2026-04-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Insåg du precis att du hade fel?

Jag skrev precis det jag insåg, att du inte skulle fattade det trots att det var ganska tydligt.
Citera
2026-04-07, 21:05
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Svara du först på varför du vill tillåta penningtvätt. Är det för att du vill tvätta dina horpengar?

Nej men du kanske vill tvätta dina pengar som du får i utbyte mot att ta emot äcklig kuk i rövhålet om dagarna när frugan inte ser.

Svar på din fråga: Jag vill inte tillåta penningtvätt.

Svara nu på min fråga din jävla luffare: Varför ska det inte bevisas att pengarna är svarta, innan man tar dom ifrån honom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, pengarna är förverkande och således har han förlorat 1 mkr
När hade han en miljon menar du? Dom sedlarna var ogiltiga och lika värdefulla som Monopolpengar.
För att han ska kunna haft en miljon måste dom gamla ogiltiga sedlarna växlas mot nya giltiga sedlar hos riksbanken och det har inte skett.

Han föräldrar hade en miljon men slarvade bort dom genom att spara pengarna i en kartong tills dom blev värdelösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Och banken PÅSTÅR att han sysslat med kriminell verksamhet utan att ha bevisat det som ett faktum. Varför tycker du det är okej åt det hållet?
Banken påstår inte att någon "sysslat med kriminell verksamhet", vilket framgår i den länkade artikeln till "Mitt i Stockholm",
Han säger att om ursprunget och/eller förvärvet av sedlarna ändå inte kan klarläggas tillräckligt tillåter lagen inte inlösen.

Han betonar att prövningen gäller sakfrågan, inte om någon begått brott. Det finns alltså inga brottsmisstankar gällande sedlarna.

Väsbybon överklagade beslutet till förvaltningsrätten, som avslår överklagandet med motiveringen: "Väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv."
Citera
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, läs på lite.
Ja du fick länken till reglerna vad var det du inte förstod med dem?
Citera
2026-04-07, 21:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Nej. Sluta ljug, ditt jävla fittnylle.

Det gör dom ju? Eller menar du att dom har tagit 1 miljon ifrån honom utan att ha bevisat att han sysslat med kriminell verksamhet?

Ja just det, så var det ju ...

Varför tycker du det är ok?
Citera
2026-04-07, 21:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Banken påstår inte att någon "sysslat med kriminell verksamhet", vilket framgår i den länkade artikeln till "Mitt i Stockholm",
Han säger att om ursprunget och/eller förvärvet av sedlarna ändå inte kan klarläggas tillräckligt tillåter lagen inte inlösen.

Han betonar att prövningen gäller sakfrågan, inte om någon begått brott. Det finns alltså inga brottsmisstankar gällande sedlarna.

Väsbybon överklagade beslutet till förvaltningsrätten, som avslår överklagandet med motiveringen: "Väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv."

Så varför tycker du det är ok att man ska ta pengar ifrån någon utan att ha bevisat att dom sysslat med kriminell verksamhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Vissa i tråden verkar ha svårt att fatta att det inte kan vara ytterligare ett steg mot övervakningssamhälle och totalitärt samhälle

Nästa steg är väl att helt enkelt konfiskera pengar direkt från ditt konto om du inte kan visa kvitto på allt.

Nästa steg blir troligtvis ett utökat KYC, det vill säga banken vill veta allt om dig. Bankens AI kommer gå igenom ditt digitala avtryck, vad du skriver på internet, om du skickar pengar till "fel" saker, osv. Det vill säga åsiktsregistrering på hög nivå. Nu vill regeringen även utöka lagarna så fler kan övervakas utan tydlig koppling till kriminella.
Citera
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej men du kanske vill tvätta dina pengar som du får i utbyte mot att ta emot äcklig kuk i rövhålet om dagarna när frugan inte ser.

Svar på din fråga: Jag vill inte tillåta penningtvätt.

Svara nu på min fråga din jävla luffare: Varför ska det inte bevisas att pengarna är svarta, innan man tar dom ifrån honom?
För att reglerna mot penningtvätt är så. Annars skulle ju horor som du kunna gå in på banken med en väska horslantar och betala bolånet utan frågor om var pengarna kommer ifrån.
Citera
2026-04-07, 21:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
För att reglerna mot penningtvätt är så. Annars skulle ju horor som du kunna gå in på banken med en väska horslantar och betala bolånet utan frågor om var pengarna kommer ifrån.

Varför tycker du inte att den principen ska gälla för andra saker också? Till exempel att man ska sätta folk i fängelse för att dom inte kan bevisa att dom inte har begått ett brott. För "annars kan ju vem som helst begå brott utan att åka fast!"
Citera
2026-04-07, 21:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag skrev precis det jag insåg, att du inte skulle fattade det trots att det var ganska tydligt.

Fint. Gör mig en tjänst då och förklara hur det har med vad jag skrivit att göra.
Citera
2026-04-07, 21:13
Medlem
Citat:
Fint. Gör mig en tjänst då och förklara hur det har med vad jag skrivit att göra.

Prova att läsa inlägget igen kanske.

Om du då inte förstår, läs om igen och repetera tills det går in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in