Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Ska föräldrar alltså få böter om de inte kan tvinga sina barn till t ex kaos-skolor? Är det inte bättre att fixa skolan dvs få ordning och reda, ha mindre klasser och ha katederundervisning!
Ja, ett mynt har två sidor, en fram- och baksida. L föreslår ju indragning av friskolor alternativt att de åtminstone förbjuds ha vinstutdelning vilket är något komiskt då de själva var del i att införa friskolereformen.
I sak håller jag med om att friskolereformen har skapat ett totalt dysfunktionellt system där elever inte längre är elever utan kunder som hotar med konsekvenser om de inte får toppbetyg trots mediokra insatser. Ett borttaget friskolesystem skulle således kunna lösa betygsinflationen.
Dock, risken är att föräldrar inte längre kan välja skola för sina barn för att a) slippa blattar och b) problemen med skolan kvarstår då skolan måste förstatligas för att skapa kvalitet åt lärare och ställa höjda krav istället för att konstant sänka kraven till lärarutbildningen.
Vidare bör man börja fundera på om det är meningsfullt att ha gemensamma klasser för elever vid högstadiet då många elever inte är lämpade för högre studier. För mååånga år sedan gick jag på mitt högstadie i en klass med svenska elever enbart med blandad socioekonomisk bakgrund där en del kastade tända tändstickor runtomkring sig.
Som exempel är Handelshögskolan försökte lösa problemet med betygsinflation med att införa krav på högskoleprov med minsta gräns på 1,3, om jag minns rätt, men då det ledde till att andelen kvinnliga studenter minskade från ca 40% till 29%, så valde Handelshögskolan att ta bort kravet. Således, 1,3 på HP är inget omöjligt krav, men då antalet obildade kvinnliga studenter inte klarade av kravet valde de att ta väck kravet varvid vi nu har studenter som lallar igenom utbildningen utan att ha erforderliga kunskaper.