2026-04-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Du glömde nätavgiften i din uttäkning, eller?
NEJ har räknat in den rörliga men inte den fasta abonnemangsavgiften eftersom vi behöver el till annat med, jag bor i Norrland och under den tid jag anger har vi haft 0,10-.,25 i grundpris per KW!
Citera
2026-04-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Kan bara titta på mig själv , nu har iofs priset på el stuckit i väg senaste tiden m , men under 2022-2024 har jag kör enbli ca 10.000 mil , min snittkostnad för elpriset inkl alla skatter och avgifter var under denna tid 0.55 öre bilen drog ca 1.8 kw/mil = 1 kr milen , min totala kostnad för 10.000 mil= 10.000 kr , jag har även en diesel som drag ganska lite 0.6 l/mil och den hae en kostnad på samma miltal ca 120.000 kr

Även om du fått låg kostnad per mil med din elbil har den rasat i värde motsvarande det du hade tankat diesel. Din elbil ligger garanterat i spannet 100-300 kr i verklig milkostnad .
Citera
2026-04-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Källa på detta påstående tack, rent svammel i mina ögon. Inte många % som är grön el i Sveriges elproduktion. Motbevisa mig gärna.
Titta gärna på electricity map https://app.electricitymaps.com/map/live/fifteen_minutes så ser du CO2 utsläpp per kWh som just nu ligger på 22 gCO2eqw /KWh. 99% av elen är kolfri och 68% förnybar. Jag tittade på elområde SE3.

Jämför med övriga Europa så ser du att vi ligger riktigt bra till. Inget annat land i Europa förutom Lettland ligger just nu bättre än SE3 (Sveland), och då ligger ju SE1 och SE2 ännu bättre till...
Citera
2026-04-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Även om du fått låg kostnad per mil med din elbil har den rasat i värde motsvarande det du hade tankat diesel. Din elbil ligger garanterat i spannet 100-300 kr i verklig milkostnad .
Hur vet du de ? min diesel har sjunkit mkt mer , men det är ointressant nu pratar jag om bränslekostnad , alla vet att en bil tappar i värde , eller tror du det är en investering ? det är en förbrukningsvara oavsett vilken bild du väljer , bara acceptera
Citera
2026-04-05, 19:50
Medlem
Wajis avatar
Tror många behöver ha elbil. Har som sagt två Tesla. Skitnöjd då jag har en S och en Performance och bilarna är sjukt bra att köra.
Men sen kostar det knappt något att ladda. Vågar påstå att jag spar en ny bil var 5e år bara genom att köpa nya Tesla varje gång emot disselbilar.
Citera
2026-04-05, 20:17
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tror många behöver ha elbil. Har som sagt två Tesla. Skitnöjd då jag har en S och en Performance och bilarna är sjukt bra att köra.
Men sen kostar det knappt något att ladda. Vågar påstå att jag spar en ny bil var 5e år bara genom att köpa nya Tesla varje gång emot disselbilar.
Måste vara väldigt mycket utgifter bara försäkra de två bilarna?
Citera
2026-04-05, 20:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Måste vara väldigt mycket utgifter bara försäkra de två bilarna?

Nä. Det är ju nya så nybilsgaranti gäller. Betalar inte mer än 3600 och 5100 per år för bägge. Så det är ju helt ok
Citera
2026-04-05, 20:46
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Nä. Det är ju nya så nybilsgaranti gäller. Betalar inte mer än 3600 och 5100 per år för bägge. Så det är ju helt ok
Ny Model S OCH Model 3P med befintlig nybilsgaranti? Joakim von Anka? Det är helt sjukt vad detta måste ha kostat dig. Bara en ny Model S kostar väl närmare miljonen?
Citera
2026-04-05, 20:54
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ny Model S OCH Model 3P med befintlig nybilsgaranti? Joakim von Anka? Det är helt sjukt vad detta måste ha kostat dig. Bara en ny Model S kostar väl närmare miljonen?

Nu är jag inte riktigt med. Nybilsgarantin gör ju att försäkringen är låg de första 3 åren.
3P köpte jag ny med alla extra grejer för va 800k.
Model S köpte jag som demobil för 1.2 miljoner.
Sen har jag den ens på företaget och ser till att bara ha den intjänsten så inget förmånsvärde.

Men jag spar ju 10-20 k i månad på om jag hade en dieselbil som är äldre än 3 år med försäkring, diesel och service.

Så dyr inköp behöver ej vara dyrare på sikt. Det är ju så man måste tänka.
Citera
2026-04-05, 21:07
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Nu är jag inte riktigt med. Nybilsgarantin gör ju att försäkringen är låg de första 3 åren.
3P köpte jag ny med alla extra grejer för va 800k.
Model S köpte jag som demobil för 1.2 miljoner.
Sen har jag den ens på företaget och ser till att bara ha den intjänsten så inget förmånsvärde.

Men jag spar ju 10-20 k i månad på om jag hade en dieselbil som är äldre än 3 år med försäkring, diesel och service.

Så dyr inköp behöver ej vara dyrare på sikt. Det är ju så man måste tänka.
Eget företag eller inte, att lägga 2 miljoner på bilköp är helt vansinnes mycket pengar.
Citera
2026-04-05, 21:16
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Eget företag eller inte, att lägga 2 miljoner på bilköp är helt vansinnes mycket pengar.

Jag vet inte riktigt vad du jämför med.

1. Jag åker ca 6000 till 8000 mil per år. Att ha en bekväm och bra bil är en bra investering.
2. Har jag en begagnad bil så har diesel/ bensin kostnader för ca 60k. Lägg då till försäkring och service och ev lagningar så är det lätt 40k till.

Så investeringen i bra bil blir inte dyrare om du kör en Audi i 10 år.

Själv säljer jag bilarna efter 3 år och köper nya då försäkringen höjs.

Fördelen med Tesla är de har bra säljare och gör bra dealer om man vill uppgradera och ta ny
Citera
2026-04-05, 21:47
Medlem
Ja det har exploderat i försäljning av begagnade elbilar …

”Köpare har rusat till begagnade elbilar i mars. Det visar siffror från sajter som Blocket och Carla, skriver GP.”
https://omni.se/a/k00k1v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in