Citat:
Det finns flera typer av personsbilsnyttjare.
Ändå en djävla skillnad på Japan och Kina när det gäller bilar. Visa ett bra bilmärke från Kina? Japan lärde sig fort och är nu bäst. Folk verkar svagbegåvade idag när det gäller bilar. De köper vad som bara det blänker i utställningshallen. 4WD som inte är det, elektronik som inte fungerar osv. Att försöka kopiera är en sak, men det måste ju fungera med.
De som:
hyr(leasar)
köper ny på kort sikt(upp till 3 år)
köper ny på lång sikt(över 3 år)
köper begagnad(av ekonomiska skäl)
För dem som köper ny bil på lång sikt och dem som köper begagnad bil är det av största vikt att märket på sikt finns representerat med märkesverkstäder och reservdelar.
Läste att redan har 6 eller 7 kinesiska biltillverkares representation på den svenska marknaden upphört senaste året.
Något sådant inträffade inte när japanerna lanserades på svenska marknaden.
Med, vad jag minns från 60-talet, undantag för Isuzu (Bellet), som dock har återkommit i Sverige, men nu med tyngdpunkten på pickisar.
Minns jag rätt?
Något, liknande kinesiska bilar, har inte inträffat beträffande Sydkoreanska bilar(KIA & Hyundai).
Dom törs man således köpa, för dom har bitit sig fast väl på den svenska marknaden.
Ssangyong(stavningen) har väl vinglat lite och nyligen bytt namn - koreanska undantaget.
Att köpa en kinesisk bil skulle i alla fall jag inte våga.
Men det beror till största delen på att jag bara vill ha japansk bil med bensinmotor och manuell växellåda samt av fabrikat Honda, Suzuki eller Toyota och ingen batteribil.
I vågskålen finns även osäkerheten om hur många av kineserna som finns kvar om bara tre år?
Och i så fall tillgängligheten på service, servicemeddelanden om recaler samt reservdelar!
Är jag en olyckskorp?