2026-04-18, 13:02
  #13
Medlem
Europeiska premium-märken är överprisatta jämfört vilket värde man får. Pris vs Värde som Warren Buffett brukar tala om.

Bilar idag är slit och släng produkter. Planned obsolescence. Livslängden från att bilen rullar ut ur bilhallen tills den skrotas är kort idag jämfört med vad det var tidigare på 70, 80, 90-talet då bilar var i daglig vardags-användning i 20-30 år. Majoriteten bilar tillverkade efter 2010 skrotas nog före 10 års ålder om dom rullat dagligen.

BYD har väl en vettig bil kvalitetsmässigt.
__________________
Senast redigerad av aspiring 2026-04-18 kl. 13:05.
Citera
2026-04-18, 13:44
  #14
Medlem
tomatlarss avatar
Billigt kina skräp. Och det är väll relativt enkel teknik med el bil.
Citera
2026-04-18, 13:55
  #15
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
BYD

Räknas inte det här som en bil i toppskiktet när man talar kvalitet?
Citera
2026-04-18, 14:48
  #16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wencheng
Infantilt resonemang. Till och med Elon Musk tillstår att BYD är den mest konkurrenskraftiga bilen i världen, och att Kina kommer att sopa banan med övriga världen om man inte inför handelshinder. Även om handelshinder är som att pissa i sängen, det känns varmt och skönt ett tag.

BYD skruvade loss alla bilmärken i världen och lärde sig den vägen hur den perfekta bilen är uppbyggd. Framförallt imponerades man av Honda, men man hade även nytta av Tesla som Open Source-projekt. I gengäld har BYD släppt sin teknik som Open Source för att påskynda utvecklingen. Det är den motsatta approachen till den som merkantilismens och protektionismens EU har valt, och den som kommer att vinna.

Apropos japanska bilar sågs sådana som usla riskokare under 1970-talet, som utmanare under 1980-talet, som "hot" under 1990-talet och som världsledande därefter. Namn som Honda, Toyota och Mitsubushi föll inte väl på tungan då, men är i dag hushållsmärken.

Samma utveckling gäller alltså med precision kinesiska bilar, och man befinner sig i dag i det sista steget, till att bli världsledande. Namnen är som Google och andra patetiska namn, att det är den underliggande kvaliteten som ger märket värde och renommé.
Det ser ju precis likadant ut på till exempel småindustrimarknaden. Folk som tror att Japan alltid har varit superkvalitet har inte sett Sonys första produkter.
Citera
2026-04-18, 15:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

för övrigt ser ju alla dessa likadana ut?

kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?
Läste i papperstidning att redan har sex(6) kinesiska elbilstillverkare lämnat den svenska marknaden, efter att ha sålt ett fåtal exemplar.
Hur går det med de garantier de lämnat: 12 år rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 10 års batterigaranti m m.
Men allra värst är väl tillgången till reservdelar.
Lär väl bli som med/till SAAB.
En liten liten - men betydelsefull del - som inte finns att uppbringa, leder till skrotning av bilen.

Runt om i landet har sedan bortåt 5 år tillbaka hos bilfirmor funnits udda exemplar av udda kinesbilar som säljs som "demobilar" eller annat till starkt nedsatta priser - men dom säljs inte ändå!

Lycksökare som gått på pumpen.
Citera
2026-04-18, 15:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Svenskar i allmänhet har väldigt liten insikt hur marknaden för bilar är globalt. Att trådskaparen tycker att de kinesiska bilarna har lustiga namn och är skräp och kopior förändrar inte verkligheten. Kineserna tillverkar ofantligt mycket bilar och den europeiska marknaden är marginell för dem. För att få perspektiv räcker det att ta ett enda märke som nämns som exempel i trådstarten: BYD. BYD tillverkade 4,6 miljoner bilar förra året. Det är mer än den samlade produktionen av alla tyska märken samma år; VW, BMW, Mercedes, Audi osv. Bara några få procent av den kinesiska tillverkningen når Europa och vad vi tycker är helt enkelt inte ett bekymmer för kineserna. Personligen skulle jag inte heller köpa någon kinesisk bil, men det är otroligt naivt att tro att svenska preferenser är något som betyder något i det stora hela..

Här nere på kontinenten tror jag en del av de märken som räknas upp i TS ingår i premiumsegmentet.

Aldrig sett så feta el-SUVar i Sverige iaf.

Jag tror inte ens svenskar har ekonomin för dessa bilar, varför de heller inte ens säljs i Sverige.

I Sverige går ekonomiska bilar hem.

Därför tror TS att alla nya märken är skitmärken.
Citera
2026-04-18, 15:47
  #19
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Kina försöker prisdumpa och ta över marknaden.
Citera
2026-04-18, 15:52
  #20
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Är det bara jag som tänker på hur "tacky" många av dessa namn är? Build Your Dreams liksom? Det är nog det fulaste, mest osmakliga namnet jag sett för ett bilmärke. Leapmotor? Får mig att tänka på grodor?? (Leapfrog) Zeekr? Låter som namnet på ett par spelhörlurar jag skulle köpa till min 12 åriga son.
Citera
2026-04-18, 16:36
  #21
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Svenskar i allmänhet har väldigt liten insikt hur marknaden för bilar är globalt. Att trådskaparen tycker att de kinesiska bilarna har lustiga namn och är skräp och kopior förändrar inte verkligheten. Kineserna tillverkar ofantligt mycket bilar och den europeiska marknaden är marginell för dem. För att få perspektiv räcker det att ta ett enda märke som nämns som exempel i trådstarten: BYD. BYD tillverkade 4,6 miljoner bilar förra året. Det är mer än den samlade produktionen av alla tyska märken samma år; VW, BMW, Mercedes, Audi osv. Bara några få procent av den kinesiska tillverkningen når Europa och vad vi tycker är helt enkelt inte ett bekymmer för kineserna. Personligen skulle jag inte heller köpa någon kinesisk bil, men det är otroligt naivt att tro att svenska preferenser är något som betyder något i det stora hela..

Vettiga synpunkter.
Sen är det som så att Sverige och Skandinavien har ett väldigt påfrestande klimat för bilar rent allmänt, världens hårdaste sägs det och många biltillverkare oavsett land kostar inte på den anpassning som krävs för att bilen ska klara detta i längden och där är nog kineserna inget undantag. Sverige är en piss i Mississippi rent numerärt så varför skulle dessa bilar särbehandlas? Det är ju knappt Volvo klarar av att konstruera bilar som inte börjar rosta redan på väg ut från bilhallen och kineserna - eller för all del: Tesla är nog inget undantag. Så ja, det kommer att drälla av trasiga elbilar om 5-10 år då saltet och fukten ätit sig förbi de usliga skydd som man idag har byggt in i bilarna. Även om en elbil är en tekniskt mycket enklare bil än en med ottomotor för att gå framåt så måste all el, elektronik och alla sensorer vara byggda för att klara vårt klimat på lång sikt.
Citera
2026-04-18, 17:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

för övrigt ser ju alla dessa likadana ut?

kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?

Det har blivit en möjlighet via elbilar att skapa nya märken.
Vissa av dessa kommer att överleva andra gör under, vilka som överlever för vi se.
Fisket har väl redan stupat.
Hur det går för Lync & co, Zeekr, Polestar och Volvo får vi väl se. Frågan är om Geerly kommer behålla alla sina märken i Europa.
Vem hade hört om Tesla för 15år sen?
Vissa märken är mer blind andra försöket med andra vägar.
Bi har en hel ny generation som se bilen och framför allt elbilen på ett annat sätt än tidigare generationer.

Nya tider nya seder och när man som idag byter konsert så dyker nya spelare upp.

Om de kopierar varandra etc. så är det men har alltid varit.
Själv har jag nyligen tagit steget ut i EV börsen, satsade jag på rätt bil vet jag inte men just nu är jag nöjd.
Citera
2026-04-18, 17:32
  #23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det sämsta av allt är man numera inte behöver hålla reservdelar mer än 10år.

Det kommer bli kul om 5-10år när alla Kina-bilar börjar gå sönder och din bil blir ståendes på verkstan för vilket fel som helst…

Bilarna nu för tiden räknar väl inte med att hålla så mycket längre.
Vi kommer aldrig få se en tesla från första generationerna köras runt om 50-80år. Några av dessa kinamärken kommer aldrig få någon bil att hålla så länge.

Hur många amerikanare och gamla volvos finns det inte som rullar på fast de är äldre än 50år.
Citera
2026-04-18, 17:38
  #24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor
BYD
Fisker
Zeekr
NIO
Xpeng
Hongqi
Lync & Co
Denza

varför all detta skräp främst inom just el?

hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?

hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

för övrigt ser ju alla dessa likadana ut?

kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?

Billigt kines-junk. Folk ser bara på priset och köper det som är billigast. I alla fall billigast för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in