2026-04-17, 15:33
Medlem
Dom borde förbjuda alla däck på gatorna i stockholm. Det kommer massa dödliga partiklar även från vanliga däck. Ett däckförbud hade suttit som en smäck!
Citera
2026-04-17, 15:45
Medlem
Personligen berörs jag inte alls av det här, men jag har väldigt svårt att känna att det är synd om någon för att den riskerar böter om den kör med dubbdäck i sthlms innerstad. Och det är nog allt jag har att säga om saken.
Citera
2026-04-17, 16:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Hur fungerar kontrollen av dessa förbud i praktiken? Jag har kört med dubb i dessa zooner flera gånger i jobbet. Inte av nått högfärdigt förakt för lag -och ordning utan för att jag inte haft koll på vad som gäller. Liksom kommit på efteråt "ja just det... "
Citera
2026-04-17, 16:12
Medlem
Men det är väl bra att förbättra luftkvaliten? Städerna är ju till för människorna inte för bilarna, Stockholm har dessutom bra kollektivtrafik så man behöver inte ta bilen hela tiden. Det är mycket trevligare att ha en stad man kan gå i en någon amerikansk bilburen asfaltsöken.
Citera
2026-04-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hur fungerar kontrollen av dessa förbud i praktiken? Jag har kört med dubb i dessa zooner flera gånger i jobbet. Inte av nått högfärdigt förakt för lag -och ordning utan för att jag inte haft koll på vad som gäller. Liksom kommit på efteråt "ja just det... "

Ungefär samma som hastighetskontroller.

Låg chans att åka dit - däremot kommer det nog ha en stor påverkan på antalet dubbdäck i hela Stockholm - blir ju inte katastrof om en vilsen turist eller knegare då och då råkar irra sig in med dubbdäck.
Citera
2026-04-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vet redan hur det kommer att låta om det införs i Sthlm, att det är en klassfråga och de med pengar kan köpa sig fria från alla miljösatsningar?

Det är mest yrkesförare som betalar skulle jag säga.
Citera
2026-04-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Förmodligen hade betydligt fler dödsolyckor kunnat undvikas om alla följde hastighetsreglerna.

Eller om cyklisterna inte körde mot rött. Eller om vi inte hade Foodora o Wolt i Stockholmstrafiken.

Så då är frågan: Vilken åtgärd känns mest befogad?
Citera
2026-04-17, 16:20
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ungefär samma som hastighetskontroller.

Låg chans att åka dit - däremot kommer det nog ha en stor påverkan på antalet dubbdäck i hela Stockholm - blir ju inte katastrof om en vilsen turist eller knegare då och då råkar irra sig in med dubbdäck.

Ah, jo det har du rätt i, tänkte inte så långt att lokalförbudet leder till en positiv inverkan vägslitage/miljö överlag. Jo det är precis det jag varit när det skett, en förvirrad knegare
Citera
2026-04-17, 16:21
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Precis. MP jagar bilister med blåslampa i Stockholm.

De senaste tio åren har staden investerat över två miljarder i ny cykelinfrastruktur. Man har dubblat avgiften för boendeparkering, infört miljözoner. Sveavägen i Stockholm genomgår just nu en kulturarvsfientlig skövling där två av fyra körfält för biltrafik tas bort. Buss- och cykelfiler har utökats osv osv. Hela stans vägnät håller på att haverera.

MP:s mål är att bli Europas främsta cykelstad.

Skrota Miljöpartiet! Finns inte ett parti som ställt till det värre än vad vi nu ser konsekvenserna av, i landet Sverige. Partiet ligger bakom precis allt av den dystra framtid som vi har framför oss. Konsekvenserna av detta parti är så omfattande, med kostnader som är så hissnande, att en riksrätt vore det enda alternativet som återstår.
Citera
2026-04-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.expressen.se/nyheter/politik/dubbdack-forbjuds-pa-fler-gator-i-stockholm/#:~:text=Dubbd%C3%A4ck%20f%C3%B6rbjuds%20p%C3%A5%2 0fler%20gator%20i%20Stockholm,-00:00&text=F%C3%B6rbudet%20tr%C3%A4der%20i%20kraft %201,mellan%20Tegelbacken%20och%20Norra%20Bantorge t.

Det blir bara bättre och bättre att bo i Sthlm, eller vad säger ni innerstadsbor?

Läppar får ju naturligtvis också tycka till.

Får hoppas det kommer 30 cm snö och -6 grader följt av 0-1 grader dagen efter .
Citera
2026-04-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolacowboys
Avskyr miljöpartiet.... ska köpa snökedjor och brumma på lite extra på Hornsgatan med min bensinare...
Håller med fullständigt, fattar inte hur ett så litet parti som miljöäcklena får vara med och bestämma
Citera
2026-04-17, 18:22
Medlem
Om man kör från Norrland för att besöka Stockholm är tanken att man ska ha ett släp med andra däck man kan byta till i Roslagstull? De som bor på Valhallavägen och behöver ta bilen till fjällen, hur ska de göra? Detta kan ju leda till ökade dödsfall i trafiken när folk sladdar runt med sina friktionsdäck på isiga vägar utanför Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in