Citat:
Ursprungligen postat av Leary
Jag har bara en fråga, joo det känns som att syndikalism har blivit väldigt missuppfattat i sverige? Jag vet att syndikalisterna vill ta makten via facken, att använda dom för att organisera i en anarki, men det här att syndikalismen ses som en egen ideologi? Är det inte egentligen bara en riktning inom anarkismen?
Okej, en fråga till, begreppet "anarkosyndikalist" borde väll inte finnas egentligen i sverige, eftersom det är samma innebörd som bara "syndikalist"? Enligt vad jag fick förklarat för mej, så innebär ordet "syndikalist" ganska olika beroende på om man är i sverige eller nån annanstans, och att ordet "anarko-syndikalist" utomlands är i princip vad ordet "syndikalist" innebör i sverige.
Jo det är sant att en debatt existerar kring syndikalismens väsen. Syndikalismen i Sverige är snarare ett förslag till organisationsform än en enhetlig ideologi.
Anarkismen anser jag stå längre från klassisk marxism än vad syndikalismen gör när det handlar om hur revolutionen bör koordineras. Att syndikalisterna ser att LS ska kunna organiseras efter statsliknande strukturer bryter med den klassiskt anarkistiska statsfientlighet.
Däremot kan man se att Proudhons teorier om federalism och kooperativets möjligheter starkt influerat rörelsen.