2026-04-07, 17:42
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna

Vart? Skicka pm
Citera
2026-04-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det där var rätt korkat.

De som tjänat in pengarna är döda.
De har säkert varit pensionärer under en lång tid, dvs länge sedan pengarna tjänades in.

Hur ska det då bevisat ”så enkelt” anser du?
Vad tror du, kolla med banken självklart.
Citera
2026-04-07, 17:46
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Och vad fan vet du om det? Hans föräldrar kanske hela tiden tänkt att pengarna ska tillföra sonen, men det räknas inte i din värld?
Hans föräldrar kanske sålde knark, jobbade svart eller gick på illegal spelklubb?
Pengarna kanske kommer från sonens kriminella verksamhet och nu ser han en chans att tvätta dem?
Citera
2026-04-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är ju omöjligt bevisa vart sedlarna kommer ifrån , Riksbanken är alldeles för nititsk som regel.
Hittade själv en ggr på våren en halv hundralapp ute på en gata när snön smälte troligen någon som tappat sedeln och sedan hade snöplogen delat den , skickade in den halvan för kolla vad som skulle hända, kom ett fint brev att det inte kunde bevisas att denna sedel inte kom från brottslig verksamhet...
Det där har ju inte hänt varför hittar du på?

Det är klart det går att bevisa vart pengarna kommer ifrån, varför tror du inte det?
Citera
2026-04-07, 17:53
Medlem
Imnshos avatar
Sensmoral: spar i fysiskt guld. proven over millennia!

PS. påminner om Utvandrarna där (vad fan hette dom, Robert och...) samlade ihop "wildcats money".
Citera
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Hans föräldrar kanske sålde knark, jobbade svart eller gick på illegal spelklubb?
Pengarna kanske kommer från sonens kriminella verksamhet och nu ser han en chans att tvätta dem?

Men åter igen, riksbanken ska inte utgå från att det rör sig om penningtvätt utan minsta tillstymmelse av bevis.

Vi har ju nu också läst i tråden att

a) andra länder accepterar "gamla" pengar, även 100 år gamla pengar. så behovet av lagar mot penningtvätt på det här viset verkar vara ett svenskt fenomen, man måste ju då fråga sig varför? har inga andra länder problem med penningtvätt? eller känner dom att det är viktigt med TILLIT till medborgarna? och har man rätten att använda gamla pengar, ja då behöver man ju överhuvudtaget inte dra in riksbanken, bara gå att handla (i den mening det ens går numera, vi har ju som bekant ett närmast helt digitaliserat samhälle där även helt nytrycka sedlar i praktiken inte räknas på dom flesta ställen...)

b) riksbanken vill ju göra sig av med möjligheten att ÖVERHUVUDTAGET behöva växla in gamla pengar... alltså även när det är dokumenterat vita skattade pengar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Omständigheterna framgår ju inte av tråden, så det blir mest spekulationer kring hur det faktiskt gått till. Du vet inte vem som städade, du vet inte var brevet låg, du vet inte hur förvirrad sonen är, eller hur förvirrade föräldrarna var, och så vidare.

Många häver bara ur sig en massa strunt om hur det minsann inte kan ha varit eller hur det antagligen kanske var, men dom har ju givetvis egentligen ingen aning.

Klart är i alla fall att staten numera alltid tycks behandla oss som skyldiga tills dess att vi bevisat motsatsen i sådana här situationer. Tråkig utveckling.

Jag har ingen aning om vad som skett, inte du heller (antar jag).

Utifrån mig själv och min bekantskapskrets så ser jag inte att någon av oss skulle ställa undan flyttlådor från föräldrars dödsbo i flera år utan att öppna och titta vad som finns i.

Jag vet att många äldre haft pengar hemma i små gömmor, dock inga miljoner.
Citera
2026-04-07, 18:09
Medlem
Finns många fall där man hittat undanstoppade pengar i dödsbon och där Riksbanken naturligtvis vägrar lösa in dom gamla sedlarna.
Och det är ju i princip omöjligt att bevisa varifrån och i vilken transaktion en sedel har förvärvats.
Tyvärr har nog riksbanken satt detta i system för sin egen bekvämlighets skull och samtidigt i princip anklagar att ens gamla släktingar är kriminella gangsters.
Citera
2026-04-07, 18:09
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vad tror du, kolla med banken självklart.

Det står att dom inte använde betalkort under deras livstid. Så säkerligen länge sedan (om alls) de använde bank.
Läs artikeln.
Citera
2026-04-07, 18:11
Medlem
Riksbanken tog också mitt arv. Det var ogiltiga 1000 kronor sedlar som min mor lämnat efter sig. Det tog hårt. Det känns fortfarande efter 5 år.
Citera
2026-04-07, 18:12
Medlem
https://www.helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/gotlandskt-dodsbo-har-en-miljon-i-ogiltiga-sedlar/9ly4xx9l

Likande historia från 2020 som intressant nog också utspelade sig på Gotland.

Lägg inte undan stora mängder kontanter till efterlevande är läxan för oss andra. Köp guld och göm det istället.
Senast redigerad av Wowboy 2026-04-07 kl. 18:23.
Citera
2026-04-07, 18:18
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Sensmoral: spar i fysiskt guld. proven over millennia!

PS. påminner om Utvandrarna där (vad fan hette dom, Robert och...) samlade ihop "wildcats money".

Och Riksbanken är Karl-Oskar som gav sin bror Robert en rejäl kölhalning när när han kom med de falska sedlarna som han hade blivit pålurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in