någon annans katt på sin tomt så finns det många fredliga metoder att få bort den på.

ända fredliga lösning är att man håller reda på sin katt speciellt i storstäder eller tätorter. De är ingen annan som inte vill de som ska behöva göra de eller så får man acceptera att de kan hända saker och klarar man inte av de ska man nog vara utan katt för sitt och katternas välbefinnande. Vad gäller denna katt så är de troligen svårt att få fram den som gjort de om de inte hittar några spår från den som gjort de kan likaväl var någon boende i området eller någon förbipasserande.
Citera
2026-04-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Medelåldern i Viksjö är runt 70 då säkert någon arg pensionär ville ta medeltida metoder mot pesten.

Jag skämtar inte, besök Viksjö i Järfälla och känn dig omringad av pensionärer.
Jag har en bekant i Viksjö och han säger att det finns en Moské där, vilket innebär en hel del ungar som har en helt annan syn på husdjur.

Enligt kartan så hittades en av katterna ett stenkast därifrån. Att det skulle röra sig om en etnisk svensk pensionär är nog helt uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in