2026-04-21, 16:13
Medlem
Zoologens avatar
Som kattägare blir man bara förbannad över att sådant här ska hända. Först talas det vitt och brett om att kattens status ska höjas, de ska chippas för att kunna identifieras, anmälas till Jordbruksverket och priserna stiger skyhögt för att man inte ska skaffa en sommarkatt. Och så kommer ett vider och tar livet av en liten katthona.
Citera
2026-04-21, 17:40
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Man blir lika arg varje gång man läser om djurplågare. En person som gör nåt sånt här kan inte vara riktigt frisk. Det går inte att avfärda detta som ett "busstreck" om det skulle visa sig att det var ett barn/ungdom som gjorde det. Det borde snarare ses som ett varningstecken på att det är en person som kanske behöver vård för att inte orsaka något ännu värre i framtiden.
Citera
2026-04-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Då får du jaga bort den då. Finns många sätt. Hojta, skrämma, schasa, spruta vatten etc. Att döda den eller skada den är dock oförsvarligt och hade det varit min katt så hade den som dödat den varit näst på tur att dö.

Som sagt de är kattägarens problem att hålla reda på sin katt precis som övriga tamdjur är upp till ägaren att hålla reda på. Så om din katt kommer olägligt och blir träffad av en sten från sidoutkasstet på gräsklippare såpass illa att den avlider när den befinner sig på annan persons tomt där den inte får vara överhuvudtaget så är tomtägare näst i kö på att bli avlivad. Likaväl tomtägare skulle få för sig att skrämma katten för att den är allergisk mot katter och bli allvarligt sjuk om den kommer i närheten av katter.
Citera
2026-04-21, 20:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Som sagt de är kattägarens problem att hålla reda på sin katt precis som övriga tamdjur är upp till ägaren att hålla reda på. Så om din katt kommer olägligt och blir träffad av en sten från sidoutkasstet på gräsklippare såpass illa att den avlider när den befinner sig på annan persons tomt där den inte får vara överhuvudtaget så är tomtägare näst i kö på att bli avlivad. Likaväl tomtägare skulle få för sig att skrämma katten för att den är allergisk mot katter och bli allvarligt sjuk om den kommer i närheten av katter.
Det är ju en viss skillnad på en olycka, att avlägsna katten och på överlagt mord.
Citera
2026-04-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är ju en viss skillnad på en olycka, att avlägsna katten och på överlagt mord.

som sagt att döda en person för att ens katt blivit dödad när den befinner sig på en annan persons tomt där den inte får vara tycker jag är väldigt magstarkt. Då är man en väldigt oempatiskt djurägare. I vilket fall som är de inget jag gjort mot en katt eller har intresse av att göra
Citera
2026-04-21, 21:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
som sagt att döda en person för att ens katt blivit dödad när den befinner sig på en annan persons tomt där den inte får vara tycker jag är väldigt magstarkt. Då är man en väldigt oempatiskt djurägare. I vilket fall som är de inget jag gjort mot en katt eller har intresse av att göra
Jag pratar om att döda en katt som pissar i ens trädgård visavi spruta ner den med vattenslagen.
Citera
2026-04-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag pratar om att döda en katt som pissar i ens trädgård visavi spruta ner den med vattenslagen.

självklart är de skillnad. Även är de skillnad om man går in och skiter i grannens rabatt eller på grannens toalett utan att städa efter sig bör ju vara helt i sin ordning eller hur? Om tomtägare har en damm med fisk i och katten äter upp fisken i den är inte de också djurplågeri
Citera
2026-04-21, 21:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Om någon hade dödat min katt avsiktligen hade jag dödat den personen utan att tveka. Du får inte döda en människa som kliver in på din tomt olovligen så varför skulle du få det med en katt? Finns andra sätt att få bort katten från tomten.
Citera
2026-04-21, 22:51
Medlem
Katten fick alltså skärskador på halsen, som danskan och norskan i Marocko. Eller gäller nyspråket bara människor?
Citera
2026-04-21, 23:51
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja, vissa personer förtjänar ju en omgång stryk och den som gjorde det här gör det definitivt.
Varför gör man en sån här grej? Vad får man ut av det?
Jag undrar också som många andra i tråden om det var en sorts markerande handling eller hämnd? En förbannad elev kanske? Knäpp granne? Ett ex eller pojkvän? Matten arbetar tydligen i skolan som är i närheten och kattens kropp lades på ett sådant sätt att den skulle hittas. Katten var enligt många "känd" och då bör folk i gemen också veta vem ägaren är.

Det kan förvisso vara någon som agerat mot en slumpmässig katt och katten Saga hade otur. Eller så har någon psyksjuk helt enkelt tiltat. Just nu är tiden och följderna lite av en markör om det är riktat mot kvinnan personligen eller om det är någon lokal jack the ripper som går igång på att döda katter.

Lika bra att bumpa tråden med citatet från fejan igen i fall andra missat det:
Citat:
⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️
Uppdatering 26/04/09 11:45.
Har precis tagit emot samtal från viltvårdaren.
De är tre kunniga personer som har tittat på Saga nu och de kan konstatera att detta brutala dåd är gjort av en människa!
(Jag vill inte dela detaljer här).
Polisanmälan är upprättad!

‼️Jag varnar alltså nu för att det finns en fruktansvärd djurplågare i vårt närområde.
Ha noggrann koll på era katter.
https://www.facebook.com/SandraMDeee/photos/uppdatering-saga-hittades-vid-0800-tiden-strax-efter-inl%C3%A4gget-jag-inv%C3%A4ntar-en-be/10174110430240364/

Ur artikeln
Citat:
Raka snitt
Viltvårdaren som ringde var Martin Grundqvist från Storstockholms vilt och skadedjursgrupp.

– Det fanns inga bitskador i djuret. Vi tittade under pälsen och kunde inte se någonting som tydde på en räv. Det är rätt raka snitt som mest troligen utförts med något typ av verktyg. Det fanns heller inget blod på kroppen.

De är rutinerade viltvårdare som har uppdrag åt flera kommuner i norra Stockholm.

– Vi var tre stycken som tittade på katten. En av oss har hållit på med det här i 30 år.
https://www.mitti.se/nyheter/katten-saga-hittades-utan-huvud--tros-ha-dodats-av-manniska-6.3.358522.794fbc5689
Senast redigerad av MisterPartyfuck 2026-04-22 kl. 00:04.
Citera
2026-04-21, 23:58
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Tre stycken katter i Viksjö under samma tidsram. En annan katt hittades död på Kornvägen inte speciellt långt från ägarna till Saga.
Undrar vilket skick de katterna hittades i? Var de också snittade?
Svårt om djur varit där och härjat eller om de körts över i en ren olycka.

> Söndag den 5:e april lämnar katten bostaden.
> Onsdagen den 8:e april hittar ägarinnan kattens halsband i ett buskage i närheten där hon bor.
> En kvinna hör av sig om att hon sett katten död i samband med att efterlysningen görs på facebook. Det är 08:00 onsdag 8:e april dvs strax efter inlägget görs.
Senast redigerad av MisterPartyfuck 2026-04-22 kl. 00:14.
Citera
2026-04-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om någon hade dödat min katt avsiktligen hade jag dödat den personen utan att tveka. Du får inte döda en människa som kliver in på din tomt olovligen så varför skulle du få det med en katt? Finns andra sätt att få bort katten från tomten.

jag vet en metod att kattägaren håller reda på sin katt. De är ingen annan persons skyldighet att hålla reda på den om de inte vill eftersom de inte är deras katt. Kräv inte ansvar av andra du själv inte vill ta,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in