2026-04-16, 15:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Man brukar ju allmän sammanfatta det Turkiska köket med uttrycket turk på burk smakar urk!
Turken smakar nog urk och även jag smakar urk är jag helt säker på, så det har du rätt i, men deras mat är riktigt god.
Men dom är inte ensamma om god mat, men de ligger mycket högt upp mot andra länder.
Och att Turkiet är ett underskattat matland, men massor av gott.
Citera
2026-04-16, 15:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Den roligaste turkiska maten kommer ju tyvärr aldrig till turkiska restauranger i Sverige. Varken musseldolmarna (midye dolma) eller den grillade nyfångade medelhavsfisken eller de rustika grytorna med långkokt lamm och okra (som iofs finns i angränsande länder österut och söderut också). Och mitt livs bästa linssoppa har jag ätit i Istanbul. Men det finns massor av bra kök i världen.
Vist gör det detta, jag testade runt ett gäng länder i en tråd och med barnen.
Barnen gav upp sen och pga det var en hel del arbete och fast jag gjort all planering först.
Allt skulle lagas så nära grunden som det gick, och fann en del gott där.

Sen har jag väl fortsätt testa olika saker från andra länder sedan dess, och ibland större.
Som tex när jag hittade färska Curryblad efter +10års letande, då har det blivit en hel del indiskt.
Nu är jag mellan allt och kör gammalt jag gjort innan, och funderar på vad nästa man ska snöa in sig lite på och lära sig nya saker.

Turkisk mat är definitivt mycket svårt underskattad, och folk inbillar sig det är kebab och en hel del turkisk mat vi haft i Sverige.(Turkisk mat har ju blivit bättre sedan en betydligt tid tillbaka, och pratar om då riktiga restauranger och inte kebabhak.)

Dock än idag finns det en del som inbillar sig kebab måste vara lammkött och inte fattar kebab betyder en sak och grillat kött.
Men såklart i ett land med många muslimer, så blir ju fläskkött något som inte görs så ofta som lamm och annat kött.
Citera
2026-04-16, 17:39
Medlem
Sladdarens avatar
Av de TS nämner för rätter ifrån Turkiet säger jag definitivt inte alls i närheten av världens bästa
Knappast nån finkulinarisk mat i nån mening men gott är det tof men inte stadigt
Det är "streetfood" typ å sånt lägger man inte om man har nåt vett kvar i nån topplista i toppen
på världens bästa käk. Krävs betydligt mer delar och komplexitet i kompositionen av en maträtt än så
Citera
2026-04-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Den matkultur som finns i Turkiet, Libanon och Syrien är naturligtvis ärvd från grekerna och det bysantiska imperiet.

Minus vinkulturen förstås som försvann med religionsskiftet.

Turkarna är ett boskapsskötande stäppfolk som knappast lämnat särskilt många bidrag till kokkonsten.

Ja men en hel del verkar ändå ha tillkommit efter 1453. Från olika håll.
Citera
2026-04-17, 19:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja att de finns förstår jag men sett till antalet människor med turkisk bakgrund är de få.

Barkarby, vem vill åka dit? Är ju knappast något att se där förutom lite utslängda hus och shoppingcenter på en åker/flygbana…Järfälla är oerhört tragiskt övht…

Mina favoritkök är: det italienska, indiska, persiska, thailändska och grekiska. Finns ju säker så mkt god mat från alla hörn och kanter. Tipsa mig gärna om goda rätter från när och fjärran…

Det indiska köket du gillar är väl uppunnet i England för länge sedan? Jag kollade lite på Indisk street food från Indien och det var inte vackert. Getfötter blandat med kryddor och ghee. Åt med händerna gjorde många också.

Apropå bra kök, har du förresten varit i Kroatien, Serbien eller Bulgarien? Balkanköken är underskattade, det mest kända är det grekiska. Men Kroatien hade utsökt mat, och maten i Bulgarien var också bra. Det kroatiska köket är som en blandning av Balkan och Italien, medan Serbien och Bulgarien är mer renodlat Balkan kan man säga.

Edit: jag håller med om att det persiska köket är bra. Goda kebabspett och grytor.
Senast redigerad av JohanSverkersson 2026-04-17 kl. 19:30.
Citera
2026-04-17, 19:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Av de TS nämner för rätter ifrån Turkiet säger jag definitivt inte alls i närheten av världens bästa
Knappast nån finkulinarisk mat i nån mening men gott är det tof men inte stadigt
Det är "streetfood" typ å sånt lägger man inte om man har nåt vett kvar i nån topplista i toppen
på världens bästa käk. Krävs betydligt mer delar och komplexitet i kompositionen av en maträtt än så
Jag varit i Turkiet och smakat deras mat i Side, och måste säga det var inte en endaste dålig rätt.
Utan alla var mycket goda.

I Sverige är det vekt, och bara de fåtal Turkiska restauranger som verkligen kommer nära.
Sen om det är världens bästa kök är en bra fråga, men säger nej på den.
Men är ett riktigt bra matland utan tvekan, och kommer ihåg hur vi alla satt och sade samma och att det var så gott.
Citera
2026-04-18, 06:55
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag varit i Turkiet och smakat deras mat i Side, och måste säga det var inte en endaste dålig rätt.
Utan alla var mycket goda.

I Sverige är det vekt, och bara de fåtal Turkiska restauranger som verkligen kommer nära.
Sen om det är världens bästa kök är en bra fråga, men säger nej på den.
Men är ett riktigt bra matland utan tvekan, och kommer ihåg hur vi alla satt och sade samma och att det var så gott.

Bästa erfarenheten är väl så på plats i landet

Nog äre väl så att den bästa upplevelsen och hantverket är ifrån Turkiet ang hur det ska egentligen smaka på plats där i de rätta regionerna och restaurangerna. Dock känner jag att Turkiet har ganska stora kulturella likheter och släktdrag med mellanöstern liknande mat som Libanon, Syrien, Jordanien och Iran till viss del och sen Georgien och inte minst Grekland där jag har lagat en hel del rätter ifrån samtliga länder. Inte ätit allt på Restaurang osv men lagat det så autentiskt jag bara kan

Så jag vet inte riktigt om jag tycker det är så exklusivt så relativt andra grannländers matkulturer som ändrar lite eller lite mer på liknande rätter. Jag vill helst inte ranka nåt land som världens bästa kök men sån är jag. Jag är en utforskare och en matlagare som ständigt söker nya utmaningar smaker och fastnar inte för nåt vilket kanske många upptäckt med åren att jag inte fastnar för nåt, så jag är nog inte rätt person att fråga om världens bästa kök. Det beror nog på vad jag är sugen på helt enkelt ;-)
Citera
2026-04-18, 08:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Som svar på rubriken i trådstarten vill jag nog säga , Mest troligt absolut inte.
Citera
2026-04-18, 15:59
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Ja, det är underskattat.
Turkiet har ett mer mångfaciterat kök än många andra länder som tas upp i tråden som påstås vara bättre. Era upplevelser av diverse turisthak är irrelevanta, och jag hoppas vid Gud att inte turister som kommer till Sverige tror att svensk mat är det som serverades på "Lunchrestaurang Kulan" och är representativt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in