2026-04-14, 16:27
Medlem
Offerviljas avatar
Kebab såklart. Det är adana, iskender, alinazik, beyti, cökertme, döner, sis och en massan andra sorters kebab. Sedan har de köfte (köttbullar), gözleme (tunnbröd fylld med saker), lahmacun (pizza typ), dolmar, burek, salladen coban, en massa fisk och skaldjur...

Är det turkiska köket ett av världens bästa - eller är mat där lite för enkel för att ligga i den absoluta toppen?

Väljer att stava maträtterna halvsvenskt eller typ nåt. Siş heter det väl t.ex. hos dem, men shish heter oftast i Sverige. Turkarna har en massa andra tecken också som jag inte förstår mig på.
Citera
2026-04-14, 16:38
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Det är i alla fall ett av världens tre klassiska kök, tillsammans med det franska och kinesiska. Den främsta orsaken till dessa tre köks position är blandningen från alla håll och kanter. Eklektiskt.

Edit: Flera kök har förstås med tiden tillkommit på topplistan, främst det italienska, japanska, indiska.
Senast redigerad av Guldner.Spessart 2026-04-14 kl. 16:40.
Citera
2026-04-14, 16:54
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag har varit flera gånger i Istanbul.
Hittade inte mat jag gillade fast jag testade lokala restauranger.
Kebaben och liknande smakade får och get.
Citera
2026-04-14, 17:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det därför det finns turkiska restauranger överallt?
För det finns väl turkar i Sverige?
Citera
2026-04-14, 17:30
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Finns nog fler turkiska restauranger i Tyskland, eftersom turkarna är många fler där.

I Sverige kanske det finns turkiska restauranger i Fittja eller något annat ghetto jag aldrig besöker.
Citera
2026-04-14, 17:43
Medlem
Jag var i Bodrum vid kusten i Turkiet.
Grymt bra mat. Otroligt vällagad och smakrikt. Deras tunna pizzor, fyllda paprikor, grillrätter av alla slag, fiskrätter i Gumusluk var också en höjdare. Fenomenalt god mat. Alla som var med höll med om det.
Citera
2026-04-14, 17:49
Medlem
Av alla resor jag gjort hittills har Turkiet vart det land med bäst mat med hästlängder.
Citera
2026-04-14, 17:55
Medlem
MrMarios avatar
Nej, det är bara äckligt snusk. Liksom nästan all mat från Asien-Mellanöstern-Afrika.
Citera
2026-04-14, 18:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Kebab såklart. Det är adana, iskender, alinazik, beyti, cökertme, döner, sis och en massan andra sorters kebab. Sedan har de köfte (köttbullar), gözleme (tunnbröd fylld med saker), lahmacun (pizza typ), dolmar, burek, salladen coban, en massa fisk och skaldjur...

Är det turkiska köket ett av världens bästa - eller är mat där lite för enkel för att ligga i den absoluta toppen?

Väljer att stava maträtterna halvsvenskt eller typ nåt. Siş heter det väl t.ex. hos dem, men shish heter oftast i Sverige. Turkarna har en massa andra tecken också som jag inte förstår mig på.

Finns det någon turkisk restaurang i Sverige du rekommenderar?
Citera
2026-04-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om du menar pizzeriorna så är nog majoriteten kurder som driver dom och kalla inte pizzeriorna för restaurang dom är och förblir pizzerior!
Citera
2026-04-14, 18:23
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nej, det är bara äckligt snusk. Liksom nästan all mat från Asien-Mellanöstern-Afrika.

Men jag gissar att du tycker svältmat som lutfisk är fantastiskt gott?
Citera
2026-04-14, 18:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Adana är mycket gott.

Men ett av världens bästa kök vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in