2026-04-10, 23:52
Medlem
Är det att skaffa jobb, betala sin hyra, räkningar?

Körkort, bil?

Har det med mogenhet att göra? Ta ansvar för sina handlingar?

Det är inte bara vad man gör utan vad man inte gör?

Finns det ett definitivt svar på denna fråga?
Citera
2026-04-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10

Körkort, bil?

Jag har hört att man räknades/förväntades klara sig själv i vildmarken som 12-13åring på stenåldern. Det är rätt vuxet.
Citera
2026-04-11, 00:12
Medlem
Zaedrewss avatar
När du klarar dig utan hjälp av någon. Men det är ju inget svar egentligen. Så stor skillnad på det. Vissa kommer just få klara sig helt allena. Bli vuxna på eget vis. Klara detta med bostad, räkningar etc. Medan för andra kommer det alltid finns ett skyddsnät. Ok testa om det inte funkar har vi dig.
Citera
2026-04-11, 00:26
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag har hört att man räknades/förväntades klara sig själv i vildmarken som 12-13åring på stenåldern. Det är rätt vuxet.

Var har du hört det?
Stenåldern varade i 10 000-tals år och det fanns ett stort antal olika kulturer.
Det finns ingen dokumentation från den tiden, varken skriftlig eller på andra sätt, så att hävda att det förväntades något sådant av en 12-13-åring är bara taget ur luften.

Rent logiskt kan man tänka sig att barnen behövde bidra till gruppens försörjning och överlevnad så snart de kunde, men det är en annan sak än ditt påstående.
Citera
2026-04-11, 00:27
Medlem
Citat:

Körkort, bil?

Att vara vuxen är när du slutar vänta på att någon annan ska styra ditt liv och istället försöker styra det själv, även när du inte känner dig redo.
Att vara vuxen är att fatta beslut trots osäkerhet, de som säger annat kan dra sig i röven för de snackar skit.
Citera
2026-04-11, 00:36
Medlem
Citat:

Körkort, bil?

Vara oberoende av sina föräldrar.
Citera
2026-04-11, 00:53
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ja precis, att kunna ta ansvar för sitt eget liv med allt vad det innebär. Sen kan man ju plocka vuxen poäng oxå, så som att dricka kaffe.
Citera
2026-04-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Var har du hört det?
Stenåldern varade i 10 000-tals år och det fanns ett stort antal olika kulturer.
Det finns ingen dokumentation från den tiden, varken skriftlig eller på andra sätt, så att hävda att det förväntades något sådant av en 12-13-åring är bara taget ur luften.

Rent logiskt kan man tänka sig att barnen behövde bidra till gruppens försörjning och överlevnad så snart de kunde, men det är en annan sak än ditt påstående.
Behöver inte se så långt tillbaks som stenåldern!

Känner en äldre man runt 90år någonting, så född på 1930 talet.

Han var "bondpojk", flyttade hemifrån när han var 13år och försörjde sig själv, som dräng på en bondgård några mil bort från barndomsgården.

Vilken 13åring idag är mogen att klara det, eller ens en 20åring...
Citera
2026-04-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja precis, att kunna ta ansvar för sitt eget liv med allt vad det innebär. Sen kan man ju plocka vuxen poäng oxå, så som att dricka kaffe.
Eller att dricka sprit, och röka det är också vuxet.
Citera
2026-04-11, 01:05
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Eller att dricka sprit, och röka det är också vuxet.
Hehe ja det är väl det.
Citera
2026-04-11, 01:08
Moderator
tobess avatar
Jag tror man får separera begreppen lite. Det är skillnad på att vara vuxen och att vara mogen.

Enligt definitionen är man "vuxen" när man är 18 (eller ärligt talat, däromkring) för då har man växt klart. Mogen är dock väldigt varierande. Vissa är väldigt mogna före de är vuxna, samtidigt som vissa aldrig blir det.

Jag anar att frågan är mer angående när man är mogen och då skulle jag väl svara ungefär något i stil med i det skedet när man klarar av att tänka på andra och inte bara sig själv. Man går till jobbet även om man inte vill, man betalar skatt även om man hellre skulle behålla pengarna, man stiger upp i svinottan på en lördag för att ta hand om barnen, man tar hand om åldrande föräldrar även om man skulle vilja göra annat o.s.v. o.s.v. Det behöver inte nödvändigtvis handla om saker man vill göra men snarare att man gör dom likt förbannat för att man vet att man borde.

Jag håller inte med om att någon definition skulle vara att vara helt oberoende, även om jag personligen är det. Det beror ju mycket på hur det yttrar sig. Om en fullvuxen person fortfarande har mamma att tvätta kläderna så visst, men om de ringer föräldrarna för råd vid t.ex. stora beslut så skulle jag väl snarare se det som rätt sund familjedynamik snarare än att de är omogna. Om något så skulle jag väl nästan vilja påstå att de som tror sig vara allvetande är bland de som inte är mogna.
Citera
2026-04-11, 01:13
Medlem
Det är när man har 5 miljoner kronor på banken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem