2026-04-10, 00:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Mesta av skiten är inget du kan märka med blotta ögat eller lukta med näsan egentligen, men i mikroskop så skulle du se hur mycket man missat om man låtsasduschar på 2 min. Tar ju 2 min att bara tvätta håret och lägga balsam (enbart schampo torkar och sliter ut håret). Hur fan skulle man hinna ta hela kroppen, ansiktet, på 2 minuter?

Kolla på din mobil, den ser ofta rätt ren ut, men i verkligheten så är det en bakteriehärd med typ miljarder diverse nasty grejer om du kollar med mikroskop. Visst hela kroppen har massa mikrober men smuts och bakterietillväxt från det bör ju tvättas bort.

Runt andra världskriget var frequent washing oftare än var 14 dag, det om hår då.

Det du sysslar med är en helt onödig renlighet.

Oftare än var tredje dag tror jag inte är bra för en dusch, men de flesta som kör en morgondusch gör väl också det mest som ett sätt att vakna, utan att gå igenom någon sorts lång process.

För hyn kan det vara viktigare att byta sängkläder och att inte gå för länge utan tvätt.

För oss är det väl viktigast att fixa röv och armhålor.

Det har funnits tusentals sjömän och andra som har skött hygien, utan att ha haft tillgång till daglig dusch. De fick en hink med uppångat vatten, och fick klara sig med det, och verkar ofta ha gjort det bra.
Citera
2026-04-10, 00:44
Medlem
Citat:
Mesta av skiten är inget du kan märka med blotta ögat eller lukta med näsan egentligen, men i mikroskop så skulle du se hur mycket man missat om man låtsasduschar på 2 min. Tar ju 2 min att bara tvätta håret och lägga balsam (enbart schampo torkar och sliter ut håret). Hur fan skulle man hinna ta hela kroppen, ansiktet, på 2 minuter?

Kolla på din mobil, den ser ofta rätt ren ut, men i verkligheten så är det en bakteriehärd med typ miljarder diverse nasty grejer om du kollar med mikroskop. Visst hela kroppen har massa mikrober men smuts och bakterietillväxt från det bör ju tvättas bort.
Om du inte är kirurg finns det väl 0 orsak att försöka skrubba bort sin bakterieflora? om du nu lyckas skulle du sannolikt drabbas av en jävla massa sjukdomar och hudinfektioner från främmande bakterier du möter under dagen.
Din kropp är täckt av ca 1 000 miljarder bakterier. Dom Försurar din hud samt konkurrerar ut dåliga bakterier och förbättrar sårläkning.
Det modern hygien kräver är väl tvätta sig under armarna röven och skrevet. Och lite allmänt löddrande på kroppen.
Frenetisk tvagande i duschen i 15 minuter lär knappast bidra med något doftmässigt.
Våra bakterier är vi i symbios med och inget som skall eller behöver tvättas bort.
Att tvätta bort svett och överskott av fett från huden kan knappast behöva mer än några minuter.
Citera
2026-04-10, 01:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Om du inte är kirurg finns det väl 0 orsak att försöka skrubba bort sin bakterieflora? om du nu lyckas skulle du sannolikt drabbas av en jävla massa sjukdomar och hudinfektioner från främmande bakterier du möter under dagen.
Din kropp är täckt av ca 1 000 miljarder bakterier. Dom Försurar din hud samt konkurrerar ut dåliga bakterier och förbättrar sårläkning.
Det modern hygien kräver är väl tvätta sig under armarna röven och skrevet. Och lite allmänt löddrande på kroppen.
Frenetisk tvagande i duschen i 15 minuter lär knappast bidra med något doftmässigt.
Våra bakterier är vi i symbios med och inget som skall eller behöver tvättas bort.
Att tvätta bort svett och överskott av fett från huden kan knappast behöva mer än några minuter.

Agnes Wold hävdar att ens armar och ben är relativt bakteriefria bara naturligt, men när man duschar dem och tvättar med tvål får man mer bakterier. Har ingen aning om om det är sant.

Något jag märkt är att vanlig duschtvål inte rengör en, man blir bara slemmig.
Citera
2026-04-10, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur ofta duschar ni?

Jag väljer att citera min mors morbror "Jag duschar inför Jul, vare sig det behövs eller inte".
Citera
2026-04-10, 02:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fyfan, du kan duscha på 2 minuter men ren blir du då inte. Som om man hinner tvåla in sig/skrubba bort skiten helt på två min. Kanske 10-15min om man skyndar.

Man bör duscha regelbundet, helst varje dag(kanske två gånger beroende på vilket arbete man utför) om man ska vara del av samhället/arbeta t.ex.

Det mest störiga är när man anställer arbetare som inte duschar(alltså så man luktar så pass illa att folk runtomkring blir illamående), vilket försämrar arbetsförmågan för vanligt folk. Samtidigt som man förbjuder vanligt folk från att ha parfym på sig.

Varför skulle det ta 10 minuter att bli ren? Jobbar du i gruva?
Citera
2026-04-10, 04:22
Medlem
brukstjacks avatar
Det måste väl höra till ovanligheterna att en dusch sker av antiseptiska skäl? Om man inte jobbar inom typ jordbruk eller porrindustrin är väl poängen för dom flesta att minska doften av svett? Vanligen är då en gång i halvåret för sällan.
Citera
2026-04-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Vad har du för lösning själv på problemet?

Lösningen är att bygga upp infrastrukturen efter antalet människor + levnadssättet vi har.

Det gäller inte bara vattenförsörjningen, utan matproduktion, skogsindustrin, elförsörjning, vatten, avlopp, ja allt som behövs.
Citera
2026-04-10, 09:54
Medlem
HanMedPinnens avatar
2-3 dygn mellan duscharna är vanligt för mig. Ibland blir det varje dag i en period, om jag svettas mycket eller på annat sätt smutsar ner mig. Vad som är rekordet är svårt att avgöra då det är svårt att veta hur mycket tvätt som ska räknas. Lite över en vecka utan vatten i håret är inte SÅ ovanligt, men då tvättar jag åtminstone skrevet på något sätt, t.ex. medelst bad i sjön om jag är ute på äventyr.
Citera
2026-04-10, 09:58
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har en kille på jobbet som duschar en gång i halvåret. Rekommenderas inte.

Det här var intressant! Vad jobbar ni med?Berättar han detta för er kollegor? Hur beskriver han varför han kom att leva på detta vis?
Byter han kläder som annat folk?
Citera
2026-04-10, 10:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det här var intressant! Vad jobbar ni med?Berättar han detta för er kollegor? Hur beskriver han varför han kom att leva på detta vis?
Byter han kläder som annat folk?
Det märks bara.
Citera
2026-04-10, 10:16
Medlem
Timoteuss avatar
Nu blir det lite OT.

Jag vet att frågan gällde dusch, men om vi nu har ett vattenproblem, är inte modifierad toalettspolning ett sätt att spara vatten som är vettigare? Dvs att man kissar i hink med lock och spolar ned en gång om dagen eller så.

Den som har trädgård kan ju dessutom kissa ute stora delar av året. (inte i radhus kanske)
Citera
2026-04-10, 12:05
Medlem
448s avatar
Finns en tråd på fb om detta

(FB) Världens smutsigaste man dog efter ett bad

Det är bara tuta o köra o säg inget till bruttan - dom kommer inte märka av det men ligger som drogade med glansiga ögon dyblöta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in