2026-09-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast systemet vet ju inte varför du inte röstar.. de kanske tror du är sjuk eller bortrest eller inte är intresserad.. de får ju inte den signalen du tror att du ger dom.
Det gör mig inget, det är för min egen skull jag vägrar delta. Vad andra tycker och tänker (eller inte tycker och tänker) om saken är mig egalt.

Man kan inte bota denna sjuka genom att kasta sig rakt in i den - då blir man själv en del av den. Den enda man kan göra är att ställa sig utanför.
Citera
2026-09-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det gör mig inget, det är för min egen skull jag vägrar delta. Vad andra tycker och tänker (eller inte tycker och tänker) om saken är mig egalt.

Man kan inte bota denna sjuka genom att kasta sig rakt in i den - då blir man själv en del av den. Den enda man kan göra är att ställa sig utanför.

Ja du gör precis som du vill ingen ska påverka dig... jag tror dock typ Knapptryckarna är de parti isf som skulle passa dig bättre OM du hade röstat. Men du gör exakt som du vill.
Citera
2026-09-11, 11:29
Medlem
Eftersom inget parti tänker göra inkomst på kapital pensionsgrundande så finns det inget parti jag vill rösta på. Möjligen Elsa Widding eftersom jag gillar henne som person.
Citera
2026-09-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Du brinner för en värld som är mer demokratisk då?

Hur blir Sverige mer demokratiskt om Islam tar över och vi blir minoritet i vårt egna land?

Är det inte bättre att rösta bort den situationen först och rädda oss från det?
Det tåget har tyvärr gått för länge sedan - nu är det EU, NATO osv. som bestämmer kursen. Säger de till Sverige att vi måste ta in 100.000 nänniskor varje år för att säkra den Heliga Tillväxten, så gör Sverige det. Det är inte ideologi som styr, utan endast en enda parameter: tillväxt. För slutar tillväxten så kollapsar korthuset (vilket det snart gör ändå).
Citera
2026-09-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ja du gör precis som du vill ingen ska påverka dig... jag tror dock typ Knapptryckarna är de parti isf som skulle passa dig bättre OM du hade röstat. Men du gör exakt som du vill.
Ja, det fanns en tid då jag säkerligen haft energin och intresset, men inte längre. Tack för tipset i alla fall!
Citera
2026-09-11, 11:46
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Skulle nog rekommendera Direktdemokraterna framför Knapptryckarna.
Citera
2026-09-11, 11:47
Medlem
Citat:
Det tåget har tyvärr gått för länge sedan - nu är det EU, NATO osv. som bestämmer kursen. Säger de till Sverige att vi måste ta in 100.000 nänniskor varje år för att säkra den Heliga Tillväxten, så gör Sverige det. Det är inte ideologi som styr, utan endast en enda parameter: tillväxt. För slutar tillväxten så kollapsar korthuset (vilket det snart gör ändå).

Okej, tråkigt för dig att du inte kan ändra dig. Jag ser det som ett tecken på egosim och att man inte vill vara ärlig, kunna byta åsikt mm.

EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren så de bestämmer riktning nu, ett exempel är att de har fått igenom invandringslagar som gynnas nationella och nationerna. Man har börjat lyckas med det ingen trodde skulle va möjligt, att börja reformera EU innefrån. Kan man rösta i favör för invandringskritiska lagar så kan man börja ändra andra lagar med och EUs utformning, makt samt inflytande över nationalstater i Europa.

Nato hur bestämmer de kursen? Några konkreta exempel som är lämpligt att du bör säga för att styrka det i en debatt??

Regeringen år 2022-2026 tog inte beslutet att strypa invandringen för de va för fega. Får Tidö majoritet och SD får migrationsposten så kommer de strypa anhöriginvandringen helt, det är 100 % garanterat.

Du nämner tillväxten? Menar du tillväxt på människor eller vad menar du? Och av vilken anledning kommer korthuset kollapsa snart ändå som du påpekar?
Citera
2026-09-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Skulle nog rekommendera Direktdemokraterna framför Knapptryckarna.

Ja dom ligger också nära... Men vill man inte rösta alls ska man inte göra det!
Citera
2026-09-11, 11:52
Medlem
Citat:
Okej, tråkigt för dig att du inte kan ändra dig. Jag ser det som ett tecken på egosim och att man inte vill vara ärlig, kunna byta åsikt mm.

EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren så de bestämmer riktning nu, ett exempel är att de har fått igenom invandringslagar som gynnas nationella och nationerna. Man har börjat lyckas med det ingen trodde skulle va möjligt, att börja reformera EU innefrån.

Nato hur bestämmer de kursen? Några konkreta exempel som du bör säga för att styrka det i en debatt??

Regeringen år 2022-2026 tog inte beslutet att strypa invandringen för de va för fega. Får Tidö majoritet och SD får migrationsposten så kommer de strypa anhöriginvandringen helt, det är 100 % garanterat.

Du nämner tillväxten? Menar du tillväxt på människor eller vad menar du? Och av vilken anledning kommer korthuset kollapsa snart ändå som du påpekar?
Ja, det verkar vara en nationalsport här på Flashback att alltid vilja ha rätt, aldrig ändra åsikt. Men, sådan är den moderna människan.

Myten om den eviga tillväxten kan man höra om precis överallt. Tillväxten måste ständigt öka, fler måste bli fler som konsumerar mer och mer. Stannar den av så kollapsar hela det ekonomiska systemet vi lekt med (som är globalt numera). Problemet med evig tillväxt är att naturlagarna sätter stopp för den, förr eller senare. Kanske imorgon, kanske om 100 år. Men likt bakterierna i petriskålen kommer festen att vara över.
Citera
2026-09-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ja, det verkar vara en nationalsport här på Flashback att alltid vilja ha rätt, aldrig ändra åsikt. Men, sådan är den moderna människan.

Myten om den eviga tillväxten kan man höra om precis överallt. Tillväxten måste ständigt öka, fler måste bli fler som konsumerar mer och mer. Stannar den av så kollapsar hela det ekonomiska systemet vi lekt med (som är globalt numera). Problemet med evig tillväxt är att naturlagarna sätter stopp för den, förr eller senare. Kanske imorgon, kanske om 100 år. Men likt bakterierna i petriskålen kommer festen att vara över.

Du svarar inte ens på 10 % av mina frågor och dina påståenden och styrker dom inte. Är det nåt du tänker göra eller ska du bara fortsätta skita på den andra personen du har en "konversation" med?

EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren så de bestämmer riktning nu, ett exempel är att de har fått igenom invandringslagar som gynnas nationella och nationerna. Man har börjat lyckas med det ingen trodde skulle va möjligt, att börja reformera EU innefrån. Kan man rösta i favör för invandringskritiska lagar så kan man börja ändra andra lagar med och EUs utformning, makt samt inflytande över nationalstater i Europa.

Nato hur bestämmer de kursen? Några konkreta exempel som du bör säga för att styrka det i en debatt??

Naturresurserna kommer ta slut ändå. Det som kommer hända är att man långsamt ställer om ekonomin, man kommer på nya tekniker för energiförsörjning osv. eller återvinner 100 % av material som finns att tillgå. En blandning av allt förmodligen.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-11 kl. 11:59.
Citera
2026-09-11, 12:04
Medlem
Citat:
Du svarar inte ens på 10 % av mina frågor och dina påståenden. Är det nåt du tänker göra eller ska du bara fortsätta skita på den andra personen du har en "konversation" med?

EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren så de bestämmer riktning nu, ett exempel är att de har fått igenom invandringslagar som gynnas nationella och nationerna. Man har börjat lyckas med det ingen trodde skulle va möjligt, att börja reformera EU innefrån.

Jag anser att det saknar relevans att "EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren".

Jag förstår inte riktigt vad du menar med: "Nato hur bestämmer de kursen? Några konkreta exempel som du bör säga för att styrka det i en debatt??" Eller du menar att du kan påverka vad som bestäms i NATO? Hur då?

Citat:
Naturresurserna kommer ta slut ändå. Det som kommer hända är att man långsamt ställer om ekonomin, man kommer på nya tekniker för energiförsörjning osv. eller återvinner 100 % av material som finns att tillgå. En blandning av allt förmodligen.
Det är "nya tekniker" som satt oss i denna knipa - det är inte lösningen. Det finns bara en lösning och inget parti i Sverige eller världen företräder den, och det är anledningen till att mänskligheten helt enkelt gasar tills det rasar.
Citera
2026-09-11, 12:15
Medlem
Citat:
Jag anser att det saknar relevans att "EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren".

Jag förstår inte riktigt vad du menar med: "Nato hur bestämmer de kursen? Några konkreta exempel som du bör säga för att styrka det i en debatt??" Eller du menar att du kan påverka vad som bestäms i NATO? Hur då?

Det är "nya tekniker" som satt oss i denna knipa - det är inte lösningen. Det finns bara en lösning och inget parti i Sverige eller världen företräder den, och det är anledningen till att mänskligheten helt enkelt gasar tills det rasar.

Du anser att det saknar relevans att EU har fått en konservativ och nationell majoritet i kammaren? Varför gör du det när de röstar för politik som inte har destruktiva resultat? Väldigt många av dessa partier är för mindre överstatlighet och skulle kunna göra EU mindre överstatligt genom att fortsätta reformera EU.

Gällande Nato: Nato är den enda garanten för att Ryssland inte ger sig på andra Natoländer just nu. Eller någon annan makt heller för den delen. Det borde ses som en bra sak av de flesta. Tycker du annat varför de inte är så, fram med bevis i sådanafall, inte bara påstående. (tack)

Jag ser hopp i Asteroid mining, solkraft t.ex. och 100 % återvinning som en klar vinnare. Men som sagt, naturresurser har sin gräns och vi kommer alla till den gränsen.

Att människan hittar på nya saker, bygger saker etc. är något som tagit oss dit vi är idag. Det ligger djupt i oss, det är en del av att ha en stor hjärna, alltså människan. Vad ska vi göra? Sitta i en skog med ett spjut enbart?

Har man ett gott miljöarbete, håller befolkningen på en bra nivå så kommer miljöförstöringen bli minimal. Det går att styra om man vill. Det som inte går att styra är våra naturresurser de kommer ta slut tillslut, men det är något som sker sakta. Samhället blir förändrat helt enkelt. Det blir som en värld med träbåtar och kärnvapen. (Kanske inte exakt detta, men du fattar.)

Samhället kommer vara annorlunda bara, det är ju inte som att jorden kommer explodera likt en sketch från Monty Phyton för att vissa naturresurser tar slut. USA kanske kommer hålla på o trassla in sig i mindre konflikter, vilket inte är rätt eller bra. För att få tillgång till olja. Men det kommer förhoppningsvis inte leda till ww3.

Det som är viktigt är att göra saker förnybart, det tror jag är en bra vinnare, det gör oss också mer självförsörjande och mindre beroende av andra länder. Det i kombination med nya tekniker kan göra att samhället håller under ett väldigt bra tag framöver. Vem vet vad för nya tekniker som kan komma?

Jag tror t.ex. på att Aliens finns, du vet de där Tictac ufona som militären filmade? Att det finns teknik som kan böja gravitationsfält. Om det finns teknik som är sådan eller annan liknande teknik som vi inte hade en aning om att det skulle finnas. Hur kommer framtiden se ut då? Och teknik som också har oändligt med resurser att ta ifrån?
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-11 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in