2026-09-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Hur är de del av samma om de har olika åsikter och saker de vill göra?
Yrkespolitiker är knappast ideologer - de är människor som gillar makt och att bestämma, som drivs av att nå (vad de upplever är) framgång. För att nå hela vägen in i Riksdagen tillhör du en ganska smal skara människor som armbågat sig fram genom partiets interna kanaler för att säkra dig en plats blad de 349 utvalda. Du har ett välsmort munläder, gillar makten och alla dess fördelar - 81.000 i månadslön osv. Partipolitik handlar i grunden om att säkra sig en plats vid makten och runt soppköket, annars hade man ju inte svängt i frågor hejvilt som man gör på grund av folkopinionen. Det enda som trumfar folkets ilska är förstås EU, NATO och andra globalistiska projekt - då är man inte speciellt lyhörd plötsligt.

Dessa politiska broilers och professionella snickesnackare representerar inte folket, oavsett vilket parti de råkar företräda. De lever i sin egen bubbla, i sina elfenbenstorn, och får sin legitimitet från alla som röstar systemet. Denna koloss, detta odjur, som vi alla eldar på och ger liv - samhället - är anledningen till att det blivit som det blivit på planeten. Så, när jag hör att politiker har "olika åsikter" så är det ju lite som att de diskuterar vilka färger olika nyanser av grönt har. De är ju alla gröna, bara olika nyanser.
Citera
2026-09-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Inte om folk röstar rätt i det här valet. Då finns det en chans att vända på detta.
Ja, så tänkte jag också år 2010. Inte mycket har blivit bättre om man säger så.
Citera
2026-09-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Soffliggare i alla länder - förenen eder!

Jag är förstås inte ensam om att bojkotta den fars som politiken är. Att rösta (även blankt) är att legitimera detta korrupta skitsystem, därför ligger vi på soffan i höst!

Ett gäng lismande kappvändare som gett upp all ideologi för status och pengar. Mutkolvar och globalister är de allihopa, från höger till vänster. Avgå alla och börja jobba inom hemtjänsten istället där de kan göra nytta för en gångs skull. Eller använd dem som bojsänken, i kraftfoder eller vad som helst, bara de aldrig får bestämma över oss mer.

Fall inte för floskler och plattityder om att det är din plikt, eller att man inte har någon rätt att klaga om man inte röstar. Låt inte det globala, kapitalistiska tankevirusets svammel få er att ändra er utan nu står vi fast i vårt beslut. Precis som de som vill leka pang-pang i skogen får sköta sitt så kan de som tror på politiken dyrka sina avgudar - oss bekommer det inte.

Men varför kommer just du avstå från att rösta i höst? Vore kul att höra hur ni andra resonerar!

Väl mött och det ska bli ett nöje att skratta tillsammans åt den fars som nu kommer utspela sig i TV och på internet

Även om du inte planerar att rösta bör du överväga att stödrösta på ett parti utanför riksdagen. Är du osäker på alternativen finns småpartierna med i flera valkompassen Röstarätt appen. Små partier behöver stöd för att kunna växa.
Citera
2026-09-11, 11:11
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ja, så tänkte jag också år 2010. Inte mycket har blivit bättre om man säger så.
Så du tänker bara låta muslimerna ta över detta land?
Citera
2026-09-11, 11:12
Medlem
Haha folk som inte röstar kvalar direkt in till idiotpacket🤣🤣🤣 jävla idioter asså.
Citera
2026-09-11, 11:18
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Haha folk som inte röstar kvalar direkt in till idiotpacket🤣🤣🤣 jävla idioter asså.

Med tanke på hur lågt valdeltagande det är runt om i delar av världen så är det vi som avviker. Det är frukterna av ett högtillit-samhälle, som vissa äldre verkar tro de lever kvar i.
Citera
2026-09-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Även om du inte planerar att rösta bör du överväga att stödrösta på ett parti utanför riksdagen. Är du osäker på alternativen finns småpartierna med i flera valkompassen Röstarätt appen. Små partier behöver stöd för att kunna växa.
Problemet med detta är att det är en röst på systemet - jag vill inte ge det mer livskraft. Kan man rösta mot parlamentarisk demokrati kanske det hade varit något, men det tror jag varit ganska förbjudet.

Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Så du tänker bara låta muslimerna ta över detta land?
Haha, var det man lät?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, precis så är det ju. Du skall rösta, men Gud nåde dig om du röstar fel. Jag röstade fel 2010 och fick veta det med råge - herregud vilket hatiskt drev i massmedia och även i verkliga livet.

Men du är inne på en annan viktig punkt: detta förakt för den "vanliga människan" (som såssarna pratar sig varma om just nu). "Bönder" har till exempel länge använts som ett skällsord, någon som är korkad och obildad. Men faktum är att det var just bönder vi var i 10.000 år (innan dess jägare och samlare) - utan bönder, inga städer osv. De tror sig vara löskopplade från verkligheten i sina elfenbenstorn bland molnen, att man kan spotta ner på världen där under utan konsekvenser, men de lär snart bli varse om hur instabilt deras luftslott egentligen är.

Bra skrivet. Jag vill förtydliga det där som fetats. Själva liberala demokratin som vi har idag bygger på upplysningstidens liberala moralfilosofi (ej att förväxla med ekonomisk liberalism) och tanken är att fria människor ska kunna komma fram till den bästa lösningen. Problemet är att det förutsätter att alla gör det inom den liberala filosofins spelregler och om pöbeln kommer till en annan lösning, ja då blir man genast en extremist som hotar det fria samhället och ideologin..

Så nej, jag röstar inte och småpartierna förtjänar inget heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fantastiska argument!
Citera
2026-09-11, 11:23
Medlem
Citat:
Yrkespolitiker är knappast ideologer - de är människor som gillar makt och att bestämma, som drivs av att nå (vad de upplever är) framgång. För att nå hela vägen in i Riksdagen tillhör du en ganska smal skara människor som armbågat sig fram genom partiets interna kanaler för att säkra dig en plats blad de 349 utvalda. Du har ett välsmort munläder, gillar makten och alla dess fördelar - 81.000 i månadslön osv. Partipolitik handlar i grunden om att säkra sig en plats vid makten och runt soppköket, annars hade man ju inte svängt i frågor hejvilt som man gör på grund av folkopinionen. Det enda som trumfar folkets ilska är förstås EU, NATO och andra globalistiska projekt - då är man inte speciellt lyhörd plötsligt.

Dessa politiska broilers och professionella snickesnackare representerar inte folket, oavsett vilket parti de råkar företräda. De lever i sin egen bubbla, i sina elfenbenstorn, och får sin legitimitet från alla som röstar systemet. Denna koloss, detta odjur, som vi alla eldar på och ger liv - samhället - är anledningen till att det blivit som det blivit på planeten. Så, när jag hör att politiker har "olika åsikter" så är det ju lite som att de diskuterar vilka färger olika nyanser av grönt har. De är ju alla gröna, bara olika nyanser.

Du brinner för en värld som är mer demokratisk då?

Hur blir Sverige mer demokratiskt om Islam tar över och vi blir minoritet i vårt egna land?

Är det inte bättre att rösta bort den situationen först och rädda oss från det?
Citera
2026-09-11, 11:23
Medlem
Citat:
Problemet med detta är att det är en röst på systemet - jag vill inte ge det mer livskraft. Kan man rösta mot parlamentarisk demokrati kanske det hade varit något, men det tror jag varit ganska förbjudet.

Haha, var det man lät?

Fast systemet vet ju inte varför du inte röstar.. de kanske tror du är sjuk eller bortrest eller inte är intresserad.. de får ju inte den signalen du tror att du ger dom.
Citera
2026-09-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
Bra skrivet. Jag vill förtydliga det där som fetats. Själva liberala demokratin som vi har idag bygger på upplysningstidens liberala moralfilosofi (ej att förväxla med ekonomisk liberalism) och tanken är att fria människor ska kunna komma fram till den bästa lösningen. Problemet är att det förutsätter att alla gör det inom den liberala filosofins spelregler och om pöbeln kommer till en annan lösning, ja då blir man genast en extremist som hotar det fria samhället och ideologin..

Så nej, jag röstar inte och småpartierna förtjänar inget heller.
Exakt! Och tack detsamma - riktigt bra sammanfattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in