2026-04-11, 01:01
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag är över 40 idag men när jag var 15 ville jag flytta från umeå till skåne bara för att komma bort från min stad och se nåt nytt.

Hur hade man gjort det idag?
Söker man bara till nåt program och skriver man vill ha eget rum/boende eller hur funkar det?
Citera
2026-04-11, 01:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Fick prata med en syokonsulent (tror jag det hette) när jag gick i 9an. Det var dock ett bra tag sen. Men har för mig att äldsta ungen oxå gjorde det.
Citera
2026-04-11, 02:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag är över 40 idag men när jag var 15 ville jag flytta från umeå till skåne bara för att komma bort från min stad och se nåt nytt.

Söker man bara till nåt program och skriver man vill ha eget rum/boende eller hur funkar det?

Man kan söka till alla skolor som har riksintag vilket egentligen är detsamma som fristående skolor. För att söka till en kommunal skola i annan kommun gäller det att det sökta programmet saknas i hemkommunen.

Boende får man ordna själv.
Citera
2026-04-11, 04:14
Medlem
Citat:
Jepp, i ansökan berättar du att du vill bo själv eller med någon annan, sedan får du en lägenhet nära skolan.

Skriv gärna dit att du även vill ha någon som lagar din mat, tvättar och stryker dina kläder och putsar dina skor.

Här har du för övrigt en relevant tråd, (FB) Vad innebär det egentligen att vara vuxen?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-11 kl. 04:30.
Citera
2026-04-11, 05:25
Medlem
Populuss avatar
Att lyckas med detta kräver att man i god tid ställer sig i bostadsköer, vilket många unga missar. Det borde tillägnas en timme i klassrummet i 6:an med att registrera sig i diverse bostadsköer.
Citera
2026-04-11, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Man kan söka till alla skolor som har riksintag vilket egentligen är detsamma som fristående skolor. För att söka till en kommunal skola i annan kommun gäller det att det sökta programmet saknas i hemkommunen.

Boende får man ordna själv.
På vissa ställen finns väl elevhem?
Citera
2026-04-11, 09:30
Medlem
Citat:

Vissa nischade utbildningar har elevhem, tex. seglarskolor, utbildningar med fokus på idrott etc. Även elitskolor som lundsberg och sigtuna har elevhem (dock med väldigt höga kostnader). Har man fyllt 18 och vill läsa upp gymnasiekompetensen så finns ju många utmärkta folkhögskolor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in