2026-04-08, 22:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Skåningarna uppmanas att spara på vatten. Vattennivåerna för dricksvattensjöar sinar.

En metod är att duscha mer sällan.

Läkaren Henrik Widegren chockar P4 Malmöhus reporter med besked om hur sällan man kan duscha för hälsans skull.

Rent teoretiskt räcker det att duscha en gång i halvåret, enligt läkaren Widegren.
Dock bör man tvätta skrev och armhålor lite oftare.

Hur ofta duschar ni?
Längsta rekord mellan duscharna?

https://www.sverigesradio.se/artikel/lakarens-chockbesked-sa-sallan-kan-du-duscha
Citera
2026-04-08, 22:54
Medlem
auruns avatar
En gång i halvåret?
Han måste ju vara betald av Miljöpartiet?
Citera
2026-04-08, 22:56
Medlem
Connykrims avatar
Afrikanske duschar ju när de regnar i regnvatten typ 1 gång per decennium och de lever till 40, så?
Citera
2026-04-08, 23:18
Medlem
Stenballes avatar
Läkaren är Henrik Widegren, killen som Paolo Macchiarini försökte stämma på grund av denna låten:
https://www.youtube.com/watch?v=uuSzEt3OvQU&list=RDuuSzEt3OvQU&start_radio =1

Rent teoretiskt, och för hälsans skull, har han möjligen en poäng då de flesta av oss duschar mer än vad som behövs, och det inkluderar mig själv.
Men man duschar ju inte bara för hälsans skull...
Citera
2026-04-08, 23:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Rent krasst behöver man aldrig duscha. Man kan bada istället. Men jag i dagens samhälle så är nog en vardaglig dusch att föredra. För vissa två.

Sen kan man duscha på max två minuter.
Citera
2026-04-08, 23:45
Medlem
Den rubriksättaren visste vad hen gjorde. :yes. En vecka har jag gått som längst utan att tvätta mig när jag hade en extremt tung influensa. Luktade nog inget vidare när jag gick till affären. I lumpen var jag utan dusch i flera veckor när jag låg i fält. Fast rinnande vatten fanns så det gick att tvätta sig någorlunda.
Citera
2026-04-08, 23:55
Medlem
För hälsans skull? Snarare för att skåningarna behöver spara vatten. Lider man inte av torr hud då kan man väl duscha 5 gånger om dagen om man så vill. Jag duschar minst en gång om dagen, med tvål och allt som hör till.
Citera
2026-04-08, 23:55
Medlem
Kundalinis avatar
Henrik Widegren, ytterligare en mediekåt läkare som kompenserar för att han inte slagit genom som revyartist?

Är det verkligen nödvändigt att duscha en gång i halvåret undrar skeptikern. Räcker det inte med en gång om året? Är den medicinska expertisen verkligen ense?
Citera
2026-04-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rent teoretiskt räcker det att duscha en gång i halvåret, enligt läkaren Widegren.
Dock bör man tvätta skrev och armhålor lite oftare.

Hur ofta duschar ni?
Längsta rekord mellan duscharna?

https://www.sverigesradio.se/artikel/lakarens-chockbesked-sa-sallan-kan-du-duscha

Vad menar han med "rent teoretiskt" ?
Citera
2026-04-09, 02:16
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Vad menar han med "rent teoretiskt" ?
Utan att ta hänsyn till kulturella aspekter, antar jag.
Citera
2026-04-09, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Utan att ta hänsyn till kulturella aspekter, antar jag.

För att inte äventyra hälsan p.g.a dålig hygein ?
Citera
2026-04-09, 05:51
Medlem
Studsbolls avatar
Man kan göra massa saker. T ex bajsa i en potta och torka sig i röven med mossa och bada i en tunna med regnvatten. Men man gör det inte för det är äckligt. Många tvättar sig garanterat onödigt ofta, men har man blivit svettig eller smutsig bör man tvätta sig. Det luktar garanterat om denne läkare. En sur stank av miljömupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in