2026-04-13, 04:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vi skaffade våra två första barn när min fru var 30-35. Sen var det omöjligt att få en sladdis. På andra IVF-insättningen funkade det och fyllda 42 nedkom min fru med barn nr 3. Vi har aldrig berättat för någon att vi kört med IVF och folk är så imponerade av min frus fertilitet. Just sayin’…

Mm, jag vet. Har en kompis som fick IVF efter 40.

Det är väldigt olika hur länge det funkar.

Nu är inte mens tecken på fertilitet men hur olika det kan vara, min ena tjejkompis slutade ha mens när hon var 55, den andra tjejkompisen när hon var 44. Stor skillnad!
Citera
2026-04-13, 05:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
saudiarabien är extremt uppdelat. De har en enorm andel inflyttade arbetare från östasien bland annat. Dessutom en hel del arbetare från väst. Dessa drar nog ner snittet rätt kraftigt. Tittar man på araberna i området ser man nog helt andra siffror.

I Saudiarabien använder par också fosterdiagnostik för att ta bort flickfoster. Det är förbjudet i lag men görs ändå på privatkliniker. Det är ju viktigt för muslimer att ha flera söner, och på det sättet kan man skaffa tre söner utan att samtidigt (statistiskt sett) behöva ha tre döttrar också. Döttrar måste vaktas så att de inte förlorar sin mödomshinna före bröllopsnatten, och man måste spara ihop till deras hemgift... De är en dålig affär.

Men det kommer snart att bli samma problem där som i Kina med ett stort överskott av giftasvuxna män... Kanske kommer de att importera kvinnor åt sig.
Citera
2026-04-13, 05:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mm, jag vet. Har en kompis som fick IVF efter 40.

Det är väldigt olika hur länge det funkar.

Nu är inte mens tecken på fertilitet men hur olika det kan vara, min ena tjejkompis slutade ha mens när hon var 55, den andra tjejkompisen när hon var 44. Stor skillnad!

Åt ena hållet är det ju det - när menstruationerna har slutat komma är man definitivt inte fertil längre. Men många kvinnor tror felaktigt, att man ÄR fertil så länge som man har mens, och det stämmer ju inte. Äggen blir befruktningsodugliga bortåt 10 år före den sista mensen (som kommer vid 52 i genomsnitt, och så länge är ju ingen kvinna fertil).
Citera
2026-04-13, 05:23
Medlem
Jag tänkte på en sak igår. Om man nu verkligen vill ha barn varför vänta med det? Om barn är det bästa som finns i livet som många säger då borde man skaffa det så tidigt som möjligt i såfall. Eller du bli en gammal eller ung mamma?
Citera
2026-04-13, 05:26
Medlem
Hur ska kvinnor vara fotbollsproffs och skaffa barn samtidigt?
Citera
2026-04-13, 06:14
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Fast det där med Ungern och Orban är ju inte riktigt sant, om man läser på lite. Resultaten var mer blandade och det var inte riktigt lyckat.

Dessutom är en majoritet av kvinnor åt vänster här. Har sett många av dina inlägg här. Och du har en totalt vedervärdig kvinnosyn. Både nedvärderande emot kvinnor som kön. Har svårt tänka mig att en kvinna genuint vill leva med en sådan man. Förmodligen är du stor i käften online.

Det är inga friska kvinnor som tänder till på hård kontroll och tvång. Det som däremot händer är att allt fler kvinnor tar avstånd. Och allt mindre vill ha barn. Du jobbar således emot dig själv. Om du nu inte planerar att kidnappa och våldta kvinnor för att göra dom gravida. Då män med din kvinnosyn och resonemang, oftast inte har alla hästar hemma.

Det står ingenting om kontroll och tvång i hans inlägg. Eller att du ska tycka om honom. Är din hjärntvätten som kickar in?
Citera
2026-04-13, 06:26
Medlem
mendokses avatar
Ju mer man satsar på att lyfta upp män och ser till att de får ett bra jobb och är framgångsrika desto fler barn kommer födas. Ju mer man satsar på att lyfta upp kvinnor och ser till att de får ett bra jobb och är framgångsrika desto färre barn kommer födas.

Kvinnor vill ha en man som är på minst samma nivå som hon själv.
Citera
2026-04-13, 06:34
Medlem
Merwinnas avatar
Jag vet att jag har skrivit det i andra trådar om ämnet, men det tål att upprepas. En quick fix är att uppmuntra tvåbarnsfamiljer att skaffa/försöka skaffa det tredje barnet, för det är DÄR det går att påverka med reformer. Folk som vill ha 0, 1 eller 4 eller flera barn har bestämt detta av väldigt speciella och egoistiska skäl. De kommer inte att ändra sig för några extra dagistimmar i veckan eller en bilsubvention.

Men väldigt många tvåbarnsföräldrar tvekar kring nummer 3. De vill egentligen ha tre barn, men de har jobbig som de har det med två barn, både när det gäller pengar, tid och ork. Det är DÄR man kan påverka med olika reformer för att få dem att ta steget! Jag tänker t.ex. på:

- Bilsubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa en ny bil för det tredje barnts skull känns ofta för dyrt

- Bostadssubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa eller hyra en större bostad för det tredje barnets skull känns ofta för dyrt

- Rätt att lämna syskonen på dagis 30 timmar i veckan, eller fritis (skola + fritis = 30 timmar i veckan) under föräldraledigheten med det yngsta barnet, från och med det tredje barnet. Detta på grund av att det ofta känns för jobbigt att både sköta ett spädbarn - inklusive nattvaket som det innebär - och ha de små storasyskonen hemma samtidigt. (Egentligen tycker jag att man skulle kunna få denna förmån redan från det andra barnet, och då skulle föräldraskapet inte heller upplevas så jobbigt... så fler skulle bli sugna på en 3:a bara därför.)

- Starkt subventionerade hushållstjänster från och med det tredje barnet. Kanske 5 timmar i veckan som skulle kunna användas till barnvakt eller städhjälp eller trädgårdskötsel, eller vad föräldrarna nu behöver hjälp med.
Citera
2026-04-13, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vi skaffade våra två första barn när min fru var 30-35. Sen var det omöjligt att få en sladdis. På andra IVF-insättningen funkade det och fyllda 42 nedkom min fru med barn nr 3. Vi har aldrig berättat för någon att vi kört med IVF och folk är så imponerade av min frus fertilitet. Just sayin’…

På 1800-talet var 12% av de födande kvinnorna, mellan 40-44. Då fanns ingen IVF.

Nu är 5% av de födande kvinnorna 40-44. Nu finns p-medel.

Bästa tiden för graviditet och förlossning är mellan 20-30. Så, det är ju då barnafödandet helst ska ske, för att vara på den säkra sidan. Men det kan gå utmärkt även efter det.
Citera
2026-04-13, 07:29
Medlem
kaerakels avatar
Det är dags att detta åtgärdas politiskt. Frågan är ju varför vi väljer att skaffa familj senare, och ofta handlar det om ekonomin.

Erbjud förstagångsföderskor bostadslån med kraftig ränterabatt eller rabatt i bostadsköer så ska ni se på gökande.
Citera
2026-04-13, 07:30
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Fast det där med Ungern och Orban är ju inte riktigt sant, om man läser på lite. Resultaten var mer blandade och det var inte riktigt lyckat.

Dessutom är en majoritet av kvinnor åt vänster här. Har sett många av dina inlägg här. Och du har en totalt vedervärdig kvinnosyn. Både nedvärderande emot kvinnor som kön. Har svårt tänka mig att en kvinna genuint vill leva med en sådan man. Förmodligen är du stor i käften online.

Det är inga friska kvinnor som tänder till på hård kontroll och tvång. Det som däremot händer är att allt fler kvinnor tar avstånd. Och allt mindre vill ha barn. Du jobbar således emot dig själv. Om du nu inte planerar att kidnappa och våldta kvinnor för att göra dom gravida. Då män med din kvinnosyn och resonemang, oftast inte har alla hästar hemma.

Jag vill inte kontrollera några kvinnor och definitivt inte med tvång. Förutom några inlägg när jag trollar lite med forumets feminister så vet jag inte vad du menar med att min kvinnosyn skulle vara dålig.
Citera
2026-04-13, 07:30
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet att jag har skrivit det i andra trådar om ämnet, men det tål att upprepas. En quick fix är att uppmuntra tvåbarnsfamiljer att skaffa/försöka skaffa det tredje barnet, för det är DÄR det går att påverka med reformer. Folk som vill ha 0, 1 eller 4 eller flera barn har bestämt detta av väldigt speciella och egoistiska skäl. De kommer inte att ändra sig för några extra dagistimmar i veckan eller en bilsubvention.

Men väldigt många tvåbarnsföräldrar tvekar kring nummer 3. De vill egentligen ha tre barn, men de har jobbig som de har det med två barn, både när det gäller pengar, tid och ork. Det är DÄR man kan påverka med olika reformer för att få dem att ta steget! Jag tänker t.ex. på:

- Bilsubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa en ny bil för det tredje barnts skull känns ofta för dyrt

- Bostadssubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa eller hyra en större bostad för det tredje barnets skull känns ofta för dyrt

- Rätt att lämna syskonen på dagis 30 timmar i veckan, eller fritis (skola + fritis = 30 timmar i veckan) under föräldraledigheten med det yngsta barnet, från och med det tredje barnet. Detta på grund av att det ofta känns för jobbigt att både sköta ett spädbarn - inklusive nattvaket som det innebär - och ha de små storasyskonen hemma samtidigt. (Egentligen tycker jag att man skulle kunna få denna förmån redan från det andra barnet, och då skulle föräldraskapet inte heller upplevas så jobbigt... så fler skulle bli sugna på en 3:a bara därför.)

- Starkt subventionerade hushållstjänster från och med det tredje barnet. Kanske 5 timmar i veckan som skulle kunna användas till barnvakt eller städhjälp eller trädgårdskötsel, eller vad föräldrarna nu behöver hjälp med.

Så otroligt bra sagt. Vi måste nå barnafödandet med ekonomiska medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in