2026-04-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Stämmer inte. Dom duschar varje dag eller mer ibland. Dom brukar tycka att vi vita är dåliga på att duscha.
Du kanske menar dom som lever i stammar osv ? Dom kan jag inte svara för. Men du sa afrikaner bara.

Märkligt då att de luktar så illa generelllt. Varit i Afrika några omgångar, och det är en "utmaning" för näsan många ggr....
Citera
2026-04-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skodaenyaq
En gång i halvåret är väl att ta i även om det var vanligt förr

Stora felet är att många duschar för länge. För mig med snagg tar det 30sek. 10sek blöta upp tvåla sen 20sek spola av=klart

Ungjä@… kan duscha i en tim. Men enda vattenkostnad för oss är el till pumpen(ej kommunalt)

Exakt så resonerar jag också, man kan bara bli blöt en gång.
Senast redigerad av Baheera 2026-04-11 kl. 09:02.
Citera
2026-04-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Slaggprodukter och annat är en sak, håller med, och det löser man genom normal hygien med dusch varannan dag om man inte tränat eller gjort motsvarande aktivitet, men det skrevs om att skrubba sig i 15 minuter för att komma åt microorganismer och annat, och det är något helt annat än slaggprodukter.

Att skrubba sig i en kvart för att komma åt mikroorganismer låter överdrivet, ja – om inte den tidsåtgången beror på en stor kropp eller någon medicinsk anledning. Om vi nu tänker på samma åsyftade inlägg, tror jag att det alternativt kan tolkas att hela duschen i normal takt kan ta en kvart. Det låter mer rimligt. Det är ofta där jag brukar snitta, men jag har också ganska mycket hår att ta hand om.

Att duscha varje dag tror jag i många fall är ganska rimligt även fast man inte har varit mer fysiskt aktiv, om det uppenbart finns saker att avlägsna så att säga eller om man upplever sig lukta ofräscht. Varannan dag funkar absolut det också om man inte upplever problem.
Citera
2026-04-11, 09:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodaenyaq
En gång i halvåret är väl att ta i även om det var vanligt förr

Stora felet är att många duschar för länge. För mig med snagg tar det 30sek. 10sek blöta upp tvåla sen 20sek spola av=klart

Ungjä@… kan duscha i en tim. Men enda vattenkostnad för oss är el till pumpen(ej kommunalt)

Duschar snabbt när jag måste. Men vi med riktig mat får välja om vi ska tvätta håret eller inte. Det tar ett bra tag att schamponera och skölja. Att snagga sig är så metrosexuellt.
Citera
2026-04-11, 09:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maessing
Nja, är det verkligen svart på vitt att man inte kan bli sjuk av att inte duscha på ett halvår? Jag tycker att man ganska lätt har känt sig sjuk i alla fall de gångerna i dåtiden då det i jämförelse endast var ett par dagar utan dusch. Litet fulpresenterat, som att det skulle kunna vara allmängiltigt och inte bara gälla i vissa fall. För de som har långt hår märks smutsigt hår av avsevärt mer också.

Förenklat förhållningssätt. Om man använder schampo så bör man egentligen också använda balsam, eventuellt också inpackning.

Ett par dagar utan dusch har jag varit och inte har jag blivit sjuk av det. På vilket sätt blev du sjuk? Febrig? Kräksjuka? Enda är ju att man inte känner sig ren och inte vill beblanda sig med folk. Hundfan älskar om jag väntar med att duscha, gillar när man luktar mer, blir gladare och lugnare...

Brukade köpa schampo och balsam i mellanprisläge. Men har kommit på att för mig är det balsamet som gör det. Så kan egentligen använda alla skräpschampon. Men det har med ålder att göra med. När jag var ung behövdes inget balsam, håret blev bra ändå. Torrare när man blir äldre.
Citera
2026-04-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ett par dagar utan dusch har jag varit och inte har jag blivit sjuk av det. På vilket sätt blev du sjuk? Febrig? Kräksjuka? Enda är ju att man inte känner sig ren och inte vill beblanda sig med folk. Hundfan älskar om jag väntar med att duscha, gillar när man luktar mer, blir gladare och lugnare...

Brukade köpa schampo och balsam i mellanprisläge. Men har kommit på att för mig är det balsamet som gör det. Så kan egentligen använda alla skräpschampon. Men det har med ålder att göra med. När jag var ung behövdes inget balsam, håret blev bra ändå. Torrare när man blir äldre.

Man kan ju så klart definiera "sjuk" på olika sätt, och associera det främst till allvarliga reaktioner. Det har inte varit något jätteallvarligt, men jag har absolut känt av sänkt allmäntillstånd och illamående av att känna lukten av oduschad. Det har varit tillräckligt för att motivera mig att inte uppleva det igen, eller ta det längre.

Att ens personliga signaturlukt träder fram mer ett tag efter en dusch är ju inget problem. Det är de mindre attraktiva delarna som är ett problem.

Vissa kan nog trivas bra utan balsam, men det kan ju också vara just att sitt hår inte trivs med ett visst balsam men bättre med ett annat. Rent principiellt hör balsam ihop med schampo just eftersom att schampo oftast endast är avfettande. Det finns annars schampon som har balsamegenskaper också, för övrigt.

Jag har också upplevt perioder när jag inte behövde använda balsam, eller ens schampo – men det var kortvarigt. Min kropp måste ha varit i någon superbalans då...
Senast redigerad av Maessing 2026-04-11 kl. 09:30.
Citera
2026-04-11, 09:30
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag brukar duscha två gånger per år, nyårsafton och första januari, det räcker mer än väl.

Men alltså tänk er behöva spendera arbetsdagarna med att lukten av armsvett, lite som våra tillresta fast kanske inte lika stickande och kvinnors fittstank när det börjar klägga ihop sig.

Undras om folk var immuna mot stank förr eller om det helt enkelt bara var en del av livet, lite som att fisken lever hela sitt liv i vatten utan att veta vad vatten är?
Citera
2026-04-11, 10:05
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
En gång i halvåret?
Han måste ju vara betald av Miljöpartiet?
Duschar man så sällan är det inte miljöpartiet utan mögelpartiet.
Citera
2026-04-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Men vem är det som vill ha all plast då? Inte jag iallafall. Jag har väl en tv och en mobil för mkt kanske, that’s it.

Folk kommer ju använda mindre vattenbomba det är det som krävs, men att vi inte har tillräckligt med vatten? Ja det är ju helt enkelt usel jävla planering från våra politiker.
Citat:
Vattenbrist beror främst på en kombination av naturliga faktorer som torka och låga grundvattennivåer, samt mänskliga faktorer som hög förbrukning, föroreningar och bristfällig infrastruktur. Klimatförändringar förvärrar situationen genom förändrade nederbördsmönster. Bristen kan vara fysisk (slut på vatten) eller ekonomisk (brist på resurser att fördela vatten).
Svenskt Vatten
Svenskt Vatten
+2
Här är de främsta orsakerna till vattenbrist:
Torka och klimatförändringar: Långa perioder utan regn gör att vattenmagasin, sjöar och grundvatten inte fylls på, vilket leder till sjunkande nivåer.
Hög vattenförbrukning: Ökad användning i samhället, särskilt under sommarmånaderna, överstiger ibland kapaciteten i vattenverken.
Infrastrukturproblem: Gamla rörledningar som läcker eller otillräckliga distributionssystem kan leda till att vatten inte når fram.
Grundvattennivåer: För låga grundvattennivåer, ibland på grund av att vatten tas ut snabbare än det hinner nybildas, är en vanlig orsak till akut brist.
Föroreningar: Vattenresurser kan bli oanvändbara på grund av föroreningar, vilket minskar tillgången på dricksvatten.
Geografiska och lokala faktorer: I kustnära områden kan grundvattnet ändra riktning eller drabbas av saltvatteninträngning, vilket gör brunnen obrukbar.
Jordbruksverket
Jordbruksverket
+8
Sammanfattningsvis uppstår vattenbrist när efterfrågan är större än tillgången, ofta drivet av väderförhållanden och samhällets hantering av resursen.
Verkar finnas fler än en orsak till vattenbrist.
Citera
2026-04-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Fyfan, du kan duscha på 2 minuter men ren blir du då inte. Som om man hinner tvåla in sig/skrubba bort skiten helt på två min. Kanske 10-15min om man skyndar.
Han menade nog att man inte behöver spola vatten i mer än två minuter. Det går att skrubba sig med vattnet avstängt.

I lumpen så fick plutonen ställa sig i kö och promenera genom duschen, för att sedan återgå till kön och skrubba sig.

Sedan fick man vänta på sin tur för att sedan spola av sig. Den duschen tog nog inte ens två minuter att utföra.
Citera
2026-04-12, 11:03
Medlem
Vi vanliga duschar väl iaf var tredje dag.

Två gånger om året låter inte så bra.

Har som mest gått 13 dagar utan dusch.
Det va inte så nice
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in