Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Rena löjan. De förlorade i valen. De var varken massor eller majoritet.
Jag kan bara ställa motfrågan: menar du med det att du stödjer Franco? Eller är det bara vad du "uppfattar" som "rätt" klass som har tillåtelse att strunta i demokratiska beslut?
Exakt samm argument hade Mussolins när han och de övriga fascisterna förklarade att man inte kan låta nationens intresse läggas i händerna på någon vacklande och velande majoritet hit eller dit bland väljarnaq.
För det första finns inga "borgardiktaurer". Det finns bara diktaturer eller demokartier. För det andra gäller frågan det faktum att boljsevikerna avskaffade demokratin i Rysssland.
Jag talar om Kerenskij, du kontrar med Wrangel. Jag har aldrig påstått att de vita generalerna kämpat för demokrati. Bara att de "vita" förre inbkriget gjorde det, och att boljsevikerna var mot demokatin de också, liksom Wrangel eller Franco.
Varför denna medlemstillströmning i så fall?
Hur kunde de bygga upp en röd armé i så fall? som inte kerenskij lyckades med. Det är självklart att han kunnat göra det och störta bolsjevikerna om han hade haft masstöd. Det är självklart att bolsjevikerna störtats ganska snabbt om de varit en liten isolerad sekt.
Som Lenin förklarade saken: (och här även berör konstitutionerande församlingen som jag har en känsla av att du ämnar dra upp).
” Konflikten mellan sovjeterna och konstituerande församlingen har sin förhistoria, vilken inte ens en historiker som inte står på klasskampens ståndpunkt kan kringgå. Inte ens denna faktiska historia har Kautsky velat beröra. Kautsky hemlighöll för de tyska läsarna det allmänt kända faktum (som nu blott illvilliga mensjeviker döljer) att sovjeterna också under mensjevikernas herravälde, d.v.s. från slutet av februari till oktober 1917, hade konflikter med de "allmänstatliga" (d.v.s. borgerliga) institutionerna. Kautsky är i verkligheten anhängare av försoning, överenskommelse, samarbete mellan proletariatet och bourgeoisin. Hur Kautsky än må bestrida detta, så är dock denna hans ståndpunkt ett faktum som bekräftas av Kautskys hela broschyr. Att säga att det inte var nödvändigt att upplösa konstituerande församlingen är detsamma som att säga att det inte var nödvändigt att slutföra kampen mot bourgeoisin och störta den, att proletariatet borde försona sig med bourgeoisin.
Varför förteg då Kautsky att mensjevikerna sysslade med detta föga hedrande värv från februari till oktober 1917 utan att nå det minsta resultat? Om det hade varit möjligt att försona bourgeoisin och proletariatet, varför lyckades då inte denna försoning under mensjevikernas maktperiod, varför höll sig bourgeoisin på sidan om sovjeterna, varför kallades sovjeterna (av mensjevikerna) för "revolutionär demokrati" och bourgeoisin för "privilegierade element"?
Kautsky har dolt för de tyska läsarna, att just mensjevikerna under "epoken" för sitt herravälde (februari-oktober 1917) kallade sovjeterna för revolutionär demokrati och därmed erkände deras överlägsenhet över alla andra institutioner. Endast genom att dölja detta faktum kunde historikern Kautsky framställa saken så, att konflikten mellan sovjeterna och bourgeoisin inte hade någon förhistoria, att den uppstod plötsligt, oväntat, utan orsak, på grund av bolsjevikernas dåliga uppförande. Men i verkligheten var det just mer än ett halvt års erfarenhet (för revolutionen är detta en mycket lång tid) av mensjevikisk kompromiss-politik och försök att försona proletariatet med bourgeoisin som övertygade folket om att dessa försök var gagnlösa och stötte bort proletariatet från mensjevikerna.
Kautsky erkänner, att sovjeterna är en utomordentlig kamporganisation för proletariatet och att de har en stor framtid. Men i så fall ramlar Kautskys hela ställning samman som ett korthus eller som en småborgares dröm om möjligheten att undvika den tillspetsade kampen mellan proletariatet och bourgeoisin. Ty hela revolutionen är en ständig och därtill desperat kamp, och proletariatet är den klass som går i spetsen för alla förtryckta, samlings- och medelpunkten för alla förtrycktas strävan efter frigörelse. Sovjeterna - de undertryckta massornas kamporgan - återspeglade och gav självfallet uttryck åt dessa massors stämningar och förändrade åsikter ojämförligt snabbare, fullständigare och riktigare än varje annan institution (vilket för övrigt är en av orsakerna till att sovjetdemokratin är den högsta typen av demokrati).
Från den 28 februari (gamla stilen) till den 25 oktober 1917 hann sovjeterna sammankalla två allryska kongresser, där den överväldigande majoriteten av Rysslands befolkning, alla arbetare och soldater samt sju eller åtta tiondelar av bönderna var representerade - för att inte tala om en mängd lokala kongresser, distrikts-, stads-, guvernements- och provinskongresser. Bourgeoisin hann under denna tid inte sammankalla ett enda organ som skulle ha representerat majoriteten (om man bortser från den tydligt förfalskade "demokratiska konferensen", vilken uppfattades som ett hån och framkallade förbittring hos proletariatet). Konstituerande församlingen återspeglade samma stämning hos massorna, samma politiska uppdelning som 1:a allryska sovjetkongressen (junikongressen). Vid tiden för konstituerande församlingens sammankallande (januari 1918) hade 2:a sovjetkongressen (oktober 1917) och 3:e sovjetkongressen (januari 1918) hållits, och båda hade helt klart bevisat att massorna radikaliserats och revolutionerats, att de vänt mensjevikerna och socialistrevolutionärerna ryggen och ställt sig på bolsjevikernas sida, d.v.s. att de vänt sig bort från den småborgerliga ledningen och illusionerna om överenskommelse med bourgeoisin och gått över till den proletärt revolutionära kampen för att störta bourgeoisin.
Följaktligen visar redan enbart sovjeternas yttre historia hur oundvikligt det var, att konstituerande församlingen upplöstes, och hur reaktionär den var. Kautsky håller dock envist fast vid sin "paroll": revolutionen må gå under, bourgeoisin må triumfera över proletariatet bara den "rena demokratin" frodas. Fiat justitia, pereat mundus! Rättvisan må ha sin gång, även om världen därvid går under!
Här följer några korta uppgifter om de allryska sovjetkongresserna i den ryska revolutionens historia:
Allryska sovjetkongresser Antal ombud Därav
bolsjeviker Bolsjevikernas
procentuella
andel
1:a (3 juni 1917) 790 103 13
2:a (25 oktober 1917) 675 343 51
3:e (10 januari 1918) 710 434 61
4:e (14 mars 1918) 1.232 795 64
5:e (4 juli 1918) 1.164 773 66
En blick på dessa siffror räcker för att förstå, varför försvaret av konstituerande församlingen eller talet (i likhet med Kautskys) om att bolsjevikerna inte har befolkningens majoritet bakom sig endast väcker löje hos oss.”
Källa:
http://marxists.anu.edu.au/svenska/lenin/1918/11.htm#h6
All politik handlar i grunden om klasskamp. En stat är ett verktyg för en klass styre över en annan, det gäller även om den har en demokratisk styrelseform.
Demokratier i den kapitalistiska världen är således bara Demokratier på borgarklassen villkor. Men de är också borgarklassens diktatur de har alltså en våldsmakt vars syfte är att upprätthålla bourgeousins klasstyre (Polis & militär)e ibland även genom att avskaffa den borgerliga demokratin t.ex. Bolivia,Chile och Argentina.
Diktatur kan här sägas definieras som makt som bygger på våld. Således kan en stat vara både en demokrati och diktatur. Demokrati för den ena klassens villkor blir diktatur för den andra.
Det innebär ingalunda att man behöver avskaffa rösträtten för den förtryckta klassen, men skulle en arbetarregering väljas skulle bourgeousin inte dra sig för att resa vapen mot den.
Hade staten representerat hela samhället hade den varit överflödig.