Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Ett par dagar utan dusch har jag varit och inte har jag blivit sjuk av det. På vilket sätt blev du sjuk? Febrig? Kräksjuka? Enda är ju att man inte känner sig ren och inte vill beblanda sig med folk. Hundfan älskar om jag väntar med att duscha, gillar när man luktar mer, blir gladare och lugnare...
Brukade köpa schampo och balsam i mellanprisläge. Men har kommit på att för mig är det balsamet som gör det. Så kan egentligen använda alla skräpschampon. Men det har med ålder att göra med. När jag var ung behövdes inget balsam, håret blev bra ändå. Torrare när man blir äldre.
Man kan ju så klart definiera "sjuk" på olika sätt, och associera det främst till allvarliga reaktioner. Det har inte varit något jätteallvarligt, men jag har absolut känt av sänkt allmäntillstånd och illamående av att känna lukten av oduschad. Det har varit tillräckligt för att motivera mig att inte uppleva det igen, eller ta det längre.
Att ens personliga signaturlukt träder fram mer ett tag efter en dusch är ju inget problem. Det är de mindre attraktiva delarna som är ett problem.
Vissa kan nog trivas bra utan balsam, men det kan ju också vara just att sitt hår inte trivs med ett visst balsam men bättre med ett annat. Rent principiellt hör balsam ihop med schampo just eftersom att schampo oftast endast är avfettande. Det finns annars schampon som har balsamegenskaper också, för övrigt.
Jag har också upplevt perioder när jag inte behövde använda balsam, eller ens schampo – men det var kortvarigt. Min kropp måste ha varit i någon superbalans då...