2026-04-18, 10:12
Medlem
Att överhuvudtaget handla nu är att kasta bort sina pengar.
Anledningen är att när börsen står högt så är fallhöjden stor, och förstår man sig inte på det så bör man inte köpa något.
Man ska istället invänta ett fall, även om det kan dröja några månader..
Man ska hålla koll på de aktier man är intresserad av och kolla hur de gått sen flera månader tillbaka.
Det blir då enklare att bestämma sig för köp eller sälj.
Själv har jag aldrig läst någon bok om aktiehandel utan har kollat som beskrivet ovan.
Fonder är något jag avskyr, förutom de med gratis avgift.
Sist men inte minst..man köper INTE till säljarens pris utan man lägger sig på eller strax under den som vill köpa.
Ofta missar man då en låg ingång men det är bättre än att köpa dyrt och se det falla..
Detta gäller iofs kortare handel och inte om man tänkt behålla en längre tid..
Citera
2026-04-18, 10:16
Medlem
Tyronois avatar
Kul TS att du vill ta tag i din ekonomi. Det är aldrig försent att börja spara och investera.

Generellt sett så är fonder med låga avgifter och stora börsnoterade bolag som nästan skulle kunna vara fonder på egen hand bra köp för den som inte är superengagerad.

Något jag aktar mig för är att gå in i småbolag. De är verkligen hit or miss och mer utsatta för spekulation, enstaka nyheter osv jämfört med stora bolag. Utöver det så är svenska/europeiska bolag generellt mer stabila jämfört med amerikanska.

Sedan så finns det cykliska bolag, de rör sig efter konjunkturer. Sådana är generellt bättre att köpa i dåliga tider. De som inte är cykliska kan du köpa lite när som tänk Coca Cola (folk kommer alltid köpa coca cola oavsett hög/lågkonjuktur).

Fördelen att investera direkt i bolagets aktier är att du får utdelning som du kan göra vad du vill med. Nackdelen är att de är mer volatila (dvs går upp och ner mer) jämfört med fonder.

En sista punkt är att köper du utländska aktier så har du även valutarisk att tänka på. Den är något högre för europeiska bolag eftersom de generellt är mer stabila än amerikanska. Med valutarisk menas att om euron stiger mot svenska kronan så ökar den europeiska aktiens värde motsvarande eurons ökade värde mot kronan och vice versa. Det betyder att om kronan blir svagare mot euron samtidigt som aktiens kurs minskar så kan du ändå gå plus på aktien den dagen.

Baserat på vad jag skrivit ovan och de förutsättningar som TS nämnt så hade jag köpt dessa (obs inget köpråd eller så utan bara vad jag själv hade köpt utifrån ovanstående samt TS förutsättningar):

En indexfond med låga avgifter, typ någon som följer S&P500, Avanza Zero, osv.
Google (exponering mot hela teknikvärlden i ett bolag)
Investor
En/två svenska storbanker
Ett stort europeiskt försäkringsbolag, ex AXA eller Allianz
Ett stort svenskt/europeiskt teknikbolag, ex Siemens, Schneider, Infineon, Ericsson, ASML, Besi, osv.
Ett större industribolag, ex Airbus, Saab, Caterpillar (men inte Caterpillar just nu eftersom de haft en galen uppgång sista året), Atlas Copco, Rolls-Royce, osv.

Ovanstående är som sagt köpråd utan bara vad jag själv hade köpt utifrån de förutsättningarna som TS kom på. Jag är ingen professionell investerare. Vill du ha seriösa och professionella råd behöver du gå till någon som jobbar med det, inte lyssna på ett random inlägg på Flashback.
Citera
2026-04-18, 10:30
Medlem
TS är en "tant" med 12-15 år kvar till pension.

Allt som räcker att skriva är, ISK-konto och investera i en billig indexfond.
Citera
2026-04-18, 10:34
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyronoi
Kul TS att du vill ta tag i din ekonomi. Det är aldrig försent att börja spara och investera.

Generellt sett så är fonder med låga avgifter och stora börsnoterade bolag som nästan skulle kunna vara fonder på egen hand bra köp för den som inte är superengagerad.

Något jag aktar mig för är att gå in i småbolag. De är verkligen hit or miss och mer utsatta för spekulation, enstaka nyheter osv jämfört med stora bolag. Utöver det så är svenska/europeiska bolag generellt mer stabila jämfört med amerikanska.

Sedan så finns det cykliska bolag, de rör sig efter konjunkturer. Sådana är generellt bättre att köpa i dåliga tider. De som inte är cykliska kan du köpa lite när som tänk Coca Cola (folk kommer alltid köpa coca cola oavsett hög/lågkonjuktur).

Fördelen att investera direkt i bolagets aktier är att du får utdelning som du kan göra vad du vill med. Nackdelen är att de är mer volatila (dvs går upp och ner mer) jämfört med fonder.

En sista punkt är att köper du utländska aktier så har du även valutarisk att tänka på. Den är något högre för europeiska bolag eftersom de generellt är mer stabila än amerikanska. Med valutarisk menas att om euron stiger mot svenska kronan så ökar den europeiska aktiens värde motsvarande eurons ökade värde mot kronan och vice versa. Det betyder att om kronan blir svagare mot euron samtidigt som aktiens kurs minskar så kan du ändå gå plus på aktien den dagen.

Baserat på vad jag skrivit ovan och de förutsättningar som TS nämnt så hade jag köpt dessa (obs inget köpråd eller så utan bara vad jag själv hade köpt utifrån ovanstående samt TS förutsättningar):

En indexfond med låga avgifter, typ någon som följer S&P500, Avanza Zero, osv.
Google (exponering mot hela teknikvärlden i ett bolag)
Investor
En/två svenska storbanker
Ett stort europeiskt försäkringsbolag, ex AXA eller Allianz
Ett stort svenskt/europeiskt teknikbolag, ex Siemens, Schneider, Infineon, Ericsson, ASML, Besi, osv.
Ett större industribolag, ex Airbus, Saab, Caterpillar (men inte Caterpillar just nu eftersom de haft en galen uppgång sista året), Atlas Copco, Rolls-Royce, osv.

Ovanstående är som sagt köpråd utan bara vad jag själv hade köpt utifrån de förutsättningarna som TS kom på. Jag är ingen professionell investerare. Vill du ha seriösa och professionella råd behöver du gå till någon som jobbar med det, inte lyssna på ett random inlägg på Flashback.

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att skriva ett så utförlig svar med förklaringar därtill!
Jag har börjat läsa på om Avanza Zero och det verkar någorlunda okomplicerat att börja med.
Citera
2026-04-18, 10:42
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
TS är en "tant" med 12-15 år kvar till pension.

Allt som räcker att skriva är, ISK-konto och investera i en billig indexfond.

Ja, typ. Men egentligen ville jag ha råd om var jag kan hitta basic info om hur man börjar placera sina pengar. Jag misstänker nämligen att det kan vara lite spännande med aktier även för tanter. Vi kan vara rätt köpstarka, vet du. Ungarna har flyttat ut, gubben sköter sig själv och förhoppningsvis har lönen höjts och huslånet sjunkit. Dessutom har klimakteriet gjort oss lite galna.
Citera
2026-04-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Är en medelålders tant med 12-15 år kvar till pension. Nu har jag äntligen ekonomi att börja spara undan några tusen varje månad, men börjar tycka att det är lite tråkigt att bara skyffla in dem på mitt sparkonto.

Om jag vill börja med aktier eller dylikt var börjar jag ens???
Jag söker tips på hur jag hittar bra info för dummies så att jag kan börja sätta mig in i denna djungel. Nu gäller det här inga stora summor men någonstans måste man ju börja.

Själv skulle jag rekommendera en fondrobot. Det är enkelt (man svarar bara på lite frågor om ens sparmål och vilken risk man vill ta så föreslår dom en portfölj). Dom sköter allt åt dig, och är rätt billig tycker jag (ca 0,5% i avgift + den vanliga fondavgiften som vanligtvis är 0,2-0,3%. Sparar du 10000kr kostar det alltså runt 80kr/år).

Jag använder Opti, men det finns många olika att välja på, t.ex. lysa, Avanza auto mfl.

Vill man istället köpa aktier mer som en kul grej i företag man tycker är intressanta, och man är villig att ta mer risk är det definitivt ett iskkonto hos Avanza man ska ha (investeringssparkonto, skattefritt upp till 300,000kr). Jag tycker Avanza är bäst. Det går att skaffa isk hos sin vanliga bank men dom brukar oftast suga, dålig layout osv.
Citera
2026-04-18, 10:55
Medlem
Förresten är allt det här snacket från vissa om att du skulle vara för gammal att börja spara skitsnack. Börjar du idag hinner du bli miljonär tills det är dags för dina eventuella barn att ärva dig
Citera
2026-04-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Är en medelålders tant med 12-15 år kvar till pension. Nu har jag äntligen ekonomi att börja spara undan några tusen varje månad, men börjar tycka att det är lite tråkigt att bara skyffla in dem på mitt sparkonto.

Om jag vill börja med aktier eller dylikt var börjar jag ens???
Jag söker tips på hur jag hittar bra info för dummies så att jag kan börja sätta mig in i denna djungel. Nu gäller det här inga stora summor men någonstans måste man ju börja.
Vad du än gör placera inte dina pengar i en global indexfond. Det rådet ger bara de som själva har blivit lurade att göra det. På grund av bristande kunskap och förstånd.
Alldeles för dålig avkastning och för stor risk.
Citera
2026-04-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Lite sent kan jag tycka, att vid 50-årsåldern gå över från bankbok till aktier.

Det är aldrig för sent att börja göra rätt.

12-15 år, är trots allt en ganska lång horisont. Om vi kollar historiskt, har det ju definitivt lönat sig att ligga investerad på börsen från ~2013-idag, kontra bankkonto. Sedan kanske inte alla pengar behövs just på pensionsdagen utan mycket ligger kvar och spenderas kanske några år efter. Många är relativt pigga vid 75 års ålder idag.

Heja TS och lycka till!
Citera
2026-04-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Börja inte med aktier utan skapa ett ISK-konto på Avanza och köp en global indexfond med låg avgift runt 0.2% per år. Jag rekommenderar DNB Global Indeks. Bara skyffla in pengar varje månad och man behöver fundera inte mer över det.

Ännu bättre är Avanzas egna fonder, utan avgifter.

På 15års sikt så kommer det att göra skillnad.

Sen ska man nog vänta med att investera i USA tills Trump är borta. Det kommer få upp&ner många ggr innan han kliver av som President.

Bättre läge att köra Sverige just nu, som varit nere i källaren och vänt och nu är det sakta påväg uppåt igen.
Citera
2026-04-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad du än gör placera inte dina pengar i en global indexfond. Det rådet ger bara de som själva har blivit lurade att göra det. På grund av bristande kunskap och förstånd.
Alldeles för dålig avkastning och för stor risk.

Ska du köra ditt skit nu igen??😂

För den som inte kan börsen alls, så finns det bara ETT vettigt alternativ, och det är indexfonder.
Att tro att man som enskild amatörmässig ”trader” ska snitta på en avkastning som slår index regelbundet (tex i 10-15år), ja det händer enstaka år, men aldrig i längden.

Alla andra former av handel kommer leda till större upp&nedgångar och få folk att med stor sannolikhet paniksälja vid fel tidpunkt eller köpa in sig vid fel tidpunkt (när media börjar rekommendera enskilda aktier, då har oftast den större uppgången redan skett).

Det finns mängder med människor som är långt mkt smartare än vad både du och jag, som har forskat på det jag skriver.

Sen, om du känner att du vill lära dig att handla seriöst för högre avkastning, ja men det är ju något annat.
Citera
2026-04-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ska du köra ditt skit nu igen??😂

För den som inte kan börsen alls, så finns det bara ETT vettigt alternativ, och det är indexfonder.
Att tro att man som enskild amatörmässig ”trader” ska snitta på en avkastning som slår index regelbundet (tex i 10-15år), ja det händer enstaka år, men aldrig i längden.

Alla andra former av handel kommer leda till större upp&nedgångar och få folk att med stor sannolikhet paniksälja vid fel tidpunkt eller köpa in sig vid fel tidpunkt (när media börjar rekommendera enskilda aktier, då har oftast den större uppgången redan skett).

Det finns mängder med människor som är långt mkt smartare än vad både du och jag, som har forskat på det jag skriver.

Sen, om du känner att du vill lära dig att handla seriöst för högre avkastning, ja men det är ju något annat.
Nej det är helt ovettigt.
Varför lura henne att förlora sina pengar.
Bara för att du blivit lurad, ska du inte vara så taskig att du vill lura andra att placera i indexfonder som har skitdålig avkastning och riskerar rasa rätt ner bara bubblan i USA spricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in