2026-03-30, 23:04
Medlem
Jag undrar bara… hur vet Jesus vad han ska göra när han återvänder? Hur undviker han att bli krossad av världens kaos?

Han kommer tillbaka till en brinnande värld - ekonomin i ruiner, människor i konflikt överallt.
Folk kommer misstänka honom för allt möjligt, kanske till och med tro att han bara är ute efter pengar.
De skulle håna honom: 'Visa då, gå på vattnet din jävel!'
Och om han faktiskt gjorde det, skulle de säga att det bara var teknik, super-AI eller någon illusion.
Citera
2026-03-30, 23:35
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9763
Jag undrar bara… hur vet Jesus vad han ska göra när han återvänder? Hur undviker han att bli krossad av världens kaos?

Han kommer tillbaka till en brinnande värld - ekonomin i ruiner, människor i konflikt överallt.
Folk kommer misstänka honom för allt möjligt, kanske till och med tro att han bara är ute efter pengar.
Och om han faktiskt gjorde det, skulle de säga att det bara var teknik, super-AI eller någon illusion.

Du beskriver i princip exakt det som sägs ska hända. Att folk inte skulle tro även om Jesus stod rakt framför dem.

I Uppenbarelseboken beskrivs det inte som att några få låter sig luras, utan som att i stort sett hela världen gör det. Alla, små och stora, rika och fattiga, tar märket på handen eller pannan, och vilddjurets tal anges som 666. De som inte gör det framställs mer som undantaget än tvärtom.

Samtidigt står det i Matteusevangeliet att falska messiasgestalter och tecken ska vilseleda många.

Så det är inte direkt en bild av att folk sitter redo och tar emot. Snarare att nästan alla går åt ett helt annat håll. Det är väl det som är poängen.
Citera
2026-03-30, 23:53
Medlem
Jesus sa att ett tecknet för hans återkomst är att såväl solen som månen slutar att lysa. Det är det man ska hålla utkik efter.

Sen kan man ju fråga sig vad det innebär att folk kommer att tillbe vilddjuret? Kommer de att fatta att det är Satan och ändå välja att tillbe honom?

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Du beskriver i princip exakt det som sägs ska hända. Att folk inte skulle tro även om Jesus stod rakt framför dem.

I Uppenbarelseboken beskrivs det inte som att några få låter sig luras, utan som att i stort sett hela världen gör det. Alla, små och stora, rika och fattiga, tar märket på handen eller pannan, och vilddjurets tal anges som 666. De som inte gör det framställs mer som undantaget än tvärtom.

Samtidigt står det i Matteusevangeliet att falska messiasgestalter och tecken ska vilseleda många.

Så det är inte direkt en bild av att folk sitter redo och tar emot. Snarare att nästan alla går åt ett helt annat håll. Det är väl det som är poängen.
Citera
2026-03-31, 00:11
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Jesus sa att ett tecknet för hans återkomst är att såväl solen som månen slutar att lysa. Det är det man ska hålla utkik efter.

Sen kan man ju fråga sig vad det innebär att folk kommer att tillbe vilddjuret? Kommer de att fatta att det är Satan och ändå välja att tillbe honom?

Det där är en intressant fråga.

Jag tror inte det är så enkelt som att folk skulle tänka “nu tillber jag Satan” och göra ett medvetet val i den bemärkelsen.

I Uppenbarelseboken beskrivs det ju mer som att människor låter sig förföras och följer, inte att de sitter med full insikt och väljer något uppenbart ont.

Då blir det mer som något som sker steg för steg. Att man vänjer sig, rättfärdigar och anpassar sig tills det till slut bara känns normalt.

Och där blir det ganska intressant i relation till det TS skriver också. Om någon faktiskt stod där och gjorde något som inte gick att förklara, så är det kanske inte säkert att folk skulle ändra sig ändå.

Snarare att man hittar en förklaring, avfärdar det, och fortsätter som vanligt.

Då är frågan nästan om folk ens märker vad de gör…

…eller om det är just det som är hela grejen.
Citera
2026-03-31, 00:12
Medlem
Zaedrewss avatar
De som tror tror. Han kommer inte behöva visa något. De som tror känner detta i hjärtat.

Sedan tror jag inte han kommer tillbaka i närtid. Vi är så dumma idag som människor att denna återkomst kommer dröja. Väldigt länge.
Citera
2026-03-31, 00:21
Medlem
Citat:

Ingen i hela världen känner till det korrekta svaret på dessa frågor. Bara historiens gång kommer att avslöja vad vi kommer att veta i framtiden...

MIN tanke är att Jesus (om han mot förmodan existerar och skulle återvända) INTE vet exakt vad han ska göra hela tiden, samt att han undviker att bli krossad av världens kaos på samma sätt som alla vi andra.
Citera
2026-03-31, 01:00
Medlem
Men vilddjuret, Antikrist själv kommer ju att förleda massorna med just stora tecken och under? Och när Jesus återvänder så gör han väl det inte för att visa några trolleritrick, utan för att härska i tusen år. Efter de tusen åren släpps Satan loss en sista gång... för att återigen lura massorna mot Jesus. Hur går det till? Jesus härskar i tusen år och ingen fattar ännu att det är Jesus, eller har de anledning att vara missnöjda?

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där är en intressant fråga.

Jag tror inte det är så enkelt som att folk skulle tänka “nu tillber jag Satan” och göra ett medvetet val i den bemärkelsen.

I Uppenbarelseboken beskrivs det ju mer som att människor låter sig förföras och följer, inte att de sitter med full insikt och väljer något uppenbart ont.

Då blir det mer som något som sker steg för steg. Att man vänjer sig, rättfärdigar och anpassar sig tills det till slut bara känns normalt.

Och där blir det ganska intressant i relation till det TS skriver också. Om någon faktiskt stod där och gjorde något som inte gick att förklara, så är det kanske inte säkert att folk skulle ändra sig ändå.

Snarare att man hittar en förklaring, avfärdar det, och fortsätter som vanligt.

Då är frågan nästan om folk ens märker vad de gör…

…eller om det är just det som är hela grejen.
Citera
2026-03-31, 01:17
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Men vilddjuret, Antikrist själv kommer ju att förleda massorna med just stora tecken och under? Och när Jesus återvänder så gör han väl det inte för att visa några trolleritrick, utan för att härska i tusen år. Efter de tusen åren släpps Satan loss en sista gång... för att återigen lura massorna mot Jesus. Hur går det till? Jesus härskar i tusen år och ingen fattar ännu att det är Jesus, eller har de anledning att vara missnöjda?
Jag tror man är lite snett ute när man får det att låta som Omen, att det ska dyka upp någon tydlig figur som alla kan peka ut och säga “där är Antikrist”.

Blir nästan lite för bekvämt då också.

Frågan är ju snarare vad Antikrist faktiskt är.

Är det en person… eller är det något som tar form genom hur människor tänker och agerar?

Om man kollar hur det beskrivs så handlar det ju mycket om att människor följer, anpassar sig och sätter annat före det som de egentligen vet är rätt.

Då ligger det kanske närmare till hands att tänka i termer av mönster.

Att sätta sig själv först. Att följa makt, pengar, grupptillhörighet. Att rättfärdiga det.

I så fall blir det inte något som “dyker upp”… utan något som redan finns där och växer fram.

Och då blir frågan lite mer obekväm, för då handlar det inte om att känna igen någon annan…

…utan om att känna igen det i sig själv.
Citera
2026-03-31, 03:27
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Bra tråd. Om det var så enkelt att han bara hade dykt upp och fixat så hade vi inte haft problem.

Men vem vet.. vem som kommer
Citera
2026-03-31, 03:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Som jag förstår det kommer inte Jesus ensam denna gång för att leva ett liv bland människor, utan änglar kommer att fylla himlen och samla de utvalda över hela jorden som varit uthålliga under den vedermöda som föregått hans återkomst.

Ingen människa kommer att håna honom denna gång.
Citera
2026-03-31, 06:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Detta är gudomlig kunskap som ingen människa kan svara på, vi vet att vi inte vet att fadern vet vad vi inte vet och vi vet inte vad fadern vet.
Citera
2026-03-31, 06:59
Medlem
MrDoomsdays avatar
Det står i uppenbarelseboken vad han kommer göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in