Citat:
Ursprungligen postat av
EpicUsername
Mesta av skiten är inget du kan märka med blotta ögat eller lukta med näsan egentligen, men i mikroskop så skulle du se hur mycket man missat om man låtsasduschar på 2 min. Tar ju 2 min att bara tvätta håret och lägga balsam (enbart schampo torkar och sliter ut håret). Hur fan skulle man hinna ta hela kroppen, ansiktet, på 2 minuter?
Kolla på din mobil, den ser ofta rätt ren ut, men i verkligheten så är det en bakteriehärd med typ miljarder diverse nasty grejer om du kollar med mikroskop. Visst hela kroppen har massa mikrober men smuts och bakterietillväxt från det bör ju tvättas bort.
Runt andra världskriget var frequent washing oftare än var 14 dag, det om hår då.
Det du sysslar med är en helt onödig renlighet.
Oftare än var tredje dag tror jag inte är bra för en dusch, men de flesta som kör en morgondusch gör väl också det mest som ett sätt att vakna, utan att gå igenom någon sorts lång process.
För hyn kan det vara viktigare att byta sängkläder och att inte gå för länge utan tvätt.
För oss är det väl viktigast att fixa röv och armhålor.
Det har funnits tusentals sjömän och andra som har skött hygien, utan att ha haft tillgång till daglig dusch. De fick en hink med uppångat vatten, och fick klara sig med det, och verkar ofta ha gjort det bra.