2026-04-18, 09:02
Medlem
oldandborings avatar
Är en medelålders tant med 12-15 år kvar till pension. Nu har jag äntligen ekonomi att börja spara undan några tusen varje månad, men börjar tycka att det är lite tråkigt att bara skyffla in dem på mitt sparkonto.

Om jag vill börja med aktier eller dylikt var börjar jag ens???
Jag söker tips på hur jag hittar bra info för dummies så att jag kan börja sätta mig in i denna djungel. Nu gäller det här inga stora summor men någonstans måste man ju börja.
Citera
2026-04-18, 09:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Lite sent kan jag tycka, att vid 50-årsåldern gå över från bankbok till aktier. Akta dig nu från att betala för mycket för info, och alltför knasiga råd där folk har egna syften. Förslagsvis gå till biblioteklet och låna några ekonomitigningar (Dagens Industri, Affärsvärlden, Privata Affärer, etc) för att komma in i språket. Sen är ett klassiskt råd att skaffa sig 10-15 tråkiga aktier, köp vardera i små portioner tex varannan månad. Om du vill ett par aktier som är lite tokroliga också. Ge fan i bitcoin, fonder som käkar upp en tredjedel av ditt kapital över tid, eller att betala folk för snusförnuftig input (världens bästa affärsidé av de som inte själva kan placera med vinst). Det finns femtioelva liknande trådar på Flashback. De består av 10 procent okej råd, 50 procent stolliga råd, och 40 procent brus.
Citera
2026-04-18, 09:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2026-04-18, 09:28
Medlem
Vansterpartiets avatar
Börja inte med aktier utan skapa ett ISK-konto på Avanza och köp en global indexfond med låg avgift runt 0.2% per år. Jag rekommenderar DNB Global Indeks. Bara skyffla in pengar varje månad och man behöver fundera inte mer över det.
Citera
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Lite sent kan jag tycka, att vid 50-årsåldern gå över från bankbok till aktier. Akta dig nu från att betala för mycket för info, och alltför knasiga råd där folk har egna syften. Förslagsvis gå till biblioteklet och låna några ekonomitigningar (Dagens Industri, Affärsvärlden, Privata Affärer, etc) för att komma in i språket. Sen är ett klassiskt råd att skaffa sig 10-15 tråkiga aktier, köp vardera i små portioner tex varannan månad. Om du vill ett par aktier som är lite tokroliga också. Ge fan i bitcoin, fonder som käkar upp en tredjedel av ditt kapital över tid, eller att betala folk för snusförnuftig input (världens bästa affärsidé av de som inte själva kan placera med vinst). Det finns femtioelva liknande trådar på Flashback. De består av 10 procent okej råd, 50 procent stolliga råd, och 40 procent brus.

Tack så mycket för ditt svar!
Tja, bättre sent än aldrig kanske. Jag har aldrig haft vare sig intresse eller utrymme nog att hålla på och placera runt mina pengar. Jag vet inte ens om det är något för mig nu heller, men tänker prova på det iallafall. Kanske tycker jag att det är spännande och kul.
Citera
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Är en medelålders tant med 12-15 år kvar till pension. Nu har jag äntligen ekonomi att börja spara undan några tusen varje månad, men börjar tycka att det är lite tråkigt att bara skyffla in dem på mitt sparkonto.

Jag söker tips på hur jag hittar bra info för dummies så att jag kan börja sätta mig in i denna djungel. Nu gäller det här inga stora summor men någonstans måste man ju börja.

Du kan läsa på om fonder utan avgifter tex Avanza Zero och som redan nämnts, ett ISK är vettigt.
Det är viktigt att hålla nere kostnaden, både skatten och avgifterna för fonden.
Senast redigerad av trottwell 2026-04-18 kl. 09:32.
Citera
2026-04-18, 09:30
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Börja inte med aktier utan skapa ett ISK-konto på Avanza och köp en global indexfond med låg avgift runt 0.2% per år. Jag rekommenderar DNB Global Indeks. Bara skyffla in pengar varje månad och man behöver fundera inte mer över det.

Tackar tackar! Ska kolla på detta.
Citera
2026-04-18, 09:31
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kan läsa på om fonder utan avgifter tex Avanza Zero.
Det är viktigt att hålla nere kostnaden.

Tack, det ska jag göra!
Citera
2026-04-18, 09:33
Medlem
Det har visat sig att investeringar i konst, exklusiva möbler av viss typ, klockor, smycken kan vara ett lika bra investeringsförfarande än att förlita sig på prestationen hos en aktiemäklare, som tar avgifter, vinster beskattas samt risker för bedrägerier.

Jag skulle tipsa dig om att investera i tangiable assets. Värde som du själv håller i. Investeringsmynt, konst eller annat som berikar din vardag.
All denna hype med investering på börsen kom som en flodvåg för några år sen, E Toro, samt en massa reklam om hur du ska spara inför pension, investeringshysteri utan dess like.
Du får ställa dig frågan själv. Har du nu en massa pengar över och betalar in tillräckligt i pensionssysytmet. varför riskera ditt överskott alls?
Citera
2026-04-18, 09:39
Medlem
Jag vill tillägga att vinster även kan beskattas på investeringsföremål då de inhandlats i investeringssyfte. Dock lite luddigt område.
Citera
2026-04-18, 09:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring

Den här guiden kan vara intressant för dig:

https://blogg.avanza.se/aktier-for-nyborjare-del-1-3/

"Det här är en nybörjarguide till dig som vill börja spara och handla med aktier. Här går jag igenom viktiga begrepp, det viktigaste att tänka på och hur du kommer igång med att skapa din aktieportfölj."

"Om du känner att det känns övermäktigt att börja med aktier direkt så kan du börja med att investera i en billig aktiefond som följer ett brett index, till exempel en globalfond. På så sätt får du en bra riskspridning direkt."

Var försiktig om du lyssnar på råd från storbankernas "rådgivare", de är säljare, ingenting annat, deras uppgift är att sälja på dig bankens dyrare produkter med höga avgifter.
Senast redigerad av trottwell 2026-04-18 kl. 10:20.
Citera
2026-04-18, 09:43
Medlem
Onanikrems avatar
Tvärdippar börsen, som nu när Trumpen anföll Iran kan det vara läge att köpa lite aktier, satsa då på storbolag som Investor, ABB, Volvo. Fast jag i det närmaste slutat handla kunde jag inte låta bli när han invaderad och börsen dippad. Även när corona och senare ryssladskriget drog igång dippade och jag köpte lite fast jag egentligen slutat. Både du TS och jag är ju egentligen övermogna, men jag kunde inte låta bli. Plussade rätt bra på både corona och rysslands krig i alla fall.

Annars som flera sagt, indexfonder med väldigt låg avgift. Storbankernas fonder än big nono eftersom deras höga avgift äter upp stor del av vinsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in